Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

  1. #1

    Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Hej, här är vad som hänt...

    Skulle köra idag, märkte nyckeln var lite fuktig efter att ha legat i jackfickan med blöta handskar. Startmotorn går, tänder en halv sekund, sen stendör. Försöker ett par gånger till. Hämtar reservnyckeln, samma sak.

    När jag tar ut nyckeln dubbelblinkar larmdioden och detta tyder väl på startspärr? Dock får jag inget meddelande på SID alls. Om jag låser och låser upp bilen så kan jag göra ett nytt startförsök och den tänder en halv sekund sen dör och startmotorn bara tuggar. Sen tar jag ut nyckeln och dioden dubbelblinkar igen.

    Vad kan ha hänt, och vad kan jag göra?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av pingflood
    Vad kan ha hänt, och vad kan jag göra?
    Bränslepumpen kan ha havererat och du kan berätta vilken årsmodell det handlar om?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av pingflood
    Vad kan ha hänt, och vad kan jag göra?
    Bränslepumpen kan ha havererat och du kan berätta vilken årsmodell det handlar om?
    Hej, det är en 1999 års modell. Har läst lite mer och det ser ut som lysdioden blinkar normalt eftersom det dubbeblinkar bara efter nyckeln tagits ut. Hade hoppats på nåt strul med startspärren som kunde lösas men detta kanske är mekaniskt.

  4. #4

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Lite mer info... gick ut, låste upp, drog nyckeln till ON och jag hör bensinpumpen surra som normalt ett par sekunder. Försöker starta och den går igång en halv sekund och dör igen. När jag tar ut nyckeln dubbelblinkar dioden, när jag låser dörren med fjärrkontrollen så lyser larmdioden stadigt (tror att den brukade blinka var 5e sekund eller så, så detta verkar knasigt men jag är inte 100%). Dessutom kör fläkten nåra sekunder efter jag stängt och låst bilen.

    mer:
    Varvräknaren rör sig lite när man försöker starta, så antar att den sensorn inte är problemet. Eftersom jag kan höra pumpen så kanske den är ok. Då kvarstår tändkassetten, men den verkar tända lite snabbt och sen stendö när man försöker så kan det verkligen vara så? Får leta rätt på lite startgas och se...

    ännu mer:
    Den tände en halvsekund igen, varvräknaren gick upp till 1500, sen dog den och startmotorn tuggar vidare. Släpper jag nyckeln så hör jag bensinpumpen. Sprejade en massa startgas i luftfiltret, inte nån reaktion alls. Så är detta då tändkassett?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    73

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Nä sprutar du startgas vid luftfiltret så kan du inte räkna med nåt.lossa insugsröret på spjällhuset istället å spruta in där så kanske det funkar bättre (antar att det är en turbo bil du har)
    9-3Aero 00:a steg 3
    9000Aero 96:a projekt
    R.I.P 9000Aero 94:a steg3 TD04 19T7

  6. #6

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Aero-Sundorf
    Nä sprutar du startgas vid luftfiltret så kan du inte räkna med nåt.lossa insugsröret på spjällhuset istället å spruta in där så kanske det funkar bättre (antar att det är en turbo bil du har)
    Aha, får prova det ikväll. Provstartade i morse innan jag gav upp och tog Volvon, den gick runt och tände några gånger medans jag satt där och körde startmotorn, men dog sedan. Kan höra pumpen tydligt, kan den fortfarande vara boven tror ni?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Hej !

    OM startmotorn går, inga SID meddelande som pekar på kass nyckel, lysdioden blinkar inte när tändningen är i läge ON....
    Så betyder det att problemet inte är relaterat till startspärr.

    Ett stort luftläckage kan vara en tänkbar bov i dramat.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OM startmotorn går, inga SID meddelande som pekar på kass nyckel, lysdioden blinkar inte när tändningen är i läge ON....
    Så betyder det att problemet inte är relaterat till startspärr.

    Ett stort luftläckage kan vara en tänkbar bov i dramat.
    Hm, några förslag på var jag bör kolla efter detta?

    Var inne på startspärr eftersom den startade sen dog direkt, men i morse så tände den ett par gånger (och dog efter nån sekund) när jag satt där och körde startmotorn ett tag så den försöker ju gå igång.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Att den hostar till beror mer på att det är så mycket gaser att det självtänder. Nu kan ju kassetten vara boven i dramat. Och får du inte igång bilen så är det lite svårt å få den till nån med TechII för att läsa ev. felkoder.

    Det finns några 9-5;or med motsvarande problem som inte vill gå igång.
    Din har ju några år på nacken, så läckage vid spridarna kan ju vara ett tips. Sitter O-ringar som kan börja läcka. Nu har det ju varit svinkallt och så blir det plusgrader.

    Något stänger tändningen iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Ska se om jag kan fixa en tändkassett att testa med ikväll, om det inte gör något så får jag börja rota i det mindre uppenbara.

    Hade en Impreza WRX innan och har bytt spridare på den och det var inte alltför kul; hur jobbiga är de att komma åt på en 9-3?

  11. #11

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    OK, ryckte bort en slang och sprejade startgas i insuget. Den startade och gick flera minuter, sen stängde jag av den och efter det ville den inte starta. Försökte några gånger till och den gick igång. Men samma saga efter jag stänger av den igen. Gick att varva fint ett antal gånger oxo... hmm.

    Nu låter bensinpumpen en del, lite stönande ljud typ, whummWHUMMwhummWHUMMM när jag försöker få igång den. Tyder detta på att pumpen är "halvtrasig" eller att det kanske är blockage i filtret? Några ideer?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Det där va intressant. Men pekar på i första hand bränslefiltret som kan vara igentäppt och även att pumpen inte mår toppenbra av denna flödesbegränsning.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Ett stort luftläckage kan vara en tänkbar bov i dramat.
    Men eftersom han har en 99a så lär det ju vara T5 och då förstår jag inte hur ett stort luftläckage skulle kunna göra något?

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Ett stort luftläckage kan vara en tänkbar bov i dramat.
    Men eftersom han har en 99a så lär det ju vara T5 och då förstår jag inte hur ett stort luftläckage skulle kunna göra något?
    Hej!

    Aha, Trionic 5....det gäller uppenbarligen att läsa inläggen. Sätter ju saken i en annan dager.
    Nu tips, kolla bränsletryck! Hur luktar avgaserna?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Hej och tack! Finns det en koppling där man kan kolla trycket lätt?

    Har införskaffat filter så tänkte prova att byta det iaf, verkar vara ganska lätt att komma åt.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Man mäter bränsletrycket framme vid spridarbryggan, men för att dela på kopplingen så krävs ett specialverktyg (som egentligen bara är en liten plastvinkel, så man kan göra den själv) men du bör ju också ha rätt mätare för att mäta trycket och sån finns hos din lokale saab-pulare

  17. #17

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Tja, den startade fint när jag kom hem, så körde in i garaget, bytte tändstift och bensinfilter, sen vägrade den starta igen. Med startspray hostar den till nån gång och sen dör.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    En otroligt korkad fråga kanske... Men hur mkt soppa har du i tanken?

    Min 900 ( också t5) betedde sig likadant när jag hade gått på soppalampan ett par mil... Den var långt ifrån tom, men jag prövade allt från att rycka varenda sladd jag hittade och rengöra till att testa med en annan tändkassett...

    Efter ett par dagar kom jag på det geniala att hämta reservpannan och slå i några liter i tanken... Då startade bilen på första varvet... Mkt konstigt och har inte hänt sen dess...

    Enda onormala dagen innan den dog var att det regnade häftigt och var småkyligt runt nollan...
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  19. #19

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Hej, runt 3/4 tank så det är nog inte problemet.

    Nån aning om var spridarna jordas?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Startspärr -- kan inte få igång min 9-3, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av pingflood
    Hej, runt 3/4 tank så det är nog inte problemet.

    Nån aning om var spridarna jordas?
    Ja, i motorstyrdonet.

    Kan du verkligen helt utesluta att det är bränslepumpen som inte fungerar som den skall?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Hjälp med VVS (Startspärr)
    Av öhlin91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 19:02
  2. Startspärr eller inte....
    Av Robbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 01:03
  3. startspärr eller inte vid val av styrbox vad ska jag ha??
    Av arnego36 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 00:57
  4. [LÖST] AC kompressor går inte igång OG9-5
    Av billi i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 03:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •