Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Pumpande varvtal 9000 B204

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    7

    pumpande varvtal runt 2500 varv

    Motorn på min SAAB 9000 cs turbo 204 motor 150 hk, pumpar mellan 2500 till 3000 varv en stund varje gång jag rör gasen när bilen står stilla. Efter en stund ökar varvet till 4000 för att sedan gå ner till fin tomgång. Rör jag gasen igen upprepas det hela.

    Vid körning "gasar" den själv som en farthållare (Även om farthållaren är urkopplad). Det funkar på växel fyra o fem med bra drag även om jag inte rör gaspedalen. Kör jag på an dra växlar blir det fruktansvärt ryckigt.

    Motorn går jämnt och fint på tomgång men felet dyker upp så fort jag bara nuddar gasen. Har kollat vakumslangarna och det hörs inget läckage. Vad är felet?
    Ora et labora

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: pumpande varvtal runt 2500 varv

    Vill minnas att detta fenomen har pratats om tidigare, dock var detta på en 9-5'a. Då var det olika däckdimensioner som gjorde att TCS fick spader, kan det vara nå liknande här? Finns tcs på bilen?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-25 klockan 12:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: pumpande varvtal runt 2500 varv

    Om du inte har TCS: Det är inte så att spjällhuset kärvar? Om du drar manuellt på spjällmanövreringen löper den fint fram och tillbaka?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    7

    Re: pumpande varvtal runt 2500 varv

    Spjället löper fint, likaså extragrejen till farthållaren
    Ora et labora

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: pumpande varvtal runt 2500 varv

    Försökte söka lite nyss. Men enda som är träff på är vevaxelgivaren. Alltså den vill inte varva eller tappar när man försöker varva.

    Vilket var det första jag tänkte på när jag läste.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    7

    Re: pumpande varvtal runt 2500 varv

    TAck, men den varvar gärna och ger rejält gaspådrag. Däremot går den inte ner på tomgång förrän efter en stund.
    Ora et labora

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    7

    Pumpande varvtal 9000 B204

    Försöker sammanfatta problemet en gång till. Hoppas något geni kan hjälpa till:

    Motorn på min SAAB 9000 cs turbo 204 motor 150 hk 1996 modell har bekymmer. Varvet pumpar mellan 1700 till 2300 varv under körning utan att jag rör gaspedalen. (trycker jag ner gaspedalen går den jämt på högre varv) Det är full kraft i motorn.

    Om jag stannar bilen så hjulen står helt stilla varvar den strax upp till ca 3500 varv innan den strax går ner till jämn och fin tomgång, ca 8-900 varv. Rör jag gasen igen upprepas det hela.
    Vid körning "gasar" den själv som en farthållare och håller varvet uppe (Även om farthållaren är urkopplad). Det funkar visserligen på växel fyra o fem med bra drag även om jag inte rör gaspedalen. Kör jag på andra växlar blir det fruktansvärt ryckigt.

    Det har hänt två saker innan felet kom: Körde ett tag utan tanklock, fast det märktes inget då. Det andra som hänt var att batteriet blev urladdat och bilen var strömlös ett dygn. Efter batteriproblemet kom detta fel med en gång. Det var ju också kallt, runt -10 grader. Om nu något av detta kan ha betydelse

    Jag har kollat alla vakumslangar. Har ett nytt tanklock från en SAAB 900. Har droppat lite 556 olja i tomgångsmotorn. Tagit bort säkringen till farthållaren. Har tankat etanolbensin 20 liter för att eliminera ev vatten i bensinen. Har sedan tankat vanlig bensin igen. Nu är det kris – skall det bli skrot av det hela? Help!
    Ora et labora

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    655
    Medlem#
    5690

    Re: pumpande varvtal igen

    Hej!

    Är det så att Check Engine lampan blinkar till precis innan varvtalet rusar iväg?
    Marcus Lind

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    7

    Re: pumpande varvtal igen

    Nej inget syns. Och det räcker med minsta nudd på gaspedalen så drar det iväg. Mysko oxå att det är annorlunda när hjulen rullar mot nät bilen står stilla.
    Ora et labora

  10. #10

    Re: pumpande varvtal igen

    Det är tomgångsmotorn som kärvat.
    Ta loss den och gör ren plus smörj upp den.
    Jag hade precis samma symptom på min 9-3 som använder samma tomgångsmotor från Bosch.
    Mina problem började efter det jag bytt tryckslang till styrservot.
    Skumt att tomgångsmotorn skulle börja krångla precis efter det så det tog ett tag innan jag listade ut var felet var.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    7

    Re: pumpande varvtal igen

    Hejsan! Innan jag började rota med att ta bort tomgångsmotorn kopllade jag av minuskabeln på batteriet i några minuter - nu går den fint på tomgång och krånglar inte med varvtalet längre . Tack för alla pannor i djupa veck!
    Ora et labora

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    27

    Re: pumpande varvtal igen

    OK, jag vet att det är en gammal tråd men jag tänkte att det kan vara bra att spä på med erfarenheter. Jag hade till synes samma problem med pumpande tomgång på min 9000 CS turbo LTT -96 (alltså samma som trådstartaren prallen, förutom att min är chippad). Inga andra problem, inga konstiga ljud, inga problem med effekten. Jag provade första att skruva bort tomgångsmotorn och rengöra den men det hjälpte inte. Därefter blev jag vresig, gick in och googlade och hittade den här tråden. Bort med batteriet i 10 minuter gjorde susen, hoppas nu bara att det håller!

Liknande ämnen

  1. Svänghjul/koppling b204 från 900/9-3 (och 9000 b234)
    Av Mokko J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-04-14, 00:18
  2. [LÖST] Vad för gänga till oljefilter? 9000 B204
    Av Puttee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 23:35
  3. Problem med varvtal SAAB 9000 Turbo
    Av Skrotiz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •