Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: saab 9-5 2.0t skramlar och rasslar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    58

    saab 9-5 2.0t skramlar och rasslar

    Hej jag har ett dilemma som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med. Det är att det för ett jäkla liv om motorn vid den vänstra sidan av motorn när den är kall. Vad kan detta vara? Jag befarar det värsta så klart och det är väl kamkedjan. Och det är både dyrt och svårt att byta själv.
    Men man hoppas ju på att det kan vara något annat som är enklare. Om det nu är kedjan vad är då det enklaste sättet att byta den på? Lyfta ur motorn eller göra det på plats?
    Och går det att ta ur bara motorn? Isf går det att lyfta den uppåt eller måste den ner med tillhörande isärskruvande av hela framvagnen?
    Kan tillägga att jag kör med mobil1 så det borde väl inte vara lyftarna för det rasslar?
    Är mycket tacksam för svar snabbt.
    Har hört att det kan vara farligt att köra med det så.

    Mvh
    Saab 9-5 Aero sedan 2002
    Saab 9-3 2.0T 185hk coup'e "viggen" (säljas)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: saab 9-5 2.0t skramlar och rasslar

    Det råder väl delade meningar om det är smidigare att byta kedjetransmission utan att ta ur motorn eller inte. Har man inte gjort det innan så tycker jag det är bäst att ta ur motorn (mycket enklare att se och göra själva bytet då).
    Motorn går att ta ur uppåt, det finns tidigare trådar om detta, bla, denna :http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=297075

    Personligen skulle jag ta ur motorn, då kan man se över lager och annat när motorn ändå är ur.

    Du kan enkelt kolla hur sliten kamkedjan är genom att mäta hur långt ute sträckaren är.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    58

    Re: saab 9-5 2.0t skramlar och rasslar

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Det råder väl delade meningar om det är smidigare att byta kedjetransmission utan att ta ur motorn eller inte. Har man inte gjort det innan så tycker jag det är bäst att ta ur motorn (mycket enklare att se och göra själva bytet då).
    Motorn går att ta ur uppåt, det finns tidigare trådar om detta, bla, denna :http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=297075

    Personligen skulle jag ta ur motorn, då kan man se över lager och annat när motorn ändå är ur.

    Du kan enkelt kolla hur sliten kamkedjan är genom att mäta hur långt ute sträckaren är.

    Okej. Tack för det snabba svaret.
    Med tanke på att jag aldrig har bytt en kamkedja innan så blir det nog att plocka ur hela rasket.
    Och neråt verkar ju lättare. Fast då blir det växelåda och det med. Med det får man väl ta.
    En lite ironisk sak vill jag bara flika in. Jag va på saab och frågade vilket miltal kedjan och det bör bytas på en 9-5a och jag fick som svar att det aldrig ska behövas göras. Lustigt...
    Men det är bara att förbereda sig mentalt och börja rota i det.
    Saab 9-5 Aero sedan 2002
    Saab 9-3 2.0T 185hk coup'e "viggen" (säljas)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: saab 9-5 2.0t skramlar och rasslar

    På vänster sida sitter ju växellådan. Finns ingen kamkedja där.

    Annars bör man se över magnetkopplingen till AC;n samt rem och spänn/löprullar innan man skyller på kamkedjan, och de sitter på höger sida motorn, eller hur.

    En vän som servar lite äldre saabar har senaste tiden fått in ett par med löst generatorfäste, varav ett som var sprucket pga detta.

    Och hans kund drog en lättnandes suck då han hade en kraschad motor som han kunde plocka över från till rimlig peng.

    Alla kan inte ha samma tur. Hoppas det är nåt liknande för dig först.

    Lät du verkstan lyssna på din bil?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    58

    Re: saab 9-5 2.0t skramlar och rasslar

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    På vänster sida sitter ju växellådan. Finns ingen kamkedja där.

    Annars bör man se över magnetkopplingen till AC;n samt rem och spänn/löprullar innan man skyller på kamkedjan, och de sitter på höger sida motorn, eller hur.

    En vän som servar lite äldre saabar har senaste tiden fått in ett par med löst generatorfäste, varav ett som var sprucket pga detta.

    Och hans kund drog en lättnandes suck då han hade en kraschad motor som han kunde plocka över från till rimlig peng.

    Alla kan inte ha samma tur. Hoppas det är nåt liknande för dig först.

    Lät du verkstan lyssna på din bil?

    Hej. Ursäkta mig jag förklarade det lite dåligt. Jag menar vänster sida om man står framför bilen.
    Okej ja jag hoppas ju på att det bara är remen eller snarare ett av hjulen till remen. Generator fästet kan ju med vara värt att se över då ju. Hade jag inte en tanke på att det kunde lossna.
    Acn har inte fungerat på bilen ledans jag har ägt den. Kan det vara så att det är därför den inte fungerar?
    Jag ska ta mig en titt på dessa saker.

    Nej tyvärr så hade dom ingen mekaniker inne när jag va där.
    Tack för svar och bra tips.
    Saab 9-5 Aero sedan 2002
    Saab 9-3 2.0T 185hk coup'e "viggen" (säljas)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: saab 9-5 2.0t skramlar och rasslar

    Om du klarar dig igenom sökfunktionen så finns det flera som haft kassa AC-pumpar så jag håller en tumme för något sådant. Man kan ju skaffa en kortare rem och dra förbi den.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    58

    Re: saab 9-5 2.0t skramlar och rasslar

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om du klarar dig igenom sökfunktionen så finns det flera som haft kassa AC-pumpar så jag håller en tumme för något sådant. Man kan ju skaffa en kortare rem och dra förbi den.

    ja det kan man ju hoppas på iaf..
    den är ju lättare att byta men inte direkt bilig den heller.. vill ju ha det med till att funka nång gång.
    Saab 9-5 Aero sedan 2002
    Saab 9-3 2.0T 185hk coup'e "viggen" (säljas)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Slår och skramlar från bakvagn på OG9-5 -02
    Av rickard82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 21:20
  2. Koppling Skramlar Saab 9-5 -2007
    Av motoxmadman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 23:32
  3. Nått som skramlar/rasslar
    Av Peter_106 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •