Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur - 9k?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    334

    Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur - 9k?

    Hej!

    Tempmätaren i min bil visar att bilen inte blir riktigt varm. Nålen stannar på klockan halv åtta under normal körning oavsett hur länge jag kör. Jag kan få nålen att gå upp till klockan nio genom att stå still på tomgång men vid normal körning så stannar den på halv åtta.

    Jag antar att det antingen är fel på tempmätaren eller på termostaten. Hur kan man felsöka detta närmare?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 911

    Re: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur -

    Med tanke på att tempen stiger då du står still så skulle i alla fall jag påstå att det är dags för ny termostat, den & ny glykol kostar ju inte många kronor & ett byte skadar ju inte!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 718

    Re: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur -

    Kopplar du in Tech2 eller OBD2-läsare kan du avläsa vilken temperatur motorstyrdonet tror att det är.
    När jag hade problem med såväl termostat som tempgivare samtidigt testade jag dessutom att läsa tempen på motorn utvändigt med en IR-tempmätare men någon större noggrannhet än +-4-5 grader skall man nog inte förvänta sig med en sådan så det förra sättet är nog att föredra.

    Ett termostatbyte är ju både billigt och enkelt så det är nästan enklast att börja där.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    334

    Re: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur -

    Jag har ingenstans att stå för att tappa av kylvätskan nu när GDS-hallarna inte har kvar sina lyftar så jag skulle gärna felsöka på annat vis än genom att byta termostat.

    Vad sägs om följande metoder;

    1. Starta med kall motor och efter c:a fem minuter känna med handen på slangen som går till kylaren. Om den är ljummen redan då så borde väl det betyda att termostaten läcker?

    2. Låta bilen stå på tomgång tills kylfläkten går på och då kontrollera om tempmätaren visar korrekt värde. Visst står tempmätaren normalt på c:a klockan elva när fläkten startar?

    Kommentarer?

    Jag är lite skraj för metod två utifall att kylfläkten inte går igång (i kombination med att tempmätaren visar för lågt värde) och motorn kokar. Vad tror ni om det?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 109
    Medlem#
    2555

    Re: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur -

    Termostaten sitter högst upp på motorn, den byter du utan att tappa ur något.
    http://kjelectronic.com/termostat_9000_saab.htm

    Sen efter bytet så kan man även fixa detta.
    http://kjelectronic.com/saabtemp.html

    Kommer från denna suveräna sida.
    http://kjelectronic.com/saabtips.html
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    334

    Re: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur -

    Tack för länkarna!

    Kan man verkligen byta termostat utan att tömma ut kylvätskan? Alla guider, inklusive den i länken, som jag har sett säger att man skall börja med att tappa av kylvätskan. Kommer det inte bli spill om man inte tappar ur först?

    Ingen som har några tips på hur man kan kolla om motorn får rätt temperatur utan att byta termostat? Var mina ideér nämda ovan orimliga?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 718

    Re: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur -

    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Kan man verkligen byta termostat utan att tömma ut kylvätskan? Alla guider, inklusive den i länken, som jag har sett säger att man skall börja med att tappa av kylvätskan. Kommer det inte bli spill om man inte tappar ur först?
    Några deciliter.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur -

    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Jag har ingenstans att stå för att tappa av kylvätskan nu när GDS-hallarna inte har kvar sina lyftar så jag skulle gärna felsöka på annat vis än genom att byta termostat.

    Vad sägs om följande metoder;

    1. Starta med kall motor och efter c:a fem minuter känna med handen på slangen som går till kylaren. Om den är ljummen redan då så borde väl det betyda att termostaten läcker?

    2. Låta bilen stå på tomgång tills kylfläkten går på och då kontrollera om tempmätaren visar korrekt värde. Visst står tempmätaren normalt på c:a klockan elva när fläkten startar?

    Kommentarer?

    Jag är lite skraj för metod två utifall att kylfläkten inte går igång (i kombination med att tempmätaren visar för lågt värde) och motorn kokar. Vad tror ni om det?
    Testa kortslut tempkontakten till fläkten och kolla så fläkten funkar... Du får väl ha koll på mätarnålen - om den går upp högt och fläkten inte går igång får du kortsluta på kontakten sen byta denna tempkontakt vid tillfälle. Du kan även testa den genom att mäta med en multimeter och sänka ner den i kokande vatten och mäta igen.. men då måste du ju förståss montera av den och spilla lite glykol till.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 718

    Re: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur -

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Testa kortslut tempkontakten till fläkten och kolla så fläkten funkar... Du får väl ha koll på mätarnålen - om den går upp högt och fläkten inte går igång får du kortsluta på kontakten sen byta denna tempkontakt vid tillfälle.
    Det sitter inte någon sådan kontakt på trådskaparens bil. Kylfläkten styrs via EDU:n av värdet som tempgivaren vid termostathuset, fast på toppens kortsida, avger. Samma givare som styr tempmätaren alltså.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur -

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Testa kortslut tempkontakten till fläkten och kolla så fläkten funkar... Du får väl ha koll på mätarnålen - om den går upp högt och fläkten inte går igång får du kortsluta på kontakten sen byta denna tempkontakt vid tillfälle.
    Det sitter inte någon sådan kontakt på trådskaparens bil. Kylfläkten styrs via EDU:n av värdet som tempgivaren vid termostathuset, fast på toppens kortsida, avger. Samma givare som styr tempmätaren alltså.
    Ops, trodde den var styrd likadant som på 900an. My bad TS!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    334

    Re: Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur -

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Kan man verkligen byta termostat utan att tömma ut kylvätskan? Alla guider, inklusive den i länken, som jag har sett säger att man skall börja med att tappa av kylvätskan. Kommer det inte bli spill om man inte tappar ur först?
    Några deciliter.
    OK, är det bara att skruva bort termostathuset och låta det som rinner ut rinna ut? Ingen risk med glykol i kopplingen eller så?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

Liknande ämnen

  1. arbetstemperatur på 9000cs?
    Av frisk89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 13:57
  2. 9-3 1.8t, ladproblem vid arbetstemperatur.
    Av Sharky© i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 14:02
  3. Nollat motorn men får inte kamkedjan rätt
    Av AndersM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 13:45
  4. Kamkedjemontering B202 OG900, ställa motorn rätt.
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 19:22
  5. Motorn går hårt och rått!
    Av JohnM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •