Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Är på jakt på vem som ska göra min huvudservice på bilen när den ska ställas på om någon månad. Är det illa om jag blir "tvingad" att köra runt 5 mil med oljan som byttes i Maj 2010 och rullat 800 mil?
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Det är ingen fara
    Bara starta o åk
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Citat Ursprungligen postat av Plutonius
    Det är ingen fara
    Bara starta o åk
    Bara så?
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Japp

    Ja åkte förra året med samma olja som ja hade i sen 2009, hade bara åkt runt 800 också med den oljan,
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Men varför säger alla att det är "livsviktigt" att byta olja när man ställer på bilen igen?
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Citat Ursprungligen postat av Nille83
    Men varför säger alla att det är "livsviktigt" att byta olja när man ställer på bilen igen?
    En anledning kan ju vara att om du gör det då du ställer på bilen så har du ju en bra referens när du gjorde oljebytet senast. Annars så är risken att du inte byter förrens nästa år, lätt att glömma bort om man inte tar itu med det på en gång så att säga.

    Mvh

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Är det din Aerocab vi pratar om?
    Jag antar att sommarbilen står torrt o fint utan att drabbas av vinterkylan.

    En anledning som fanns en gång i tiden var att det "rann ner" avlagringar i oljetråget som man inte gärna ville spola runt i motorn igen. Har svårt att tänka mig det skulle vara något problem med en så ny bil.
    Miltalen är viktigare och med 3000 mils serviceintervall och 6 liter olja i motorn är riskerna obefintliga om den byttes förra våren.

    Fast är man riktig pedant så byter man ändå.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Jag har fått lära mig att det är bättre att byta olja INNAN en eventuell längre förvaring då en använd olja är förorenad med ämnen som kan orsaka skada även om motorn står still.
    Något som även verkar stödas av andra: http://forum.saabturboclub.com/viewt...73659#p1073659
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Aerocabben står i 22+ hela vintern.

    LM: Men många som säger byt innan du ställer in bilen säger även byt sen när du ställer på den också. Jag kan tycka det känns lite overkill att byta olja som jag inte kört med, klart jag är rädd om min bil. Men tänker inte behålla den hela livet ut

    Men ingen tror att det skadar motorn att köra dessa 5 mil? Jag har en bilpartner 200 meter från garaget, men de är överprisade, sura och gör jobbet lika bra som "Nisses hörna"
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  10. #10

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Tror till och med att du skulle kunna åka till Kiruna för att byta oljan utan att motorn tar skada.

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Anledningen att det kan vara vettigt att byta olja efter en längre tids förvaring, även om inte oljan har "använts", är att kondens oundvikligen kan bildas och beroende på hur mycket kondens (varierar från fall till fall naturligtvis beroende på förvaring, luftfuktighet etc.) i oljan försämrar oljans smörjegenskaper. Det är också därför man inte bör använda en öppnad dunk olja om den stått en längre tid om den inte stått absolut lufttätt så att kondens och därmed vatteninblandning kan uteslutas.

    När motorn går så oljan kommer upp i driftstemp (minst runt 80 grader) så börjar kondensen att förångas bort. Det är därför problemet inte uppstår i en bil som används kontinuerligt. I fallet med en vinterförvarad bil är risken alltså att smörjegenskaperna för oljan försämrats på grund av kondens (vatteninblandning) i oljan och att den innan den har hunnit ånga bort sliter lite mer på motorn än om oljan hade varit nyfylld.

    Vidare har LM rätt att gammal olja innehåller mycket otrevligt gojs som man också vill bli av med.

    Ska man vara seriös så ska man alltså helst byta olja innan man startar bilen efter förvaring. Bedömer man att "det är bara 5 mil till servicehallen" så tycker jag i så fall att man rent krasst då också kan fortsätta köra på oljan man har ända till nästa servicetillfälle för största bekymret skulle nog jag säga är kondensen och kondensen får man ju bort om man kör motorn riktigt varm så länge det inte är väldig mängder fukt i oljan och är det väldiga mängder fukt i oljan så har de 5 milen redan varit onyttiga för motorn så att ett byte innan start skulle varit befogat i alla fall. Lite moment 22 alltså..

    Om man beslutar sig köra med den befintliga oljan så kan ju ett tips vara att också hålla koll på oljan de närmaste veckorna eftersom beroende på hur mycket kondens som finns i oljan så kommer den att koka bort = olje/kondensnivån kommer minska och att man kanske borde efterkontrollera/efterfylla samt att när man startar försöker att bygga upp lite oljetryck och få runt olja i motorn innan start genom att köra på startmotorn ett litet tag med t ex tändkassetten bortkopplad innan man startar på riktigt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?

    Hej!

    Eftersom jag har några motorer som inte är igång "varje vecka" (inte ens varje år) så har jag studerat ämnet lite...

    Normalrådet för den petige är nog att lägga oljebytet i samband med avställning, enligt det inlägg jag gjort tidigare. (länkat av LM)
    Vilket även den mindre petige bör följa.

    Skitigolja+kondens+tid=intebra

    Shell har en intressant produkt (för flygmotorer) AeroShell Fluid 2F, dock inte helt lämplig för bilmotorer. Skyddar mot korrosion. Den består av en single grade SAE 50 olja + additiv. Additivet finns/fanns att köpa löst. Bra för den petige...
    Nä, nu håller det att gå över styr.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. servicemedelande (9-3SC)- Hur långt vågar man köra?
    Av Expressoblack i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 15:06
  2. Hur långt tid att köra till Hemsedal?
    Av Glooie i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 12:24
  3. Törs jag köra bilen med vatten i oljan?
    Av Lagbrant i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 17:01
  4. Uppladdning av batteri - hur långt måste man köra?
    Av Packe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 00:22
  5. Hur långt kan jag köra??
    Av nosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •