Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Egr-ventilen, var sitter den?

  1. #1

    Egr-ventilen, var sitter den?

    Ursäkta om jag framstår som alledeles dum i huvudet men jag hittar ingen bra beskrivning på var EGR-ventilen sitter i min bil. CEL-lyser till och ifrån, de två orsaker jag har pinpointat det ner till är att:
    A) Bilen laddar inte som den ska vilket gör att batteriet dräneras på all kraft, har satt i ett nytt batteri och kollat spänningen från generatorn och den verkar leverera vad den ska men inte helt konstant.
    B) EGR-ventilen är sotig / trög men jag hittar den inte, de guider som finns pekar ut den med önskvärd tydlighet på TDI-modellerna, har till och med verifierat var den sitter på grannens bil men jag hittar den inte på min bil.

    Bilen är en "SAAB 9-3 SPORT E 5D 2.0T" (2002:a), finns det någon vänlig själ med kamera eller bra bildspråk som kan peka ut den?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Egr-ventilen, var sitter den?

    Citat Ursprungligen postat av Trash_bd
    Ursäkta om jag framstår som alledeles dum i huvudet men jag hittar ingen bra beskrivning på var EGR-ventilen sitter i min bil. CEL-lyser till och ifrån, de två orsaker jag har pinpointat det ner till är att:
    A) Bilen laddar inte som den ska vilket gör att batteriet dräneras på all kraft, har satt i ett nytt batteri och kollat spänningen från generatorn och den verkar leverera vad den ska men inte helt konstant.
    B) EGR-ventilen är sotig / trög men jag hittar den inte, de guider som finns pekar ut den med önskvärd tydlighet på TDI-modellerna, har till och med verifierat var den sitter på grannens bil men jag hittar den inte på min bil.

    Bilen är en "SAAB 9-3 SPORT E 5D 2.0T" (2002:a), finns det någon vänlig själ med kamera eller bra bildspråk som kan peka ut den?
    Om det ar EGRn sa kanner du verkligen att bilen inte har nagon kraft alls. Nastan omoligt att kora, och lampan halls tand hela tiden. Ar det sa? Nar tands lampan, nar bilen ar varm/kall eller helt sporadiskt?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #3

    Re: Egr-ventilen, var sitter den?

    När jag bytte batteri så slocknade lampan och var släckt i ungefär två mils körning sedan så hoppade den igång igen efter att jag lagat SID-displayen. Då lös den konstant i ungefär tre mils körning sedan slockade den under körning och förblev släckt i ungefär en mil. Sedan dess har den lysit konstant.

    Och nej, bilen har inte tappat all kraft men den levererar absolut inte de utlovade 185hk, jag skulle tro att den spottar ur sig ungefär (baserat på tidigare saabar i samma storlek jag ägt) 120hk max. Bilen drar dessutom ganska mycket soppa, i 110 med farthållaren över 15 mil så snittade förbrukningen 0,91 i färddatorn och baserat på en tankning drog den 1.04 (skillnaden kan eventuellt delvis bero på att vinterhjulen som sitter på är av en annan dimension än originalhjulen)..

    Ska kolla med en Tech2 så snart jag får fatt på en och skulle gärna ha hunnit rengöra Egr-ventilen innan dess för att kunna utesluta den som felkälla.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 069

    Re: Egr-ventilen, var sitter den?

    Dubbla lambdasonder finns det, men inte EGR-ventil till din B205-motor enligt Saabs EPC.

    Att lampan tänds till och från kan tyda på läckage innan första eller andra sonden samt att en eller båda lambdasonderna börjar tröttna.

    Någon sa att termostat och/eller motortempgivare kan spela roll. Alltså inte den vattentempgivare som sitter i kortändan på toppen. Fast jag är osäker på var och om den sitter på B205. B204/234 sitter den i insuget mellan 2 insugsrör.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Egr-ventilen, var sitter den?

    Citat Ursprungligen postat av Trash_bd
    När jag bytte batteri så slocknade lampan och var släckt i ungefär två mils körning sedan så hoppade den igång igen efter att jag lagat SID-displayen. Då lös den konstant i ungefär tre mils körning sedan slockade den under körning och förblev släckt i ungefär en mil. Sedan dess har den lysit konstant.

    Och nej, bilen har inte tappat all kraft men den levererar absolut inte de utlovade 185hk, jag skulle tro att den spottar ur sig ungefär (baserat på tidigare saabar i samma storlek jag ägt) 120hk max. Bilen drar dessutom ganska mycket soppa, i 110 med farthållaren över 15 mil så snittade förbrukningen 0,91 i färddatorn och baserat på en tankning drog den 1.04 (skillnaden kan eventuellt delvis bero på att vinterhjulen som sitter på är av en annan dimension än originalhjulen)..

    Ska kolla med en Tech2 så snart jag får fatt på en och skulle gärna ha hunnit rengöra Egr-ventilen innan dess för att kunna utesluta den som felkälla.
    Vad jag forstar sa skadar det aldrig att gora rent pa sot, bade for soppaforbrukning och kraft, men jag tvivlar pa att det ar darfor som du far lampa. Men har du tillgang till Tech 2 sa ar det ju snart klart vad det ar fragan om.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #6

    Re: Egr-ventilen, var sitter den?

    Tack för svaren, då avvaktar jag en Tech2-undersökning innan jag gör något mer på bilen.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 859

    Re: Egr-ventilen, var sitter den?

    Citat Ursprungligen postat av Trash_bd
    Bilen är en "SAAB 9-3 SPORT E 5D 2.0T" (2002:a), finns det någon vänlig själ med kamera eller bra bildspråk som kan peka ut den?
    Är det fråga om en 2.0T kan du sluta leta efter EGR-ventil.
    Att läsa ur felkoder låter däremot som en bra idé.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. vart sitter egr ventilen på en 9-3 ss 03 ?
    Av Mickes900t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 03:47
  2. Tryck på AC påfyllningsventilen? OG9-5
    Av kindis i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 13:56
  3. EGR ventilen på 900 og?
    Av 900hasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 10:34
  4. Var sitter vacum slangen till EGR ventilen!?
    Av Alex_Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •