Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Reparera läcka i avgasrör?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Reparera läcka i avgasrör?

    Kan man göra så? Jag vill minnas att någon har snackat om någon slags väv som man kläggar fast med något... möjligt att jag är ute och cyklar, det är därför jag frågar, så att jag inte gör något dumt.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  2. #2

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Avgasbandage kallas det. Men det är nog bara på volvobilar man använder sånt

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av Gäst #2
    Avgasbandage kallas det. Men det är nog bara på volvobilar man använder sånt
    Hmm, det låter asbra. Jag tyckte att den lät ganska mycket och när jag besiktigade bilen så sa snubben att det inte var så farligt men värt att nämna. Om det är en enkel fix gör jag det gärna. Är det svårt?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  4. #4

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    vad jag minns så funkar det som ett gipsbandage, blöter i vatten och lindar runt. Det är nog att betrakta som en ytterst temporär lösning. Ska tydligen vara godkänt vid besiktning enligt denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewto...st=0&sk=t&sd=a

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av Gäst #2
    vad jag minns så funkar det som ett gipsbandage, blöter i vatten och lindar runt. Det är nog att betrakta som en ytterst temporär lösning. Ska tydligen vara godkänt vid besiktning enligt denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewto...st=0&sk=t&sd=a
    Det finns väl en variant som ser ut so men bred sådan där vass plastrem man sätter om paket. Den plockar man bort skyddspappret på och lindar runt avgasröret och fäster med medföljande najtråd. Värmen från avgasröret ska sedan smälta ihop skiten tätt.

    Jag och några kompisar råkade ut för att röret gick helt av framför sista ljuddämparen (2 veckor efter besiktning med rena papper ) på en fiskeresa och tätade med avgasbandage och det höll i hela fem mil. Är det bara ett litet hål håller det nog bättre, men det finns ju ingenting som hindrar rosten att fortsätta sprida sig under bandaget. Men köper man en förpackning á 50 spänn på Biltema varje månad och gör om det när man ändå tvättar bilen i GDS-hallen kanske man kan skjuta upp det till våren när det är lite roligare att hålla på och krypa under bilen

    Här har vi, ganska överkomligt pris, men ingen mirakelprodukt:

    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... arbandage/

    Kan kombineras med denna:

    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Lagningspasta/
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  6. #6
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 542

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Ta reda på vart det läcker någonstans först.

    Kanske bara är nån fläns du behöver dra åt.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    , men det finns ju ingenting som hindrar rosten att fortsätta sprida sig under bandaget. /
    Jo, att bo på ett ställe där man inte saltar vägarna, villket jag gör. Så det borde väl gå?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    , men det finns ju ingenting som hindrar rosten att fortsätta sprida sig under bandaget. /
    Jo, att bo på ett ställe där man inte saltar vägarna, villket jag gör. Så det borde väl gå?
    Ptja, bilar har ju rostat i alla tider även där vägarna inte saltas. Det hårdaste för avgassystemet är ju de otroligt varierande temperaturerna. Kankse -10 grader och lite kondens som frusit i röret, och 10 minuter senare är det flera hundra grader varmt.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av hostarn

    Jo, att bo på ett ställe där man inte saltar vägarna, villket jag gör. Så det borde väl gå?
    Ptja, bilar har ju rostat i alla tider även där vägarna inte saltas. Det hårdaste för avgassystemet är ju de otroligt varierande temperaturerna. Kankse -10 grader och lite kondens som frusit i röret, och 10 minuter senare är det flera hundra grader varmt.
    Jaha, jag trodde saltet var boven.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  10. #10
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 542

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Jaha, jag trodde saltet var boven.

    Rost=Järnoxid=FeO=Järn blandat med syre
    Saltet fräter/luckrar upp metallen så det snabbare blandar sig med syre
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    275

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    En klassiker som får bandaget att hålla lite längre är att klippa sönder en colaburk eller nåt liknande och lägga metallen under bandaget, då bränner inte avgaserna sönder bandaget lika fort...
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av ullet
    En klassiker som får bandaget att hålla lite längre är att klippa sönder en colaburk eller nåt liknande och lägga metallen under bandaget, då bränner inte avgaserna sönder bandaget lika fort...
    Hmm, en klassiker säger du? Jag testar det, tack!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 981

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Jag vill påstå att alla såna där metoder för att laga ett gammalt rostigt avgassystem endast gör att man lägger ner en massa tid & i viss mån pengar på diverse skitprodukter i onödan! Har det gått hål så har det... BYT avgassystem istället!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Jag vill påstå att alla såna där metoder för att laga ett gammalt rostigt avgassystem endast gör att man lägger ner en massa tid & i viss mån pengar på diverse skitprodukter i onödan! Har det gått hål så har det... BYT avgassystem istället!
    Det är väl inte heller någon som skrivit att det är något annat än en väldigt temporär lösning? Jag vet inte hur det är med hostarn, men jag orkar då inte stå i GDS-hallen och pilla under en blöt och skitig bil mitt i vintern, då lagar jag det hellre provisoriskt och inväntar torrare väder.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Jag vill påstå att alla såna där metoder för att laga ett gammalt rostigt avgassystem endast gör att man lägger ner en massa tid & i viss mån pengar på diverse skitprodukter i onödan! Har det gått hål så har det... BYT avgassystem istället!
    Det är väl inte heller någon som skrivit att det är något annat än en väldigt temporär lösning? Jag vet inte hur det är med hostarn, men jag orkar då inte stå i GDS-hallen och pilla under en blöt och skitig bil mitt i vintern, då lagar jag det hellre provisoriskt och inväntar torrare väder.
    Lugna sig horrni! Jag skall kolla och sa sager jag hur det ser ut. Besiktningsmannen sa att det var sa litet sa det var inget att bry sig om. Da foredrar jag anda att satta pa lite "skitprodukt" helldre an ingenting alls. Jag lagger upp en bild at er senare!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 981

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    men jag orkar då inte stå i GDS-hallen och pilla under en blöt och skitig bil mitt i vintern, då lagar jag det hellre provisoriskt och inväntar torrare väder.
    Tar ju lika lång tid att kladda med en provisorisk reparation som att byta, det var lite det jag var ute efter!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    men jag orkar då inte stå i GDS-hallen och pilla under en blöt och skitig bil mitt i vintern, då lagar jag det hellre provisoriskt och inväntar torrare väder.
    Tar ju lika lång tid att kladda med en provisorisk reparation som att byta, det var lite det jag var ute efter!
    Jo men det kostar en massa smet ju, och om halet ar jattelitet sa kanske det racker att laga det?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    7567

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Tar ju lika lång tid att kladda med en provisorisk reparation som att byta, det var lite det jag var ute efter!
    Jo men det kostar en massa smet ju, och om halet ar jattelitet sa kanske det racker att laga det?
    Om du absolut inte vill byta den del av avgassystemet som har börjat rosta så kan det vara ett tips att slipa bort den rost som finns innan du sätter igång och lagar, på så sätt minimerar du ju risken för att rostangreppet fortsätter.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 981

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Om du absolut inte vill byta den del av avgassystemet som har börjat rosta så kan det vara ett tips att slipa bort den rost som finns innan du sätter igång och lagar, på så sätt minimerar du ju risken för att rostangreppet fortsätter.
    Rosten på insidan då!??! För har det väl gått hål så kan jag inte tänka mig att det inte är rostigt även där!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 071

    Re: Reparera läcka i avgasrör?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    men jag orkar då inte stå i GDS-hallen och pilla under en blöt och skitig bil mitt i vintern, då lagar jag det hellre provisoriskt och inväntar torrare väder.
    Tar ju lika lång tid att kladda med en provisorisk reparation som att byta, det var lite det jag var ute efter!
    Nu hoppar det grodor ur din mun!
    Jag vill allt se dig komma hit och byta min bakre ljuddämpare på 3min!
    För så lång tid tog det för mig förra veckan att linda in skarven med bandage och massa avgaspasta (håller tätt än, 25mil).

    Mitt avgas är brunt och riktigt kexigt hela vägen, men jag väntar till våren innan jag ger mig på avgaset.
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Lacka eller inte lacka sidolister 9-3
    Av Boman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 16:42
  2. lacka eller inte lacka ? (bilder)
    Av mackan99gl i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 19:13
  3. Reparera fälgar?
    Av Wirf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •