Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Belastningsindex på däck - frågan utredd

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937

    Belastningsindex på däck - frågan utredd

    EDIT: Se transportstyrelsens besked längre ner i tråden.

    ---------------

    Hej allesammans,

    Jag är förvirrad. Jag ska ha nya dubbade vinterdäck till min 9-5 aero kombi m. drag, dimensionen lär bli 205/55 R16 enligt rekommendationerna i instruktionsboken.

    Svenska bil har ett hyggligt pris på orginal alufälg + Goodyear ultragrip extreme 205/55 R16 91T, men räcker belastningsklass 91 för min bil? De befintliga däcken är 94R XL, alltså med högre belastningsklass (XL är tillverkarens namn för "extra load").

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    I mitt regbevis stod det inskrivet 94XL och en 9-5 kombi ska ha XL/förstärkta/reinforced från årsmodell -02 eller nyare. 94XL är det minsta alltså.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Hej!

    Du kan lugnt köra med index 91 bilen kommer inte explodera

    Men visst rekommendationen är ju att köra på lite högre index.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Reglerna om belastnings- och hastighetsindex gäller INTE på vinterdäck om jag fattat saken rätt.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Hej

    Jag har Gislaved SoftFrost II i dimension 205/55-16 och 91Q på min 9-5 SC med dragkrok. Köpte dom hösten 2004 på Svenska Bil med originalfälgar och har kört omkring 300mil/år sedan dess. Bilen går mjuk och sväljer ojämnheter riktigt bra med dom på. Det negativa är att bilen ålar sig under hårdacceleration, vilket dels beror på belastningsindex och dom mjuka stommarna (Q-klassning). Mina däck har gott om mönster kvar men jag tror jag skall byta dessa till nästa vinter pga utvecklingen. I samband med bytet funderar jag på att satsa på 205/50-17 och 94R XL och fälgbyte. Det borde ge en stadigare gång under hårdacceleration.

    Jag tror att du kan köpa däcken ovan utan problem. Men det är klart kör du med tunglast/släpp hela tiden är det nog vettigt att välja ett högre index.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    91 innebär max last per däck 615 kg, 94 är 670 kg detta vid en hastighet av 190 km/h.
    Sen är det nog som Jesper säger, stommen är nog lite klenare på 91 däcket, men du lär ju knappast köra sönder däcken pga av för mycket last iaf i kombination med hög hastighet.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Hastighetsklassningen gäller inte men viktindex gäller. fram till -01 va det 91 även på kombin. Men från -02 är det 94. Kolla regbeviset.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Hastighetsklassningen gäller inte men viktindex gäller. fram till -01 va det 91 även på kombin. Men från -02 är det 94. Kolla regbeviset.
    Hej

    Jag har besiktigat varje år med 91'or på min M/02 utan problem. Inget dom kollar överhuvudtaget skulle jag tro. Lika lite som dom bryr sig om du har bytt till större fälgar osv så länge dom inte tar i eller sticker utanför karossen.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Jag vet att bes inte bryr sig, men om en olycka sker och de upptäcker däck med felaktigt belastningsindex blir det dyrt.

    Av erfarenhet vet jag att däck med högre index också slits mindre/håller längre så det är väl inget att snåla på tycker jag.

    Men kolla regbeviset och gå inte under det bealstningsindex som där står i klartext.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Hej

    Tror knappast att han får avdrag på försäkringsbeloppet i händelse av skada pga belastningsindex. Det är knappas det eventuellt felaktiga indexet som göra man krockar med t ex vilt. Gissa hur många bilar som rullar med trim och som dessutom krockas, hur många av dessa blir utan eller får neddragen ersättning - ingen om det inte rör sig extrema trim.

    Alltså man kan köra med "fel" belastningsindex, det värsta som händer är att dom eventuellt slits fortare och bilen ålar sig mer under framför allt hårdacceleration.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Alltså man kan köra med "fel" belastningsindex, det värsta som händer är att dom eventuellt slits fortare och bilen ålar sig mer under framför allt hårdacceleration.
    Låter som tillräckligt starka argument för att inte köra med för lågt belastningsindex.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Jag har Gislaved SoftFrost II i dimension 205/55-16 och 91Q på min 9-5 SC med dragkrok. Köpte dom hösten 2004 på Svenska Bil med originalfälgar och har kört omkring 300mil/år sedan dess. Mina däck har gott om mönster kvar //Jesper #1873
    Bilen har körs med två vuxna, två barn och "landetpackning" alltsom oftast sen vintern 2004 och har gott om mönster kvar. Om belastningsindexet vore så fel skulle dom knappast ha hållit så länge. Var och en är salig i sin tro.

    //Jesper #1873

    Ps.. nu ger jag mig iaf. Har nu delat med mig av mina erfarenheter.
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Jag vet att bes inte bryr sig, men om en olycka sker och de upptäcker däck med felaktigt belastningsindex blir det dyrt.

    Av erfarenhet vet jag att däck med högre index också slits mindre/håller längre så det är väl inget att snåla på tycker jag.

    Men kolla regbeviset och gå inte under det bealstningsindex som där står i klartext.

    Kom igen nu. Sluta snacka en massa goja.

    Så länge inte belastningsindexet inte är DEN DIREKTA ORSAKEN till olyckan och de kan bevisa det till 100% så kommer inget hända.

    Maximal axellast bak är 1125 kilo för kombin enligt Haynes.
    För att slå i taket för vad däcken klarar ska du göra följande:
    Lasta bilen max, släng sen in ytterligare 105 kilo last, efter det sticker du ut på autobahn och kör 190 km/h i ett par timmar. Det SKA däcket hålla för.

    Se bara till att hålla rätt lufttryck så kommer dina däck inte explodera.

    Köregenskaper tänker jag inte uttala mig om, det finns dessutom en anledning till att Saab rekommenderar index 94. Men att påstå att man får problem med bolaget är bara rent skitsnack.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937

    Belastningsindex på däck - Frågan är utredd

    Ok, efter att tillslut fått tag på rätt person på transportstyrelsen har jag fått klarhet i vad som gäller angående däck. Jag tar min egen bil som exempel, en 9-5 aero kombi MY04. Den har - enligt bilregistret - följande däck: 225/45 R17 94W. Det rör sig alltså om de däck som bilen är typad med, men man får ha andra däck. Här är kraven:

    Däckdimensioner 225/45 R17
    Man får ha andra däckdimensioner än de angivna under följande villkor:
    - Rullomkretsen är densamma
    - Hjulen inte sticker ut utanför karossen
    - Hjulen inte tar i kaross, upphängning styrning eller något annat.

    Belastningsindex (load index) 94
    Kravet är att däcken klarar av bilens totalvikt. För den som inter orkar räkna så kan man alltid ta ett däck som har minst det angivna belastningsindexet och vara säker på att det är OK.
    Om man ska räkna på det, då är det inte så enkelt som att ta bilens totalvikt och dividera på fyra för att få belastningen per däck, utan man måste ta hänsyn till viktens fördelning på fram- och bakaxel vid maxbelastning - detta ska stå i bilens instruktionsbok (som jag inte har framför mig för tillfället).

    Hastighetsindex W
    Kravet är att däcken är byggda för minst bilens tekniska maxhastighet (står också i registreringsbeviset om bilen är tillräckligt modern). Det finns ett undantag, och det är för vinterdäck. Där räcker det med att klara minst hastighetsindex Q (160 km/h).

    Länk till wikipedia om däckkoder

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    EDIT Såg att du redan hade skrivit om typ samma.

    Kanon. Svårt å nå dom ibland. Hade också tur igår. Anmärkningen XL som stod i original regbevis på min förra -02;a Aerokombi är numera borttaget. Ska räcka med belastningsindex och detta får ej underskridas.
    Inte ens på vinterdäcken. Minsta tillåtna dimension på Aerokombi var -02 205/55-16. Det stod i boken.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937

    Re: Belastningsindex på däck för 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Ska räcka med belastningsindex och detta får ej underskridas.
    Nja, det var väl inte riktigt så killen på transportstyrelsen sade. Han menade att det som står i registreringsbeviset är det bilen typats med och det kan vara okej med lägre belastningsindex om man räknat på saken och kollat att trycket per däck vid maxlast (totalvikt) är lägre än däckets belastningsindex.

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Minsta tillåtna dimension på Aerokombi var -02 205/55-16. Det stod i boken.
    Det är ur transportstyrelsens synvikel ok att ha andra (även mindre dimensioner) så länge de kriterier jag nämnde tidigare är uppfyllda - och givetvis att bilens vägegenskaper inte sätts ur spel. Däremot så tycker jag personligen att det verkar puckat att välja andra dimensioner än de som saab själva rekommenderar - det måste ju vara det bästa. Dessutom är det ju tekniskt omöjligt att få på mindre än 16"-hjul på aeron och 2.3T eftersom bromsarna är för stora.

  17. #17
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Belastningsindex på däck - frågan utredd

    Ang. försäkringsbolag och ersättningar:
    Försäkringsbolagen brukar ha villkor som slår fast att om man brutit mot lagar och förordningar så gäller inte skadeförsäkringen. Om lagen kräver ett visst belastningsindex och man inte följt lagen på den punkten kan alltså försäkringsbolaget neka ersättning, oavsett om försäkringsbolaget kan bevisa att olyckan skett till följd av felaktiga däck eller inte. Eftersom försäkringsbolag inte är någon myndighet så kan de kräva omvänd bevisbörda, alltså att du måste visa att olyckan/skadan absolut inte kunnat uppstå p.g.a. felaktiga däck. Det är t.o.m. så att du kan behöva visa att de felaktiga däcken inte på något vis kunnat vara en bidragande orsak till olyckan/skadan.
    Det finns bl.a. ett uppmärksammat fall med en totalskadad pick-up som var utrustad med grovmönstrade däck märkta M+S (mud and snow), där bilägaren och bilprovningen trodde att de var godkända vinterdäck. Men den specifika däckmodellen fanns inte upptagen på den lista över godkända vinterdäck som lagen kräver, alltså var däcken i lagens mening inte vinterdäck trots att de av SBP ansågs vara bättre än många godkända vinterdäck. Försäkringsbolaget nekade bilägaren ersättning, och fick dessutom rätt i domstol. I lagens mening var däcken inte vinterdäck och således olagliga (olyckan inträffade på vintern i vinterväglag).

    Alltså, händer en olycka och du kör på däck med för lågt belastningsindex (för Saab 9-5 kombi 02-10 gäller som lägst index 93) löper du stor risk att bli helt utan ersättning.
    All makt åt Thengil!

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Belastningsindex på däck - frågan utredd

    Hej,

    Om man väljer att gå ner i bredd mot orginal och klarar kraven med rullomkrets mm, måste man inte kompensera med högre belastningsindex då, pga den mindre anliggningsytan mot väg?

    Dvs om 225-bredd klarar sig med 94 så måste väl smalare 205 ha upp mot 100?

    Mvh

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937

    Re: Belastningsindex på däck - frågan utredd

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Om man väljer att gå ner i bredd mot orginal och klarar kraven med rullomkrets mm, måste man inte kompensera med högre belastningsindex då, pga den mindre anliggningsytan mot väg?

    Dvs om 225-bredd klarar sig med 94 så måste väl smalare 205 ha upp mot 100?

    Mvh
    Nej, belastningsindex motsvarar en maxlast i kg som däcket klarar av, oavsett dimension och det är däcktillverkarens uppgift att ta hänsyn till dimensionerna när man räknar fram (och testar) belastningsindex.

    Det gör ju att två däck av samma fabrikat och modell kan ha olika belastingsindex just för att anläggningsytan ändras. Ett exempel är Michelin Primacy HP som bl.a. säljs i följande dimensioner:
    225/45 R17 91W
    215/45 R17 87W

    Där ser du att belastningsindex ändras när dimensionen ändras.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    36

    Re: Belastningsindex på däck - frågan utredd

    lyfter tråden lite istället för starta en ny.. ni som kör 9-5 kombi med 19" fälgar var hittar ni 225/35-19 däck med rätt belastningsindex

Liknande ämnen

  1. Belastningsindex
    Av KoktGrus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 18:53
  2. Belastningsindex og9-3
    Av bollman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 01:15
  3. 2 nya däck, fråga om belastningsindex och köpråd
    Av Dab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 18:10
  4. Belastningsindex
    Av Tette i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 00:01
  5. Belastningsindex för däck till 9000
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •