Sidan 5 av 22 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 431

Ämne: SAAB - Århundradets affär

  1. #81
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Jag är inte direkt involverad i produktionen men jag har hört (och som också står i tidningen) att man för tillfället bygger 28 bilar i timmen + ett par bilar per dag extra.
    Ett skift har 8 timmar vilket ger 28x8+ 15bil (uppskattningsvis)= 239bilar/dag.
    5x239=1195bilar/vecka.
    1195x45 arbetsveckor = 53775 bilar.
    Lägger man till det även 9-4x produktionen i Mexico (det har surrats om 14000 bilar) hamnar man på drygt 67000

    När produktionen av 9-5 kombi kommer igång borde man rimligtvis bli tvungen att öka takten då den modellen knappast kommer kannibalisera på någon av de nuvarande modellerna.
    För att nå 80000 bilar totalt behöver man då öka takten med 7 bilar i timmen till 37bilar i timmen.
    Fredrik J

  2. #82
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag är inte direkt involverad i produktionen men jag har hört (och som också står i tidningen) att man för tillfället bygger 28 bilar i timmen + ett par bilar per dag extra.
    Ett skift har 8 timmar vilket ger 28x8+ 15bil (uppskattningsvis)= 239bilar/dag.
    5x239=1195bilar/vecka.
    1195x45 arbetsveckor = 53775 bilar.
    Lägger man till det även 9-4x produktionen i Mexico (det har surrats om 14000 bilar) hamnar man på drygt 67000

    När produktionen av 9-5 kombi kommer igång borde man rimligtvis bli tvungen att öka takten då den modellen knappast kommer kannibalisera på någon av de nuvarande modellerna.
    För att nå 80000 bilar totalt behöver man då öka takten med 7 bilar i timmen till 37bilar i timmen.
    Hittade en artikel om just produktionen/timme. (Automotorsport 2011-01-13)
    http://www.automotorsport.se/news/22091 ... tionstakt/

    Samt att det även står att tidigare produktionstakt (innan förändringen) var 39 bilar/timme och att försäljningen
    i januari och februari normalt brukar sjunka.

    Då kan jag slappna av lite då...
    Till mitt garage: Garaget

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: SAAB - Århundradets affär

    39bilar/timme är fabriken teoretiska maxkapacitet.

    Ska man över det krävs tvåskift. Innan krisen och försäljningen låg man på lite drygt 20 bilar/timme men på tvåskift om jag minns rätt.
    Fredrik J

  4. #84
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    39bilar/timme är fabriken teoretiska maxkapacitet.

    Ska man över det krävs tvåskift. Innan krisen och försäljningen låg man på lite drygt 20 bilar/timme men på tvåskift om jag minns rätt.
    På vilket sätt påverkar skiftformen antal bilar per timme?
    Handlar det inte bara om att man då nyttjar fler drifttimmar av anläggningen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #85
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    [På vilket sätt påverkar skiftformen antal bilar per timme?
    Handlar det inte bara om att man då nyttjar fler drifttimmar av anläggningen?
    Jag menar naturligtvis att 39bilar/timme är max och vill man ha fler bilar producerade på en dag än 8x39 får man gå över till tvåskift.


    Rent generellt är det tungt att köra produktion med 39bilar i timmen tvåskift då man ju bara får nätterna till underhåll och återhämtning. Nu kan man ju fila på grejorna efter 16.00...
    Fredrik J

  6. #86
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    39bilar/timme är fabriken teoretiska maxkapacitet.

    Ska man över det krävs tvåskift. Innan krisen och försäljningen låg man på lite drygt 20 bilar/timme men på tvåskift om jag minns rätt.
    Nu är det bara ett teoretsiskt tankeexpriment:

    + Om ett skift är 8 timmar och man då producerar 37 bil/tim = 296 bilar/dag.
    Jag avstår att räkna på den teoretiska max kapaciteten (39 bilar).

    + Vid två skift, säg att det är 30 min överlapp, skulle man procucera 15,5 tim och 20 bil/tim = 310 bilar/dag.
    Ska man ha samma bemanning på båda skiften så dubblas den "producerande" personalkostnaden samt att man ska betala skiftersättning.

    = Verkar ganska dyrt att få fram (310 bilar - 296 bilar) 14 extra bilar/dag.

    Någon gång måste man ju gå över till två skift men det gäller nog att ha välfyllda orderböcker.
    Till mitt garage: Garaget

  7. #87
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Du har ringat in problemet...
    I den ursprungliga planen, när Spyker tog över räknade man med tvåskift redan till sommaren förra året. Nu blev det inte så och som du säger har ju kostnaderna blivit betydligt lägre tack vare det. Man kommer vara väldigt försiktig innan man blåser upp ett andra skift. Att sedan behöva gå tillbaka och sparka flera hundra personer skulle vara en katastrof. Som det är nu kan det bara gå uppåt.
    Fredrik J

  8. #88
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    39bilar/timme är fabriken teoretiska maxkapacitet.

    Ska man över det krävs tvåskift. Innan krisen och försäljningen låg man på lite drygt 20 bilar/timme men på tvåskift om jag minns rätt.
    Nu är det bara ett teoretsiskt tankeexpriment:

    + Om ett skift är 8 timmar och man då producerar 37 bil/tim = 296 bilar/dag.
    Jag avstår att räkna på den teoretiska max kapaciteten (39 bilar).

    + Vid två skift, säg att det är 30 min överlapp, skulle man procucera 15,5 tim och 20 bil/tim = 310 bilar/dag.
    Ska man ha samma bemanning på båda skiften så dubblas den "producerande" personalkostnaden samt att man ska betala skiftersättning.

    = Verkar ganska dyrt att få fram (310 bilar - 296 bilar) 14 extra bilar/dag.

    Någon gång måste man ju gå över till två skift men det gäller nog att ha välfyllda orderböcker.
    Nu hänger jag inte med riktigt, varför sjunker antalet bilar/h när man går över till tvåskift?

    Mvh Marcus

  9. #89
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Det gör den inte. Man kan köra fabriken i vilken hastighet man vill upp till 39 bilar i timmen. Före krisen körde man 20-25 bilar i timmen på tvåskift vilket är mer sansat. Nu när man bara har ett skift får man köra hårdare. Det handlar ju om ett genomsnitt. Så fort man får problem så sjunker ju takten. 39bilar/h är inte rimligt att hålla som machfart under någon längre period.
    Fredrik J

  10. #90
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av Loffe

    Nu är det bara ett teoretsiskt tankeexpriment:

    + Om ett skift är 8 timmar och man då producerar 37 bil/tim = 296 bilar/dag.
    Jag avstår att räkna på den teoretiska max kapaciteten (39 bilar).

    + Vid två skift, säg att det är 30 min överlapp, skulle man procucera 15,5 tim och 20 bil/tim = 310 bilar/dag.
    Ska man ha samma bemanning på båda skiften så dubblas den "producerande" personalkostnaden samt att man ska betala skiftersättning.

    = Verkar ganska dyrt att få fram (310 bilar - 296 bilar) 14 extra bilar/dag.

    Någon gång måste man ju gå över till två skift men det gäller nog att ha välfyllda orderböcker.
    Nu hänger jag inte med riktigt, varför sjunker antalet bilar/h när man går över till tvåskift?

    Mvh Marcus
    Jag för bara ett teoretiskt resonemang.

    Vid vilken produktion är det mest lönsamt, effektiv produktion i förhållande till kostnaden?
    Antar att man inte vill köra två skift med tex 30 bilar/tim, till detta finns inga köpare.
    Med de extra personalkostnaderna, extra inköp och lagerhållning så skulle det bli för dyrt.
    Man vill inte heller missa kunder för att det inte finns bilar hos återförsäljarna.

    En teoretisk balansgång mellan att ta ut max ur produktion i ett skift eller köra på "halv fart" i två skift.
    Till mitt garage: Garaget

  11. #91
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Någon som kan kommentera artikeln från 2011-03-29?
    (Saab har ej betalt leverantörer - fabriken står stilla)

    Stämmer rubriken ungefär och finns det någon orsak.

    Har Saab likviditetsproblem eller är det en prisförhandling som dragit ut på tiden och tillslut gjort så att underleverantörerna
    inte vill leverera?

    Det finns ju alltid flera aspekter och nyanser och jag skulle gärna vilja veta lite mer angående detta.
    Till mitt garage: Garaget

  12. #92
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Någon som kan kommentera artikeln från 2011-03-29?
    (Saab har ej betalt leverantörer - fabriken står stilla)

    Stämmer rubriken ungefär och finns det någon orsak.

    Har Saab likviditetsproblem eller är det en prisförhandling som dragit ut på tiden och tillslut gjort så att underleverantörerna
    inte vill leverera?

    Det finns ju alltid flera aspekter och nyanser och jag skulle gärna vilja veta lite mer angående detta.
    Nu på morgonen är produktionen igång igen och det var stopp igår enligt ttela.

    Hittade det här;
    ttela: http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1167150- ... en-pa-saab
    SverigesRadio: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4428226
    Resume: http://www.resume.se/nyheter/2011/03/30 ... ste-dra-g/
    Till mitt garage: Garaget

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Vad jag läste på Saabsunited: http://www.saabsunited.com/2011/03/b...-as-usual.html så kan detta bero på problem med ekonomi systemet.
    Har erfarenhet själv från samma sak på vårat företag. Bytte till nytt ekonomi system i början av 2009. I början gick det väl sådär men i slutet på året blev det bara värre och värre när kunder inte fick betalt och sedan slutade att leverera. Nu har 2011!! så har väl allt kommit igång hyfsat bra så nu ska det inte vara några problem.
    Men byte av ekonomi system är aldrig lätt.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  14. #94
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB - Århundradets affär

    "Stort lyft för Saab" (Di 2010-04-01
    http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=28657 ... anguage=sv

    Kul med positiva nyheter.
    Även om försäljningsökningen är från väldigt låga nivåer så är det ändå en ökning.

    9-3án är med på top 10 (plats 7).
    Till mitt garage: Garaget

  15. #95
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB - Århundradets affär

    "SvD:s Karin Henriksson testkör nya Saab" (Svd 2011-05-09)
    http://www.svd.se/naringsliv/svds-karin ... 151485.svd

    Kort "test" av 9-4X (det kompletta kommer på fredag) som verkar lovande.
    Till mitt garage: Garaget

  16. #96
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB - Århundradets affär

    "Kina säger nej till Saab" (DN 2011-05-13)
    http://www.dn.se/ekonomi/kina-sager-nej-till-saab

    Saab borde engagera JO, han har ju god hand med Kineserna.
    Till mitt garage: Garaget

  17. #97
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Vad menas med det här:

    "Chefer vid Hawtai avböjde på torsdagen att kommentera utvecklingen. På företagets hemsida stod att "situationen blivit komplicerad" och att affären därför inte kan slutföras för tillfället, men att ändringar i avtalet till slut ändå kan få det i hamn."

    Har man Muller nere i brygga? Draghjälp av media?
    Fredrik J

  18. #98
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vad menas med det här:

    "Chefer vid Hawtai avböjde på torsdagen att kommentera utvecklingen. På företagets hemsida stod att "situationen blivit komplicerad" och att affären därför inte kan slutföras för tillfället, men att ändringar i avtalet till slut ändå kan få det i hamn."

    Har man Muller nere i brygga? Draghjälp av media?
    Det är klart att 51% eller 80% borde vara mer åtråvärt än 30%. Muller har inget lätt förhandlingsläge. Fast EIB/GM kanske sätter stopp för stora kinesiska ägarandelar?

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  19. #99
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: SAAB - Århundradets affär

    30% känns lite snålt.
    Fredrik J

  20. #100
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    30% känns lite snålt.
    Alltså jag menar att Hawtai säkert hellre vill ha 51 än 30% ägarandel, som det skisserats i det ursprungliga utkastet/LoI eller vad det nu var. Fast det kanske är precis vad du också menar

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

Liknande ämnen

  1. Dyr affär??
    Av Werner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 22:44
  2. Bra affär? =)
    Av 90002.3power i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 00:05
  3. affär i växjö?
    Av Anton! i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •