Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Snöskotertips önskas!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Snöskotertips önskas!

    Impulsiv som man är så säljs Saaben nästa helg och skall ersättas av en snöskoter modell snabb! Dock så hör jag till ålderskategorin som måste utbilda sig för att få framföra detta fordonsslag! Älvkarlebys klubb hade inte utbildningar förens slutet av mars och dit tänker ja inte vänta!

    OBS helgskurser eller något som tar Max 2v så ja hinner köra något oxå!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  2. #2
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    594
    Medlem#
    5788

    Re: Vilka examinerar skoterkort i Gävle-trakten?

    Prata med motorcenter i hagaström dom har lite koll på det där, för där tog jag mitt..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vilka examinerar skoterkort i Gävle-trakten?

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Prata med motorcenter i hagaström dom har lite koll på det där, för där tog jag mitt..
    //Dunken

    Ahhh bussigt! Skall ringa dom per omgående!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Vilka examinerar skoterkort i Gävle-trakten?

    OT men eftersom jag har stort snöskoterintresse undrar jag om man får fråga vad för maskin du tänkt köpa?
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Vilka examinerar skoterkort i Gävle-trakten?

    Vet även att Gävle-skoterklubb hade kurser förut, dom kanske har slutat med det iofs var ett tag sedan jag tog det.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Snöskotertips önskas!

    Citat Ursprungligen postat av micke.a
    OT men eftersom jag har stort snöskoterintresse undrar jag om man får fråga vad för maskin du tänkt köpa?
    Hej. På fredag kan jag berätta vad det blir då jag tänkte köpa en..

    Faktum är att jag har extrem beslutsångest vad gäller modell, fabrikat samt motorstorlek. En sak är klart och det är att det blir en "sport" maskin dvs enkeldyna i min värld.

    Jag har tänkt lägga 50 som absolut max men har tänkt mig att hamna på runda slängar 40 om ja hittar en passande... Årsmodell kan variera beroende på vilket fabrikat, men runt 04-05 på Polaris och efter 05 på skidoo för att få nya utseendet. Lynx är som skidoo.

    Modeller som jag är sugen på är.
    Polaris Pro XR 800 -04/05
    Skidoo MXZ 600-800 03->
    Eller en Lynx 600-800 04/05.

    Kompisen kom precis med ett erbjudande om hans tjej's Lynx X-trim 550 -07 för ett kanonpris och den är från förra säsongen helt motorrenoverad med kolvar, cylinder lager, vev och så vidare sedan ett generalras...

    550 känns en aning litet men i motorstorlek men jag har för dålig koll på detta. Skall provköra 550 efter jobbet.. Annars är jag ganska tänd på Polaris XC 700 -04/05 som jag tycker känns som en hyffsad maskin. Mach Z 1000SDI blev helt utröstad av mina bekanta!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Snöskotertips önskas!

    Blir nog Örbyhus, dom hade lediga platser med start 19/2-2011 och kör Lör/Sön.

    Skall kolla upp lite andra utbildningar oxå.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Snöskotertips önskas!

    Det var ju en hel del variation i maskintyper du räknade upp där :Mach z 1000 och pro xr 800,brutala bestar, 550:n mild nybörjarmaskin men alls inte dålig.
    Polaris XC 700 är ju en beprövad maskin som lär gå mycket bra enligt tester.Ski-Doo MXZ 600-800 är ju kända som mycket fina sportmaskiner liksom Lynx Rc 600 och Rave 800 som har Rotax motorer precis som Ski-Doo(Samma koncern).Om du kan tänka dig andra märken så ju även Arctic Cat f7 och Yamaha Viper kända som riktigt bra sportmaskiner.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Snöskotertips önskas!

    Som Ski-doo-fan så måste jag slå ett slag för MXZ-maskinerna. Tycker dom är riktigt trevliga. Bror köpte en 800 Renegade -04 nu i höst och det är en helt underbar maskin att köra tycker jag.

    Det brukar vara svårt att prova olika maskiner om man inte har en stort kompisgäng med olika maskiner men försök att prova så mycket du kan och känn dig för.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Snöskotertips önskas!

    Citat Ursprungligen postat av micke.a
    Det var ju en hel del variation i maskintyper du räknade upp där :Mach z 1000 och pro xr 800,brutala bestar, 550:n mild nybörjarmaskin men alls inte dålig.
    Polaris XC 700 är ju en beprövad maskin som lär gå myckJa et bra enligt tester.Ski-Doo MXZ 600-800 är ju kända som mycket fina sportmaskiner liksom Lynx Rc 600 och Rave 800 som har Rotax motorer precis som Ski-Doo(Samma koncern).Om du kan tänka dig andra märken så ju även Arctic Cat f7 och Yamaha Viper kända som riktigt bra sportmaskiner.

    Ja som du ser så har ja ångest provkörde en PRO XR 800 med 44saw matta o trimpipor med något variatirkitt och det är det mest brutala ja satt mitt arsle på, tror det var runda slängar 180hk!
    1000 SDI är ett as den med dock tydligen otymplig!

    Har tittat lite på vipern faktiskt gillar att dom kör på samma spår som bågarna! 550 är i minsta laget, säkert fin på småleder! Har iallafall strukit den... Arctic cat har jag bara hört illa om, iofs dom äldre maskinerna men hur är dom kvalitetsmässigt och körmässigt? Vill ju helst undvika trailningarmar så då talar ju AC till sin fördel..

    Vad kör du själv?

    Mvhj
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Snöskotertips önskas!

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Som Ski-doo-fan så måste jag slå ett slag för MXZ-maskinerna. Tycker dom är riktigt trevliga. Bror köpte en 800 Renegade -04 nu i höst och det är en helt underbar maskin att köra tycker jag.

    Det brukar vara svårt att prova olika maskiner om man inte har en stort kompisgäng med olika maskiner men försök att prova så mycket du kan och känn dig för.

    Mvh
    Magnus
    Ja Skidoo mxz är ju erkänd som en bra serie! Hur är deras 600:or? Kring 03-04-05? Hur är det med kolvbyten? Har för mig att jag hört att vid någon viss milsträcka skall man göra en "storservice" som skall vara ganska omfattande! Jobbet gör jag själv förvisso!
    Mina vänner kör Mxz 800r -10 samt zrt600-98 o xc700-00 så ja har svårt att få en bra referens bland kompisarna!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Snöskotertips önskas!

    Det var tyvärr längesedan jag ägde någon maskin och har inte kört på länge heller men är intresserad av både gamla och nya skotrar så snart så kanske det blir nåt. Min bror och en bekant var dock väldigt nöjda med sina Polaris XC och en annan bekant är lika nöjd med sin Yamaha Viper. När det gäller Arctic cat (som jag hade själv back in the days) så verkar ju F serien tåla ovanligt mycket stryk om man läser i skotermedia, F7:an var ju dessutom obesegrad de år den var med i Snowriders "Bästa led skoter". Jag rekommenderar att du läser lite skotersajterna så kanske du får lite mera info om olika maskiners problem o.s.v. Att ha en märkeshandlare i närheten kan ju ochså vara fördel. Lycka till !!!
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Snöskotertips önskas!

    Citat Ursprungligen postat av micke.a
    Det var tyvärr längesedan jag ägde någon maskin och har inte kört på länge heller men är intresserad av både gamla och nya skotrar så snart så kanske det blir nåt. Min bror och en bekant var dock väldigt nöjda med sina Polaris XC och en annan bekant är lika nöjd med sin Yamaha Viper. När det gäller Arctic cat (som jag hade själv back in the days) så verkar ju F serien tåla ovanligt mycket stryk om man läser i skotermedia, F7:an var ju dessutom obesegrad de år den var med i Snowriders "Bästa led skoter". Jag rekommenderar att du läser lite skotersajterna så kanske du får lite mera info om olika maskiners problem o.s.v. Att ha en märkeshandlare i närheten kan ju ochså vara fördel. Lycka till !!!

    Ok, ja tackar för tipsen. Sitter för stunden och lusläser på snowriders forum. Fått fram en hel del matnyttig info. Har pratat med en Viper-säljare så eventuellt blir det en sådan på Fredag. Väntar bara på serviceinformation om maskinen eftersom den gått en hel del.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Snöskotertips önskas!

    Kom just på ett alternativ för oss Saab åkare: Arctic cat t660 turbo!! Hur den går har jag ingen aning om men 3-cyl fyrtakts turbo i en skoter känns riktigt "Saabiskt" tycker jag. Jag tror den har 110 hk men borde ju ha ett riktigt brett effektregister jämfört en t.ex en 600cc tvåtaktare. Är kanske inget för dig men jag tycker den är cool,blir lite sugen.....
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Snöskotertips önskas!

    Som gammal skoterfanatiker måste jag slå ett slag för Polaris.
    Runt årsmodellerna du tittar på hade dom många fina modeller som gick utav bara helvete om det nu är rena sportmaskiner man är ute efter. Bra avvägda maskiner som funkar i såväl maklig cruisingtakt som till ledpiskning med tummen stumt mot handtaget. Är väl kanske inte bäst på något, men istället riktigt bra på det mesta.

    Även Lynx har roliga maskiner. I princip samma maskiner som Ski-doo, men Lynx'arna brukar vara lite hårdare satta från fabrik. Vill du ha en maskin som verkligen tigger om stryk och trivs bäst när den piskas brutalt hårt efter knixiga leder så är det en Lynx du ska ha.

    Arctic cat skulle jag undvika, plastiga maskiner med erkända kvalitetsproblem. Veka chassin och struliga motorer. Brukar dock gå utav helvete och vara riktigt roliga när det blir teknisk körning, men problemet är att dom tillbringar mer tid på verkstan än i leden.

    Yamaha hatar jag, men erkänner att det nog kan vara mycket personlig åsikt och kanske inte så mycket fakta. Dom Yamaha jag ägt har enbart varit skit, och många bekanta med just Yamaha har inte alls varit särskilt nöjda. Deras touringmodeller är riktigt bra, men sportmaskinerna håller inte måttet. På pappret ser dom förjävla bra ut, men det avspeglas sällan i verkligheten. Har ofta åkt ifrån just Yamaha trots att det varit både bättre förare och vassare skoter. Dom går helt enkelt inte att köra så fort som det borde göra, fan vet varför.

    Och ett tips: ska du ta förarbevis för skoter så kolla med närmsta trafikskola. Dom brukar hålla kurser lite då och då, det är inte bara skoterklubbarna som gör det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Filmtips önskas
    Av RonnyO i forum Tidsfördriv
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2020-11-12, 20:53
  2. Råd om stereohögtalare önskas
    Av Johan H i forum Musikhörnan
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 13:33
  3. Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99
    Av *ölänningen* i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 20:05
  4. Råd om trim önskas..
    Av aeroamilon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 18:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •