Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur begränsa varvtalet till 2500 rpm? 900i -88B

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Hur begränsa varvtalet till 2500 rpm? 900i -88B

    Fick en fråga från en som tänkte bygga om en gammal og900 till A-traktor hur man begränsar varvtalet till 2500 rpm på en 900i -88B. Vet inte riktigt hur han tänkt sig men förstod att göra "som vanligt" på A-traktorer, dvs bryta tändningen mha extra monterad varvtalsregulator, inte var så hälsosamt för katalysatorn.

    Har styrsystemet någon varvtalssignal in? Är det i styrsystemet varvtalet begränsas? Om så, kan man på något snyggt sätt ändra programmet för att begränsa varvtalet "mjukt och fint"?

    Att montera trionic eller nira är inte aktuellt, även om det kanske hade varit ett spännande projekt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Hur begränsa varvtalet till 2500 rpm? 900i -88B

    Det finns ju att köpa vartalsregulatorer som bryter tändningen hyfsat mjukt och fint, jag har det på mitt MSD tändsystem till racerbilen (iofs. Cheva V8 men iaf).

    Om det är hälsosamt i praktiken att köra mot en sådan varvspärr konstant låter jag vara osagt, de (och motorn) är kanske inte riktigt gjorda för det.

    Vore det inte bättre att kunna stoppa bränslet vid 2500rpm?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Re: Hur begränsa varvtalet till 2500 rpm? 900i -88B

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Det finns ju att köpa vartalsregulatorer som bryter tändningen hyfsat mjukt och fint, jag har det på mitt MSD tändsystem till racerbilen (iofs. Cheva V8 men iaf).

    Om det är hälsosamt i praktiken att köra mot en sådan varvspärr konstant låter jag vara osagt, de (och motorn) är kanske inte riktigt gjorda för det.

    Vore det inte bättre att kunna stoppa bränslet vid 2500rpm?
    Hej!

    Tror du ska kolla upp om det ens är genomförbart.

    När jag kollade på detta för ca 6 år sedan var det INTE det utan speciella kontakter. Satt ett antal timmar och snacka med besiktningsingenjörer utan att någon såg några bra sätt. Problem: att få ut tillräckligt med vridmoment (läs högt varvtal) utan att den gick fortare än 30km/h. Lasten (flaket) skulle ligga över drivhjulen.

    Dock fanns det en här på forumet som hade en riktigt låg primär som va till försäljning/ uthyrning, minns dock inte namnet på honom. Men sen ville ju bes. gubbarna att en "certifierad växellådsmekaniker" skriftligen skulle intyga modifieringarna...

    Jag fick ge upp, och det kanske var lika bra, då man direkt började bygga riktig bil istället

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849

    Re: Hur begränsa varvtalet till 2500 rpm? 900i -88B

    Annars, åk till skroten och plundra en gammal 9000 eller 900 på ett LH2.4 bränsleinsprutningssystem och släng dit, väl fungerande varvstopp som begränsar varvtalet genom att stänga av spridarna.....

    Jag vet, lite overkill för att få en varvtalsbegränsning, men tycker man det är skoj att experimentera (som mej, har gjort detta ett par ggr) så varför inte?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Hur begränsa varvtalet till 2500 rpm? 900i -88B

    Nu kan jag inte den motor men att begränsa varvtalet enklast, om de finns rotor, (tänker på mina gamla BMW) man byter fjäder till varv begränsare eller kortar och slakar samt testar för att se vilken varv den kortsluter dvs misständer och gör om om de behövs så de blir bra. Centrifugal kraft skapad av rpm och fjäders styvhet avgör när brytningen skär.

    PS! ta din rotor och kolla med andra rotor, biltema, som har fjäder att den passar att stoppas in i fördelar dosa. Den är oftast av Bosch märke och många rotor passar flera bilmärken.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Smårycker och varvtalet går ner till 500rpm vid stopp etc.
    Av Isse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 00:01
  2. Uppgradera en 900i till t16, bes?
    Av Xws i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 08:55
  3. 9-5 2.3t som hackar till vid 2500 rpm, trasig tändkassett?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 12:22
  4. konvertera 900i till t8
    Av knaster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-02, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •