Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vilken dremel skall man köpa?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Vilken dremel skall man köpa?

    Jag hittade den här trådlösa dremeln på jula. Är det något att ha eller skall man ha någon annan modell?

    http://www.jula.se/sladdlost-slip-gravy ... -60-123747
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Eller är det bättre med kabel? Eller spelar det ingen roll?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Vad ska du ha den till då? Fila naglarna?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    som alltid när man köper sånna här prylar så BÖR man ju ta sig en funderar över hur mycket man ska bruka dem.

    jag brukar iaf gå efter att ju mer jag TROR jag kommer använda den, ju dyrare maskin köper jag, jag har en sånn liten slip fast av annan tillverkare, kostade ca 300kr, det är ju jättebra att ha om man fixar små stenskott osv, men skulle nog säga att iaf jag har väldigt lite användning för den och skulle därmed INTE köpa en maskin för 1000kr.

    Lika så där går ju valet mellan batteridriven och sladd, batterier har ju en tendens att bli dåliga med tiden om maskinen bara står still, så ska den inte brukas ofta så skulle jag valt med sladd, annars slutar det som vanligt, när man väl ska ha den så är batteriet urladdat och 2-3 år senare är batteriet kass, använder man den dock mycket så är det ju jäkla behändigt och då även motiverat att köpa sig nytt batteri osv.

    Som sagt, ta en funderare över hur mycket du ska använda maskinen och köp där efter.

    Ser kompisar osv som köper skruvdragare för 1500, svindyra kapar och andra maskiner, skruvar i 15 skruvar per år med maskinerna, vad är då poängen, då kan man ju lika väl handla sig en skruvmejsel för 30kr på biltema.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Mycket bra synpunkter Pumba! Det är absolut lätt hänt att man störtar i väg och köper något som man knappast har användning för mer än en gång. Och det skulle mycket väl kunna bli så denna gång för min del.

    Anledningen till att jag funderar på att skaffa en är för att fixa till lite rost på bilen. Det är lite lacksläpp på dörrar och så där som jag vill slipa ned och måla på. Förutom det så vet jag inte när jag skulle använda den nästa gång. Kanske när rosten kommer tillbaka

    Det talar väl för att jag borde titta på en så billig apparat som möjligt. Vad det gäller batteridrift eller nätsladd så är det ju praktiskt att kunna använda manicken utan att ha ström. Samtidigt betalar man ju en del för att slippa strömanslutning. Det blir väl säkert sämre effekt på grejjorna och batteriet kan bli dåligt efter ett tag.

    Några fler tips på vilken märke/model av slipmaskin som kan vara intressant? Den behöver inte klara nagelslipning, men tack Magnus
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Inte för att det handlar om slipmaskin, men har du tryckluft?
    Om JA, hade jag satsat på en punktbläster istället 150-200kr och är betydligt bättre när man ska ta bort rost!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    köp gärna en dremel kopia eller liknande se bara till att slipstift och sånt från dremel passar för jag har upplevt stor kvalitetsskillnaden på riktiga sliptstift.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Jag har den batteridrivna, fick den i present för ett antal år sedan.
    Köp en med kabel, suger när batteriet tar slut.

    Men köp en för bara 300kr istället och lägg resten av pengarna på nåt roligare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Jag har förbrukat min 3:dje "dremel" nu.

    Köpte först en billigare variant. Sen pajja den. Då köpte jag en dyr. Då pajja den.
    Så nu prova jag en annan lite billigare igen.

    Samma fel på båda två. Hylsan som man drar åt med sätter sig så hårt. Så när man håller in spärren så kuggar det bara över. Vilket resulterar i att man inte kan byta verktyg på dremeln.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Jag har tyvärr inte tillgång till tryckluft. Jag bor i lägenhet så det finns ingen plats att ha en kompressor på. Synd för det verkar finnas riktigt vettiga blästerverktyg för knappt några pengar alls om man nu hade kompressor.

    Jag tackar för tipsen om dremel! Det lutar åt att jag köper en billig variant med sladd. Det borde täcka mina behov mer än väl och är inte så blodigt dyrt ändå. Typ den här:

    http://www.webhallen.com/hushall/124105 ... 0ja_series
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Om det inte måste vara just märket "dremel" så hade jag köpt nått liknande denna http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =158381852
    och köpt dremels slipstift till den, ser ut som den jag har fast min är gul med svarta knappar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Allt det här verktyget ska göra är att snurra en pinne. Det är inte kärnfysik direkt så det ska inte behöva kosta så mycket (läs Dremel). Jag har någon slags lågprisvariant som låg i bagageluckan(häpp!) på en vinterbil jag köpte. Tror den kommer från Rusta. Gör jobbet fullgott. Köp en med nätanslutning, billiga batterier har en förmåga att bara göra en förbannad.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Ni har nog rätt i att det är vettigt att ta något billigt. Planen är ju att bara använda verktyget en gång och för det borde ju faktiskt även det allra billigaste fungera. Tack för inputen!
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Det viktiga är att slipstiften är bra, dessa billiga paket där man får 2kg med all möjligt krafs i är ingen höjdare, när man förbrukat 5-6 slipstift för att slipa en yta som en 50öring.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det viktiga är att slipstiften är bra, dessa billiga paket där man får 2kg med all möjligt krafs i är ingen höjdare, när man förbrukat 5-6 slipstift för att slipa en yta som en 50öring.
    Och en stor varning för de där fiberrondellerna som är tänkta att kunna användas som kapskivor.
    Att de ens får användas utan sprängskydd ens till en Dremel är för mig en gåta. När de pajar, för det gör de, flyger det sylvassa bitar i tangentens riktning fick jag erfara när jag skulle kapa några fastrostade skruvar till plastskydden under motorrummet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det viktiga är att slipstiften är bra, dessa billiga paket där man får 2kg med all möjligt krafs i är ingen höjdare, när man förbrukat 5-6 slipstift för att slipa en yta som en 50öring.
    Och en stor varning för de där fiberrondellerna som är tänkta att kunna användas som kapskivor.
    Att de ens får användas utan sprängskydd ens till en Dremel är för mig en gåta. När de pajar, för det gör de, flyger det sylvassa bitar i tangentens riktning fick jag erfara när jag skulle kapa några fastrostade skruvar till plastskydden under motorrummet.
    Då ska vi inte prata om de där små stålborstarna med, det regnar ju taggiga småtrådar all världens väg när man kör med dessa, skyddsglasögon är ju ett MÅSTE, jag vet en hel del som struntar i just skyddsglasögonen bara för att det är en liten fjuttmaskin..

    Riktiga skyddsglasögon på!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Funkar bra att porta GTBB och 15T med
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Håller med föregående:

    Billig maskin = funkis

    Billiga sliptillbehör = Suger. Och jo jag menar verkligen SUGER.

    Skyddsglasögon = Måste användas om man vill slippa ögonskador. Precis lika farligt som en riktig vinkelkap i min mening.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Allt det här verktyget ska göra är att snurra en pinne. Det är inte kärnfysik direkt så det ska inte behöva kosta så mycket (läs Dremel). Jag har någon slags lågprisvariant som låg i bagageluckan(häpp!) på en vinterbil jag köpte. Tror den kommer från Rusta. Gör jobbet fullgott. Köp en med nätanslutning, billiga batterier har en förmåga att bara göra en förbannad.

    Håller med.
    Kollar man in på biltema,jula,clas ohlson osv. så ser ju maskinerna exakt likadana ut.
    Skulle inte bli förvånad om de tillverkas i samma fabrik.

    Ni prata om bra slipstift. Kan ni ge några tips?
    Har ständigt problem med dåliga sådana. Och ändå köpte jag ett set som var dyrare än själva maskinen.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Vilken dremel skall man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    När de pajar, för det gör de, flyger det sylvassa bitar i tangentens riktning fick jag erfara när jag skulle kapa några fastrostade skruvar till plastskydden under motorrummet.
    Det där har jag med testat. Man kan räkna livslängden för en sån skiva i sekunder. Tror till och med att någon skiva gick sönder enbart genom att jag tittade på den. Skyddsglasögon på.

    Köpte den här för nåt år sen:
    http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =158381901

    Som många påtalat finns det säkert billigare varianter som funkar lika bra. De coola killarna kommer dock att se ner på dig när du kommer med din billiga kopia. Risken för mobbing och förlöjligande är överhängande. Detta måste också vägas in i verktygsdiskussionen.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

Liknande ämnen

  1. Vilken modell skall jag köpa av 9-5?
    Av TheEdge i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 23:07
  2. Turboras efter 24000 mil. Vilken turbo skall jag köpa?
    Av Patrick65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 14:18
  3. Vilken GT28 skall man köpa!
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 19:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •