Sidan 3 av 22 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 431

Ämne: SAAB - Århundradets affär

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Vad snackar ni om? Varje gång något händer (som när vissa bestämde "i förväg" att det var dags för elbil) så sätter ju de med starkt fotfäste P för skiten. Branschen är kanske för svår och hotfull för nya aktörer? Kraftigt outtalat och underförstått oligopol (om man nu kan kalla det det, kanske inte men ni förstår vad jag menar) banar inte väg för entree direkt!?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Menar du att det skulle vara omotiverat för en entusiast att glädja sig när SAAB förknippas med något positivt? Hur tänker du då? Att försöka bekämpa SAAB-entusiasm på ett SAAB-forum förefaller omotiverat. Det där var ju faktiskt en alldeles ovanligt skojig "nyhet" för en som gillar SAAB!
    Jag vare sig kritiserar eller "bekämpar" någon "entusiasm". det är den enögda, okritiska fanatismen jag ifrågasätter.
    Den fanatism som gör att varje form av negativ kritik avfärdas som osann medan den positiva dito sväljs med hull och hår.

    Märkligt förresten att inte fler investerare slåss om att få placera sina pengar i denna "framtidsbransch".

    Själv har jag bara en mindre del av mitt sparkapital bundet i fordonsindustrin men det handlar där inte om personbilar och det ser jag som en ren spekulation i ett kort perspektiv vilket under förra året visat sig vara mycket lukrativt.
    Det är väl en tolkningsfråga. Tycker inte jag ser mycket enögd fanatism. Betvivlar att det finns något enda SAAB-relaterat problem som inte belyses i en eller annan tråd. Att det finns en övervägande positiv inställning till SAAB här tycker jag är både naturligt och viktigt.

    Investerare vill ha riskfri avkastning, därför är den svåra och riskfyllda bilbranschen inget för dem. Om det om X antal år har utkristalliserat sig ett antal tillverkare som uppenbart har en framtidsposition vad gäller teknologi och marknad, med hänsyn till drivmedel etc, finns det nog gott om kapital som söker sig dit. När investeringen uppfattas som riskfri. För om vi inte trillar tillbaka till stenåldern är bilbranschen en framtidsbransch.

    Det har ju varit dåligt med kapitaltillgång för industri överhuvudtaget under ett par år nu. Däremot har banker gjort sitt bästa för att prångla på bolånekunder så mycket lån som möjligt (bankerna uppfattar att det ger dem riskfri avkastning). Förvisso har en del av det kapitalet kanaliserats tillbaka till aktie- och kapitalvaruköp, men det har knappast funnits tillgängligt som riskkapital för nyföretagande eller företagsutveckling.

    Kunskap följer inte automatiskt med pengar och det finns ingen övergripande rationell plan för allokering av kapital. "Marknaden" antas sköta det där bäst, men den är inte bättre än sina ingående beståndsdelar. En ansenlig mängd kapital används till att bygga upp bubblor. Först in först ut är framgångsreceptet där.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag vare sig kritiserar eller "bekämpar" någon "entusiasm". det är den enögda, okritiska fanatismen jag ifrågasätter.
    Den fanatism som gör att varje form av negativ kritik avfärdas som osann medan den positiva dito sväljs med hull och hår.
    Det är väl en tolkningsfråga. Tycker inte jag ser mycket enögd fanatism. Betvivlar att det finns något enda SAAB-relaterat problem som inte belyses i en eller annan tråd. Att det finns en övervägande positiv inställning till SAAB här tycker jag är både naturligt och viktigt.
    Om man bara för att något negativt eller ens ifrågasättande skrivs om Saab hävdar att det är fråga om "smutskastning" utan att själv veta eller ens bry sig om det är korrekt tycker jag nog det åtminstone gränsar till fanatism?

    Som en insiktsfull bilentusiast medlem i Club Alfa Romeo uttryckte det för många år sedan:
    En märkesentusiast är någon som är medveten om det egna bilmärkets fel och brister men trots detta gillar bilarna, en märkesfanatiker är en som förnekar att dessa fel och brister existerar.

    Själv ser jag mig i så fall möjligen som en Saab-entusiast.

    Och de bilar vi kör idag blir vare sig bättre eller sämre av vad som sägs i media så det finns ingen som helst anledning att ta det personligt vare sig det handlar om ris eller ros.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Men samtidigt så tycker iaf jag det är märkligt att vi här i vårt land har så förbaskat svårt att tycka om våra bolag.

    Åk till Tyskland, vilka bilar kör kommunen och landsting där?
    Vågar nog sätta en 5a på att det inte är Peugeot eller Toyota, utan det är bilar som tillverkats inom landets gränser.

    Jag tycker iaf det är tråkigt att vi inte värnar om vårat egna, även om det nu är utlänska ägare så är det endaå svenskar som får sin försörjning tack vare bilindustrin vi har här.

    Samma grej om man handlar i affären, folk köper kinesiska prylar för att de är lite billigare istället för våra svenska grejer, vad leder det till i framtiden, vad ska vi tillverka för nått och sälja när vi inte ens kan sälja produkterna på hemmamarknaden?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Som en insiktsfull bilentusiast medlem i Club Alfa Romeo uttryckte det för många år sedan:
    En märkesentusiast är någon som är medveten om det egna bilmärkets fel och brister men trots detta gillar bilarna, en märkesfanatiker är en som förnekar att dessa fel och brister existerar.

    Själv ser jag mig i så fall möjligen som en Saab-entusiast.

    Och de bilar vi kör idag blir vare sig bättre eller sämre av vad som sägs i media så det finns ingen som helst anledning att ta det personligt vare sig det handlar om ris eller ros.
    Ser rimligt ut tycker jag. Men det finns en dimension till här, som kanske inte var aktuell när ovanstående definition myntades. Den handlar om överlevnad. I det läget blir det lätt för en entusiast att bry sig om vad det står om märket i tidningarna!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Till skillnad från Alfa Romeoklubben så finns det på detta forum ganska många som arbetar med Saabar. Bilarnas brister är mycket väl kända men också ofta hur nackdelarna minimeras. Jag resonerar som så att alla bilar har problem av någon sort. på en Saab är jag iallafall medveten om varför...
    Fredrik J

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Ser rimligt ut tycker jag. Men det finns en dimension till här, som kanske inte var aktuell när ovanstående definition myntades. Den handlar om överlevnad. I det läget blir det lätt för en entusiast att bry sig om vad det står om märket i tidningarna!
    Men det är väl ändå en väldig skillnad att "bry sig om vad det står om märket i tidningarna" och att kategoriskt förneka att varje form av negativ kritik är sann och hävda att det därför enbart handlar om "smutskastning"?

    (För övrigt har väl Alfa Romeo som märke varit nere för räkning men rest sig på nio betydligt fler gånger än Saab? )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Till skillnad från Alfa Romeoklubben så finns det på detta forum ganska många som arbetar med Saabar. Bilarnas brister är mycket väl kända men också ofta hur nackdelarna minimeras. Jag resonerar som så att alla bilar har problem av någon sort. på en Saab är jag iallafall medveten om varför...
    Att man är mer engagerad om man har sin utkomst från företaget inser jag men det motiverar väl ändå inte att man stoppar huvudet i sanden, vägrar ta till sig negativ kritik och betraktar all form av densamma som "smutskastning"?

    Och inte förtar det vikten av att inse att i långa loppet handlar det om att tillverka produkter som är tillräckligt attraktiva för att tillräckligt många också skall köpa dem, eller hur?

    Visst har osäkerheten kring Saab:s framtid verkat avskräckande på många kunder så att det blivit en negativ spiral men den hävs inte av att ignorera eller till och med försöka censurera negativ kritik, inte ens om den upplevs som orättvis.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Men som du kanske förstår är det ibland frustrerande att läsa kommentarer från människor som får sin kunskap från motorpressen.
    Debatten om 9-5ans karosslängd som rasade i våras t.ex.
    Allt tjat om mindre bilar är ett annat exempel.
    Att Saab inte skulle varit nedlagt redan i slutet av 90-talet om det inte varit för GM ett tredje.
    Detta särskiljer Saab-forumet från alla andra "märkesforum" i sverige undantaget Volvo.
    Fredrik J

  10. #50
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Men när det ska spelas Hockey så ska det fan hejas på Sverige och pratas skit om alla andra länder.

    Däremot när det gäller bilar så ska vi tydligen såga våra inhemska bilmärken längs med fotknölarna.

    Varför inte ägna ett par helsidor till att berätta om brister hos VW eller BMW?

    Alla dessa "insatta" som skriver massa kommentarer, än den dummare än den andra, vart i finns logiken i att man ska lägga ner allt?
    Varje jobb som kan räddas är ju viktigt för vårat land, om vi lägger ner Saab, varför ska vi bry oss om andra företag, det är väl bara lägga ner skiten och flytta det till kina, sen kan vi städa och renovera hos varandra istället?

    Jag skiter väl i Saab som så sett utan ser det mer som arbetstilfällen, varesig det är Saab eller Volvo, det är stora bolag som ger folk här hemma jobb, det är väl klart att vi ska vara rädda om detta?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    men det motiverar väl ändå inte att man stoppar huvudet i sanden, vägrar ta till sig negativ kritik och betraktar all form av densamma som "smutskastning"?
    Är det någon som har förespråkat att "stoppa huvudet i sanden, vägra ta till sig negativ kritik och betrakta all form av densamma som smutskastning"? Eller är det någon enligt dig som gjort det? Vem? Vad sa han?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av LM
    men det motiverar väl ändå inte att man stoppar huvudet i sanden, vägrar ta till sig negativ kritik och betraktar all form av densamma som "smutskastning"?
    Är det någon som har förespråkat att "stoppa huvudet i sanden, vägra ta till sig negativ kritik och betrakta all form av densamma som smutskastning"? Eller är det någon enligt dig som gjort det? Vem? Vad sa han?
    Instämmer. Vem/vilka är det LM pratar om?
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Ja det kan man undra. Det kommer väl snart ett exempel.
    När märkesidealismen kommer fram handlar det väl oftast om rent subjektiva synpunkter och inte sällan uppstår diskussionen när någon som finner nöje i att provocera dyker upp. Jag menar, människor som skriver negativa subjektiva åsikter på ett märkesforum och blir förskräckt när det visar sig finnas en annan åsikt. Går inte även dessa människor att kategorisera?
    Fredrik J

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Det räcker väl att läsa inläggen enbart i den här tråden för att hitta exempel där till och med bagatellartad kritik mot Saab omedelbart avfärdas som "smutskastning" ?
    De "tidningar" (i plural) som påstås bedriva "smutskastning" blir när frågan ställs plötsligt en enda artikel i samma tidning som publicerat flera av de positiva artiklar det länkas till i trådens första inlägg.

    På vilket sätt går det att belägga att utpelet "SAAB- Århundradets affär" är mer korrekt än "Bilprofessor ger Saab max 3 år"?
    I båda fallen är det något tiden helt enkelt får utvisa oavsett vad vi som gillar Saab aldrig så hett önskar.

    I tråden GM lägger ner SAAB finns en stor källa att ösa ur om man vill ha exempel på hur entusiasmen slår över och för vissa övergår i blind fanatism när man försöker skylla Saab:s situation på allt ifrån näringsminister Maud Olofsson personligen, dåvarande och tidigare regeringar och framförallt GM vars ytterst ansvarige närmast häcklades av personer utan någon som helst insyn i vad som gjorts och inte gjorts.

    Visst är är det inte helt ovanligt att ett stort och djupt engagemang ibland slår över och blir fanatism men det blir inte mer tilltalande för det.



    Edit: Jag skickar ett samfällt tack till alla er som i era PM de senaste dagarna berättat att ni förstått vad jag vill säga med min argumentation i den här tråden och att ett öppet synsätt och förmåga att ta till sig kritik på intet sätt är till men för i det här fallet Saab utan bara gagnar företaget såväl kort- som långsiktigt.
    Jag tror dock att även era synpunkter tål att ventileras öppet utan att ni i alltför hög grad kommer beskyllas för att vara illojala och att få eran Saab-entusiasm ifrågasatt med motiveringen att ni därför "finner nöje i att provocera".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB - Århundradets affär

    De människor som jag anser bara har som syfte att provocera sitter knappast och skriver PM till dig. Vanligtvis avslöjas dessa av ett mycket lågt antal poster på forumet varav en majoritet är kräks.
    Som jag tidigare skrev finns det på just det här märkesforumet en helt annan kunskap om vad företagsledningen gjort och inte gjort genom åren. Nog har du ungefär samma uppfattning om din arbetsplats?
    Fredrik J

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nog har du ungefär samma uppfattning om din arbetsplats?
    Faktiskt inte, jag började där idag.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nog har du ungefär samma uppfattning om din arbetsplats?
    Faktiskt inte, jag började där idag.
    Hur lång tid tror du det tar innan du vet mer än en random skribent på ett internetforum?
    Fredrik J

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM

    Och de bilar vi kör idag blir vare sig bättre eller sämre av vad som sägs i media så det finns ingen som helst anledning att ta det personligt vare sig det handlar om ris eller ros.
    Nej, men det är bara det att märkets försäljning, status och fortlevnad påverkas negativt av alla dåliga skriverier.
    Själv tycker jag att det är förbannat mycket tyckande i dagens testet av bilar och för lite fakta.
    Många upplever jag "tycker" en massa negativt om Saab och har samtidigt mycket dåliga kunskaper eller bakgrundsfakta och det påverkar såklart folks uppfattning.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: SAAB - Århundradets affär

    [quote=SAAB amateur]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":s0etytsw
    Som konstaterats i ganska många trådar genom åren så är inte bränsle den största kostnaden för ett bilägande.
    Nej, så är det ju, men eftersom bränslekostnaden utgör den enda uppenbart rörliga kostnadskomponenten får den hög uppmärksamhet. Minns att det var ett jäkla hallå när man befarade att bensinpriset skulle stiga över 10:-/L!

    Mvh[/quote:s0etytsw]

    Kloka ord!
    Ingen vill ha en onödigt törstig bil.
    Det påverkar både ekonomin, andrahandsvärdet, miljön, och räckvidden och är en helt onödig extrautgift.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det räcker väl att läsa inläggen enbart i den här tråden för att hitta exempel där till och med bagatellartad kritik mot Saab omedelbart avfärdas som "smutskastning" ?
    De "tidningar" (i plural) som påstås bedriva "smutskastning" blir när frågan ställs plötsligt en enda artikel i samma tidning som publicerat flera av de positiva artiklar det länkas till i trådens första inlägg.

    På vilket sätt går det att belägga att utpelet "SAAB- Århundradets affär" är mer korrekt än "Bilprofessor ger Saab max 3 år"?
    I båda fallen är det något tiden helt enkelt får utvisa oavsett vad vi som gillar Saab aldrig så hett önskar.

    I tråden GM lägger ner SAAB finns en stor källa att ösa ur om man vill ha exempel på hur entusiasmen slår över och för vissa övergår i blind fanatism när man försöker skylla Saab:s situation på allt ifrån näringsminister Maud Olofsson personligen, dåvarande och tidigare regeringar och framförallt GM vars ytterst ansvarige närmast häcklades av personer utan någon som helst insyn i vad som gjorts och inte gjorts.

    Visst är är det inte helt ovanligt att ett stort och djupt engagemang ibland slår över och blir fanatism men det blir inte mer tilltalande för det.



    Edit: Jag skickar ett samfällt tack till alla er som i era PM de senaste dagarna berättat att ni förstått vad jag vill säga med min argumentation i den här tråden och att ett öppet synsätt och förmåga att ta till sig kritik på intet sätt är till men för i det här fallet Saab utan bara gagnar företaget såväl kort- som långsiktigt.
    Jag tror dock att även era synpunkter tål att ventileras öppet utan att ni i alltför hög grad kommer beskyllas för att vara illojala och att få eran Saab-entusiasm ifrågasatt med motiveringen att ni därför "finner nöje i att provocera".
    Nu har jag läst igenom hela tråden igen. Tycker inte din beskrivning av den är relevant. Även om det kvittar dig fullständigt vad som skrivs om SAAB, är det många entusiaster som läser allt de trillar på om SAAB och med gott fog blir bedrövade över mycket av det de läser. Uttryckande av frustration är inte liktydigt med fanatism.

    Sådan är entusiastens tillvaro: Glädje när det går bra och sorg när det går illa. Det är inte så dumt faktiskt. Du kanske skulle prova

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

Liknande ämnen

  1. Dyr affär??
    Av Werner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 22:44
  2. Bra affär? =)
    Av 90002.3power i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 00:05
  3. affär i växjö?
    Av Anton! i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •