Jag har en 9000 a50 2.0t som ska få ett steg 3.. Jag undrar hur bra orginalkopplingen kommer att klara sig med dom effekterna? Vad finns det för alternativ på starkare koppling annars? Kopplingen känns frisk och bra med orginaleffekt iaf
Mvh David
Jag har en 9000 a50 2.0t som ska få ett steg 3.. Jag undrar hur bra orginalkopplingen kommer att klara sig med dom effekterna? Vad finns det för alternativ på starkare koppling annars? Kopplingen känns frisk och bra med orginaleffekt iaf
Mvh David
9-5 Vector Sportcombi -2003
Körde min A50 med originalkoppling och Maptun steg 3 till aero.
Fungerade perfekt, nu va de dock en 2,3
Saab 9000 Aero -95
skulle tippa på att den inte kommer orka med särskilt länge med steg3 tyvär
aero kopplingen är starkare va ?
Ja aero-kopplingen ska räcka till. Men skaffa en med ny lamell och fräscht svänghjul som haft samma koppling monterat om du ändå ska skruva isär det hela.
2-literstryckplattan har inte samma moment i solfjädern.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
japp och 2,3 har oftast starkare koppling. vet dock inte hur det står mellan 2,3ltt och 2,0. Men 2,3T har iallafall samma koppling som aero.Ursprungligen postat av Tomtefamiljen
Angående aero koppling så håller den utmärkt då steg 3 för 2,0t ligger på runt 370-380nm och aero koppling tåler upp till 440.
Såg att även lättryckaren 170hk har samma koppling som Aero från 97 iaf. A50 är väl 97-98. Eller fanns den som -96?
Kul å se lite siffror.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
men inte 2,0 som trådksaparen har.Ursprungligen postat av turbosug
nej a50 fanns inte 96.
Nä men det var att du skrev att även 2,3T(-200hk) har samma koppling som ja kollade och fick se att alla 2,3-turbo har samma koppling som Aero, samt även exportmodellen med B204L-motorn. 2,0 fulltrycksturbon alltså. Vet inte om det finns några svensksålda sådana.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Där har du fel fel fel. 2,3ltt fram till 96 iallafall har mindre koppling än 2,3T och aero modellen. Finns en annan tråd om detta. (tror det var lamellen som skiljer är inte säker.)Ursprungligen postat av turbosug
däremot 200hk modellen har samma som aero.
Article : Tryckskiva
PartNo : 8736761
Usage : B204L, B234L, B234R, B234E, B308I
Order Quantity : 1
Detta hämtat ur EPC från 9000 1994. Vid artikelsökningen så är det samma 94-98. Däremot är det olika lameller original. Även 6;an har samma tryckplatta men ytterligare en annan lamell.
På några lameller står det anm. 1997-1998. Men inte på tryckplattan.
B234E har en annan lamell fram till -96, men samma tryckplatta.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
japp tryckplattan är samma men inte lamellen då ltt har 228 lamell som tåler mindre än aero och ftt som har 240 lamell och tryckplatta. alltså tåler ltt kopplingen mindre orginal vilket jag sa. men det spelar ingen roll vilken koppling dem har då trådskaparen har en 150hk a50 som skall ha steg3 och han undrar om orginalkopplingen håller och det gör den inte i längden då det sitter 228lamell och tryckplatta i 2,0ltt. och då räcker det med aero kopplingen gott och väl.Ursprungligen postat av turbosug
Inte meningen å tjafsa till det. Visste det var olika lameller, men inte olika diameter på dom. Och rådet var från mig ovan att skaffa en riktig tryckplatta och svänghjul samt ny lamell.
Lite klargörande bara då man inte behöver leta land o rike runt efter en skrotad Aero utan det räcker med en 2,3-turbo -94 eller nyare för att få rätt grejjer.
Svänghjulet var jag tvungen att kolla också. Här är artikelnumret.
9177007.
Lamellen heter numera följande;
Article : Lamell
PartNo : 5174941
Usage : 1998, B234L, B234R
Order Quantity : 1
Köps den på saab är detta den man får.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
9000 2.0t sena -97 samt -98 fick 240mm tryckplatta med 228mm lamell, bara att jämföra artikelnummer på produkterna på tex Autoexpertens hemsida!
Mer exakt från motor-nr V028944, det är samma kopplings-kit som sitter på 2,3ltt 170hkr om det tillför något!
SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1