Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-5 startar ej

  1. #1

    9-5 startar ej

    Hej,

    mitt första inlägg här, har sökt en del men har inte hittat det jag söker.

    Detta har hänt efter att bilen stått i garaget under natten så vägrar den starta på morgonen (9-5 2,3t 01), har läst en hel del om vevaxelgivaren och att inte varvräknaren skall röra sig om den är kass men på min bil rör den sig lite, någon som kan svara på hur mycket den skall röra sig vid start?, skall kolla bensinpumpen ikväll om den låter men sen är det stopp på idéer för min del.

    Mvh Andreas

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: 9-5 startar ej

    Hej!

    Givaren som du nämnt brukar oftast ge en defekt indikation när bilen startar kall men inte när den är varm! Dock kan den vara trasig för det!

    Vanligare är det dock att tändkassetten och bensinpumpen somnar in för gott över en natt utan att man märkt av det dagen innan!

    Ett lämpligt test att utföra är att tillsätta startgas för att utesluta på vilken av de två relevanta faktorer det beror på, dvs bränsle eller tändning! Startar den till så är det troligen pumpen, annars känns det rimligtvis som ett tändfel som oftast med kall motor beror på tändkassetten som är en svart komponent som sitter monterad mellan kammarna på ventilkåpan...

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3

    Re: 9-5 startar ej

    Tack för svaret, går bensinpumpen om givaren är kass?, tändkasseten är bytt en gång tidigare vid 8700 mil nu 16000 mil kan den gå så ofta?

    Mvh Andreas

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: 9-5 startar ej

    Citat Ursprungligen postat av anbeh
    Tack för svaret, går bensinpumpen om givaren är kass?, tändkasseten är bytt en gång tidigare vid 8700 mil nu 16000 mil kan den gå så ofta?

    Mvh Andreas
    Hej bensinpumpen startar alltid när du vrider på tändningen för att bygga tryck i systemet. Runt 1sek brukar det ta... Om du är osäker över funktionen kan du bygla i säkringsdosan mellan t.ex varnigsblinkers och pump! Den sitter ju under baksätet så det är vanligtvis enkelt att höra efter...

    Ja skall väl inte säga att den inte håller 8k mil, men det finns kassetter som även hållt 30k mil, allt är relativt. Brukar väl ofta vara någon annan faktor som påverkar livslängden, dock vet jag inte vilken

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5

    Re: 9-5 startar ej

    Hej, nu har jag varit ute och lyft på baksätet så jag kom åt pumpen var helt tyst när jag vred om tändningen, kollade även relät under instrumentpanelen och det klickade som det skulle och säkringen är hel, har du/ni någon erfarenhet av Biltemas pump?

    Mvh Andreas

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: 9-5 startar ej

    Citat Ursprungligen postat av anbeh
    Hej, nu har jag varit ute och lyft på baksätet så jag kom åt pumpen var helt tyst när jag vred om tändningen, kollade även relät under instrumentpanelen och det klickade som det skulle och säkringen är hel, har du/ni någon erfarenhet av Biltemas pump?

    Mvh Andreas

    Då verkar vi konstaterat vad som är fel
    Ja har ingen erfarenhet, kompisen köpte en komplett med armatur på mekonomen för typ 1600:-! Fördelen är ju att du byter den uppifrån! Du kommer åt pumpen under skyddslocket! Var försiktig så du inte förstör anslutningarna, dessa skall tydligen vara lite ömtåliga!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7

    Re: 9-5 startar ej

    Hej, Ja det verkar ju faktiskt som det är detta är felet , tack för hjälpen.

    Mvh Andreas

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: 9-5 startar ej

    Ja det är alltid skönt att hitta fel till låga kostnader istället för att bekosta dyra verkstadsbesök.

    Välkommen ombord förresten, du kommer till ett eminent forum med mycket kunskap och roliga projekt!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: 9-5 startar ej

    Citat Ursprungligen postat av anbeh
    ..., har du/ni någon erfarenhet av Biltemas pump?
    Jag har kört med Biltemas pump i två år. en kollega råkade ut för att biltemapumpen havererade efter ett halvår men det har jag hört har hänt med de som köpt kompletta armaturer hos Mekonomen också.

    Kör på pump från Biltema 52200 och byt pump i armaturen enligt instruktionen i FAQ: http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=228670
    Se bara till att få tag på rätt typ av bränsleslang som tål att vara dränkt i bensin.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10

    9-5 startar ej

    Tack för tipset och den utförliga guiden, skall snarast ge mig iväg till Biltema och införskaffa en pump, var lite orolig att det skulle bli ett verkstadsbesök först vilket skulle bli lite dyrt då det är en automat och transporten dit inte varit helt billig.

    Tack för ett perfekt forum.

    Mvh Andreas

  11. #11

    9-5 startar ej

    Hej

    Var iväg till Biltema igår och köpte pump men undrar vilken diameter det skall vara på slangen samt tips på var jag kan få tag på en då jag hört/läst att Biltemas inte håller måttet.

    Mvh Andreas

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: 9-5 startar ej

    Citat Ursprungligen postat av anbeh
    Hej

    Var iväg till Biltema igår och köpte pump men undrar vilken diameter det skall vara på slangen samt tips på var jag kan få tag på en då jag hört/läst att Biltemas inte håller måttet.

    Mvh Andreas

    Du har inte möjlighet att mäta någon av dom gamla slangarna? Mackarna brukar ha rätt slang för dessa ändamål.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  13. #13

    9-5 startar ej

    Kan jag göra men jag har inte plockat ner pumpen än och står utan bil så det blir en ganska lång promenad till macken... tänkte därför höra om någon visste, tack för tipset om macken annars.

    Mvh Andreas

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: 9-5 startar ej

    Gör såhär, redigera ditt första inlägg och ändra trådrubriken. Skriv "Saab 9-5 slangdimension bränslepump?" eller liknande så är det mycket lättare för andra användare att se din nya fråga istället för att starta en ny tråd eller vänta i evigheter på svar.... Jag provade söka lite men hittade inget.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    567

    Re: 9-5 startar ej

    Fick du tag på slang? Du behöver en slang som är tunn och lätt att böja. Även ett par slangklämmor.

    Det jävligaste är att få loss plastringen som håller fast armaturen, vet att jag tillverkade ett specialverktyg för det. Skall se om jag hittar det så jag kan ta med det till dig imorgon.

    Här kan du läsa lite så länge. http://www.newsemantics.com/saab/

    MVH
    Robin
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Larmet startar när kupévärmaren startar NG9-3
    Av Steel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 10:28
  2. [LÖST] Intermittent startmotorproblem OG9-3
    Av gustaved i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •