Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kondensor kaputt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    116

    Kondensor kaputt?

    Det började med att jag spolade bilen ordentligt efter att ha varit ute och kört med den på våra så fint saltade vägar. När jag sedan körde hem den från tvätten så kom det "ånga" från grillgallret vid SAAB emblemet på huven. Tänkte att det kanske var vatten som ångades bort. Jag märkte bara av detta fenomen två gånger innan det la av. Dock kan jag nu inte se någon kondens på rören till ACC i motor utrymmet och jag kan inte längre få någon direkt kyla.

    Jag misstänker att kondensorn antagligen varit lite skadad från stenskott innan och att den "gick sönder" när jag tvättade pga av spänningarna i materialet från varmt till kallt när jag spolade av bilen.

    Saken är då den, om jag nu kör med ECON vald, går fortfarande acc-pumpen runt då? eller är den helt frånkopplad! (jag vill tro at kylmediet har smörjande effekt och jag är rädd för att acc-pumpen pajar nu när det inte finns något kylmedium kvar i systemet). Därav vill jag veta om jag kan köra såhär fram till sommaren och byta kondensorn då när det är lite varmare ute pga ingen meklokal.

    Eller går acc-pumpen runt oavsätt och till risk att den tar skada om jag inte fixar acc-systemet nu?
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Kondensor kaputt?

    ECON= acpump ej inkopplad
    Den styrs även med tryck, under 2 bars tryck så ska den ej starta ackompressorn, och 2 bar är ungefär +4 grader.

    Den kommer inte gå sönder, så vänta med att laga tills sommaren du. Såvida det inte är nått stort hål, för oljan som cirkulerar suger girigt åt sig fukt, och när den börja fuktmättas så bryts den ner till syror som inte är bra. Du kan vänta till sommaren om du vill

    //Kristofer
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 537
    Medlem#
    8163

    Re: Kondensor kaputt?

    Vad är det för temperatur där du har bilen? Om det är för kallt så startar inte pummpen pga kyla.
    /Johan

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539

    Re: Kondensor kaputt?

    Vad är det för bil (AC-pump) vi pratar om? Senare årsmodeller har AC-pump med variabelt deplacement - huruvida dessa även har magnetkoppling får någon annan svara på.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Kondensor kaputt?

    Alla ACkompressorer har magnetkoppling, även dom med variabelt displacement. Som sagt, AC:n går inte på vintern pga temperaturen är för låg, och därmed lågt tryck så den kommer ej att starta. Sen kan man fula igång den med att stå i varmgarage å sånt, men när den blir kallare så kommer den slå ifrån.

    Jag tvivlar att din kondensor gick sönder när du spolade den med varmt vatten, Så känslig är den inte. Isåfall hade den nog gått sönder ändå några minuter senare
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    116

    Re: Kondensor kaputt?

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    ECON= acpump ej inkopplad
    Den styrs även med tryck, under 2 bars tryck så ska den ej starta ackompressorn, och 2 bar är ungefär +4 grader.

    Den kommer inte gå sönder, så vänta med att laga tills sommaren du. Såvida det inte är nått stort hål, för oljan som cirkulerar suger girigt åt sig fukt, och när den börja fuktmättas så bryts den ner till syror som inte är bra. Du kan vänta till sommaren om du vill

    //Kristofer
    O.k Nja det är inget stort hål inte, det var mer att det puffade som ånga när jag upptäckte läckan. Fenomnenet har bara visat sig vid två tillfällen på raken och inget mer, så jag utgår ifrån att det är ett litet hål och just kondensorn pga av platsen (i mitten av grillen) det pysde.

    Jag läste någonstans att det sitter någon fälla eller liknande vid sidan av kondensorn och att den pajar om den blottar syre mer än 15 min. Så oavsätt så åker man väl på att byta den med när man byter kondensorn.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    116

    Re: Kondensor kaputt?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Vad är det för temperatur där du har bilen? Om det är för kallt så startar inte pummpen pga kyla.
    /Johan
    Ibland har jag den ute över natten, ibland i garaget och i garaget är det cirkus 12-15 grader varmt.

    Saken är den att sätter jag på "low" så blåser det lite kyligt, men inget märkvärt. Om jag sätter den på "low" när bilen är varm, ja då tyker jag inte att jag märker något märkbar kyla alls.

    Men en annan sak till fenomenet är den nu under vintern inte går på ekon när det är under 0 grader. Jag vill minnas att den har gjort så innan, att när temen är för kall ute så går den på econ på automatik och tar kylluft utefrån istället, så något tjall är det.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782

    Re: Kondensor kaputt?

    Citat Ursprungligen postat av Isse
    Men en annan sak till fenomenet är den nu under vintern inte går på ekon när det är under 0 grader. Jag vill minnas att den har gjort så innan, att när temen är för kall ute så går den på econ på automatik och tar kylluft utefrån istället, så något tjall är det.
    Nej, "ECON" måste du nog välja manuellt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    116

    Re: Kondensor kaputt?

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    Jag tvivlar att din kondensor gick sönder när du spolade den med varmt vatten, Så känslig är den inte. Isåfall hade den nog gått sönder ändå några minuter senare
    Visst kan det vara så, jag bara nämnde det för det var efter tvätten jag märkte av fenomenet.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    116

    Re: Kondensor kaputt?

    Jag tackar för svaren.

    När jag kollar runt så ser jag att det skiljer lite på priserna, biltemas ligger några hundra under skruvat.se, sedan speedparts... Är det någon som har en susning om hur Biltemas ÄR? gällande passform etc. (för någon skillnad måste det ju vara om de är så mkt billgare...


    Billigaste måste väl vara att byta komponenterna själv gällande Kondensor och ev AC-filter, för att sedan be någon firma att trycktesta och fylla eller?

    Eller går det på ett ut om det är vanligt med att det läcker i kopplingar etc, vilket är bättre att låta en firma göra allt?
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Kondensor kaputt?

    Kondensor kan du byta själv.

    För att lokalisera ev. läck så kan du använda såpvatten, men det krävs ju tryck i systemet för att det ska bubbla vid läckaget. Verkstäder använder kvävgas.

    Har systemet varit tomt så har det garanterat kommit in fukt i systemet och därmed är torkfiltret fullt. Detta går ju såklart att byta själv, men det bästa är ju såklart att inte utsätta det för fukt allt. Alltså att först byta kondensor, sen vacuumsuga systemet, sedan byta torkfilter och sen vacuumsuga igen. Torkfiltret sitter ju monterat på kondensorn, så det borde vara billig arbetskostnad att få den bytt på en ac-verkstad i samband med vacuumsugning och fyllning. Även PAG-oljan i systemet drar åt sig fukt, så det finns ytterligare anledningar att inte vänta till sommaren för att åtgärda felet.

    Så hade jag gjort. Synpunkter välkomnas.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    688
    Medlem#
    116

    Re: Kondensor kaputt?

    Är du säker på att kondensorn är trasig?
    Det kan ju ha varit fukt på kylare och kondensor efter tvätten som ångade bort.
    Bara en tanke alltså

    Mvh. Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    206

    Re: Kondensor kaputt?

    Hej!

    Min första tanke var oxå att det är nog bara vanlig vattenånga.
    Om jag har tvättat min bil eller kört i kraftigt regn och sen står still lite så ångar det rejält av det vatten som samlas under kylen o runt den.

    Ang ac så startar ej kompressorn och smörjer systemet om det inte är över 5-7 + grader.

    Således bör man stå i varmgarage eller stå länge med varm motor för att "lura" bilen så man ser/hör om den startar när de är vinter ute.
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  14. #14
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 537
    Medlem#
    8163

    Re: Kondensor kaputt?

    Citat Ursprungligen postat av Isse
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Vad är det för temperatur där du har bilen? Om det är för kallt så startar inte pummpen pga kyla.
    /Johan
    Saken är den att sätter jag på "low" så blåser det lite kyligt, men inget märkvärt. Om jag sätter den på "low" när bilen är varm, ja då tyker jag inte att jag märker något märkbar kyla alls.
    Det tyder onekligen på at ACC-pumpen inte går. Och detta gäller även när bilen stått i ett varmgarage ett antal timmar och tinat upp och blivit inomhusvarm? Isf har du förmodligen för lite köldmedium i systemet
    /Johan

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Kondensor kaputt?

    Biltemas kondensor är okej. Den skiljer lite från original i passform, lite är ändrat, nån ventil sitter på lite annat ställe. När man installerar den får man böja och bryta lite i rören för att få rätt vinkel mot anslutningarna. Men den känns stabil och gedigen, gjord i aluminium verkar det som. Kan inte svara nått på livslängden, men salt och aluminium är ju inte kompisar, och eftersom det är biltema så har dom ju garanterat fuskat med någonting när det gäller material eller ytbehandling??
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

Liknande ämnen

  1. Slutsteget kaputt?
    Av ooskr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 04:10
  2. Vattenpumpen kaputt? [OG 9-3]
    Av jowin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 14:49
  3. Chippning/Kaputt
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 21:47
  4. Är batteriet kaputt?
    Av Aleleo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •