Sidan 2 av 22 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 431

Ämne: SAAB - Århundradets affär

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Dock så blr jag fundersam igen, nu har ju en del tidningar börjat med det där emd at smutskasta Saab igen och man letar efter minsta lilla grej att klaga på, som att det var fel på en plastbit på några 100bilar,..
    I vilka tidningar har du läst det?

    Är varje form av negativ kritik verkligen att betrakta som "smutskastning"?
    Denna artikel
    http://di.se/Default.aspx?pid=3866&epslanguage=sv

    Det är ju egentligen ganska ointressant ur bilperspektiv att 630st bilar blivit återkallade för en feldesignad plastbit.

    Finns det någon biltillverkare som INTE har haft några problem som de fått åtgärda i efterhand?
    Ändå så hittar jag knappt en artikel om andra bilar, trots att jag är helt övertygad om att alla olika tillverkare har problem som åtgärdas mer eller mindre i det tysta.

    Ser inte riktigt det intressanta att göra en artikel om ett problem som Saab redan gått ut och berättat, ska det bli lite spännande så tar jag ju hellre en artikel om ett allvarligt fel som tillverkaren försökt att mörka för sina kunder.

    Läser man sedan kommentarerna så kan man ju tro att 1 person skrivit 40 inlägg om Bmw, Audi och MB.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Om alla de som på diverse internetforum säger sig ha övergett Saab för de tyska premiumbilarna skulle Saab innan haft 100000 sålda bilar/år och tyskarna lika många idag...
    Man behöver inte stå för något man skriver i en kommentarsrad. Har man fel är det bara att rycka på axlarna och surfa vidare. Särskilt om man inte begriper vad handelsbalans är. Utlänska pengar som kommer in i sverige är mer värda än varor och tjänster producerade inom landet...
    Det är inte sverige som betalat för Saabs förluster. Det är GM.
    Fredrik J

  3. #23
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men sen så har ju gamla 9-5orna helt konstigt lågt andrahandsvärde, min 9-5a fick jag för strax under 100K, fick av en slump veta att bilfirman bytt in den för strax runt 70K, nypriset var någonstans 230K det är ju ganska hemskt att en bil tappar 160K i värde på 3 år.
    Om jag kikar på nybilskontraktet på min M6a så har den droppat ~700K på drygt 3år
    Lågt andrahandsvärde är ju bara förnamnet. BMW borde vara ett konkursbolag för länge sedan...
    Som 16åringarna på DI´s kommentarsfält brukar berika oss med,
    "Lägg ner skiten". Låt inte (oss) Tyska skattebetalare få bära kostnaden
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av NP
    BMW borde vara ett konkursbolag för länge sedan...
    Som 16åringarna på DI´s kommentarsfält brukar berika oss med,
    "Lägg ner skiten". Låt inte (oss) Tyska skattebetalare få bära kostnaden
    Jag antar att du är medveten om att BMW verkligen var på randen till "ett konkursbolag för länge sedan", i alla fall för ca 35-40 år sedan?

    Så länge man lyckas få nybilsköpare att fortsätta betala höga priser för nya bilar och då också ta hela kostnaden för värdeminskningen drabbar väl inte detta bolaget som säljer de nya bilarna särskilt hårt?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: SAAB - Århundradets affär

    När ni ändå är inne på detta med andrahandsvärdet, varför är det så lågt? (generellt för SAAB), det är ju nästan så att bilen tappar i procent som en Jaguar ju!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Som saabägare är man ju van.

    Man köper inte Saabar som investeringar det står ju klart.
    Fredrik J

  7. #27
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av NP
    BMW borde vara ett konkursbolag för länge sedan...
    Som 16åringarna på DI´s kommentarsfält brukar berika oss med,
    "Lägg ner skiten". Låt inte (oss) Tyska skattebetalare få bära kostnaden
    Jag antar att du är medveten om att BMW verkligen var på randen till "ett konkursbolag för länge sedan", i alla fall för ca 35-40 år sedan?

    Så länge man lyckas få nybilsköpare att fortsätta betala höga priser för nya bilar och då också ta hela kostnaden för värdeminskningen drabbar väl inte detta bolaget som säljer de nya bilarna särskilt hårt?
    Tillika Audi....
    Jag var 3.4 på en 5 gradig skala ironisk.
    Men du fångar essensen i min svala helgironi gällande nybilsköpare och vad andrahandsvärde spelar för roll...
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB - Århundradets affär

    I början av 70-talet var det oljekris. Biltillverkning var knappast en framtidsbransch...
    Fredrik J

  9. #29
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    När ni ändå är inne på detta med andrahandsvärdet, varför är det så lågt? (generellt för SAAB), det är ju nästan så att bilen tappar i procent som en Jaguar ju!

    I procent brukar inte skillnaderna vara så stora för värdeminskningen de första tex 3 åren.
    De brukar hamna omkring 50% (45 - 55%).
    Däremot blir ju skillnaden i kronor avsevärd.

    Om tex BMW´n här ovan har tappat 700 000kr och å Pumbas exempel (SAAB) som tappade
    160 000 kr på tre år.
    Utan att känna till nybilspriserna så är det väl inte orimligt att SAABén kostat 320 Kkr fast BMW kostar de verkligen 1,4 Mkr?

    Hur som 50% har båda tappat (om det stämmr vill säga). Tyvärr har man ju kr och inte % i plånboken.

    Båda kan ju ha tappat ca 50%
    Till mitt garage: Garaget

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    I början av 70-talet var det oljekris. Biltillverkning var knappast en framtidsbransch...
    Ser du verkligen biltillverkning som en framtidsbransch nu då?
    Det verkar inte direkt dyka upp nya producenter som svampar ur jorden men du kanske menar något annat?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    I början av 70-talet var det oljekris. Biltillverkning var knappast en framtidsbransch...
    Ser du verkligen biltillverkning som en framtidsbransch nu då?
    Definitivt!!!
    I början av 70-talet var det glest mellan alternativen till bensinen.
    Nu står vi inför ett gigantiskt teknikskifte till alternativa bränslen. Bilar åldras betydligt fortare idag än för bara några år sedan.
    Fredrik J

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    I början av 70-talet var det oljekris. Biltillverkning var knappast en framtidsbransch...
    Ser du verkligen biltillverkning som en framtidsbransch nu då?
    Det verkar inte direkt dyka upp nya producenter som svampar ur jorden men du kanske menar något annat?
    Fast biltillverkning var en framtidsbransch på 70-talet och är det nu också, i så måtto att behovet av personbilstransport bara ökar. Den globala bilmarknaden verkar växa så det knakar! Överetablering och konkurrens kommer ge möjligheter för vissa och stora problem för andra. Oljekrisen var väl t ex anledningen till Toyotas stora globala genombrott. I varje fall etablerade de sig massivt i USA då man plötsligt efterfrågade bränslesnålare bilar där.

    När lågkonjunkturen slog till senast, föll oljepriserna så mycket att mängder av nya oljeborrningsprojekt ställdes in. De skulle helt enkelt inte bli lönsamma vid det nya och lägre oljepriset. Ny olja är dyr olja! Oljepriset riskerar att bli en konjunkturregulator. När mer olja behövs blir den så dyr att oljepriset hämmar konjunkturutvecklingen.

    Vi är inne i en slags oljekris och det är svårt att se att den skulle kunna vara övergående. Det är inte svårt att räkna ut varför det finns intresse för alternativa bränslen. Tycker själv att etanol verkar vara ett utmärkt komplement. Tror också att SAAB kan passa in som snabbfotad, teknikorienterad och flexibel aktör i en föränderlig värld, där allt färre komponenter utvecklas av biltillverkarna själva.

    Tror också att det finns en hygglig pristålighet vad gäller drivmedel. För många finns det möjlighet att dra ner på bilkörningen. Flertalet bilister drar nog hellre ner på sin bilkörning, än gör sig av med bilen, när bränslepriserna stiger.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    [För många finns det möjlighet att dra ner på bilkörningen. Flertalet bilister drar nog hellre ner på sin bilkörning, än gör sig av med bilen, när bränslepriserna stiger.
    Väldigt många använder bilen, precis som jag själv, som ett bruksföremål. Det var väldigt länge sedan jag nöjeskörde någonstans. Sen får oljan nog bli mer än dubbelt så dyr innan jag sätter mig på bussen. Ett nog så dyrt alternativ för en familj på fem.
    Fredrik J

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB - Århundradets affär

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "SAAB amateur":1gzsivjm
    [För många finns det möjlighet att dra ner på bilkörningen. Flertalet bilister drar nog hellre ner på sin bilkörning, än gör sig av med bilen, när bränslepriserna stiger.
    Väldigt många använder bilen, precis som jag själv, som ett bruksföremål. Det var väldigt länge sedan jag nöjeskörde någonstans. Sen får oljan nog bli mer än dubbelt så dyr innan jag sätter mig på bussen. Ett nog så dyrt alternativ för en familj på fem.[/quote:1gzsivjm]

    Det där varierar ju naturligtvis jättemycket mellan individer och livssituationer. Min körning är nog till 80% nöjeskörning, så jag kan lätt parera höjda oljepriser om jag skulle behöva. Har börjat jobba hemifrån huvudsakligen istället för att åka till kontoret och sparat in en massa körning där. Totalt sett tror jag det finns rejält med utrymme på både individ- och samhällsnivå för att anpassa mängden bilkörning till oljepris. Om jag har rätt vore det bra för bilindustrin, som då blir mindre känslig för oljepris och får större tidsutrymme för omställning.

    Om jag verkligen skulle vilja spara maximalt med pengar, skulle jag göra mig av med bilen. Men det skulle sitta riktigt långt inne! Den frihet som bilen ger är starkt vanebildande.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Som konstaterats i ganska många trådar genom åren så är inte bränsle den största kostnaden för ett bilägande.
    Fredrik J

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Som konstaterats i ganska många trådar genom åren så är inte bränsle den största kostnaden för ett bilägande.
    Nej, så är det ju, men eftersom bränslekostnaden utgör den enda uppenbart rörliga kostnadskomponenten får den hög uppmärksamhet. Minns att det var ett jäkla hallå när man befarade att bensinpriset skulle stiga över 10:-/L!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    I början av 70-talet var det oljekris. Biltillverkning var knappast en framtidsbransch...
    Ser du verkligen biltillverkning som en framtidsbransch nu då?
    Det verkar inte direkt dyka upp nya producenter som svampar ur jorden men du kanske menar något annat?
    Det är väl en framtidsbranch, vi står ju på gränsen till att ha helt OK elbilar och skit väl? Och inte kommer vi behöva åka fram och tillbaka mindre, såvida vi inte bygger en teleport, men efter att ha glott på "Flugan" så är man ju ändå inte så förbannat sugen på att åka i en sån?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Dock så blr jag fundersam igen, nu har ju en del tidningar börjat med det där emd at smutskasta Saab igen och man letar efter minsta lilla grej att klaga på, som att det var fel på en plastbit på några 100bilar,..
    I vilka tidningar har du läst det?

    Är varje form av negativ kritik verkligen att betrakta som "smutskastning"?

    Att direkt stolt kråma sig inför tidningsrubriken "Saab - Århundradets affär" För att man gillar Saabs bilar känns minst lika omotiverat som att personligen ta åt sig när det förekommer negativa skriverier, särskilt när dessa ofta är åtminstone delvis motiverade.
    Menar du att det skulle vara omotiverat för en entusiast att glädja sig när SAAB förknippas med något positivt? Hur tänker du då? Att försöka bekämpa SAAB-entusiasm på ett SAAB-forum förefaller omotiverat. Det där var ju faktiskt en alldeles ovanligt skojig "nyhet" för en som gillar SAAB!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Menar du att det skulle vara omotiverat för en entusiast att glädja sig när SAAB förknippas med något positivt? Hur tänker du då? Att försöka bekämpa SAAB-entusiasm på ett SAAB-forum förefaller omotiverat. Det där var ju faktiskt en alldeles ovanligt skojig "nyhet" för en som gillar SAAB!
    Jag vare sig kritiserar eller "bekämpar" någon "entusiasm". det är den enögda, okritiska fanatismen jag ifrågasätter.
    Den fanatism som gör att varje form av negativ kritik avfärdas som osann medan den positiva dito sväljs med hull och hår.

    Märkligt förresten att inte fler investerare slåss om att få placera sina pengar i denna "framtidsbransch".

    Själv har jag bara en mindre del av mitt sparkapital bundet i fordonsindustrin men det handlar där inte om personbilar och det ser jag som en ren spekulation i ett kort perspektiv vilket under förra året visat sig vara mycket lukrativt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB - Århundradets affär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Märkligt förresten att inte fler investerare slåss om att få placera sina pengar i denna "framtidsbransch".
    Inte märkligare än att investerare har lite svårt att se VAR pengarna ska satsas.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Dyr affär??
    Av Werner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 22:44
  2. Bra affär? =)
    Av 90002.3power i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 00:05
  3. affär i växjö?
    Av Anton! i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •