Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Olika metoder för GPS på mobiler?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Olika metoder för GPS på mobiler?

    Har en Nokia N8 och undrar om någon kan förklara vad de olika metoderna för GPS i mobilen är? Alltså, vad är skillnaden mellan:

    - Assisterad GPS
    - Integrerad GPS
    - Bluetooth GPS
    - Wi-Fi/Network
    - Nätbaserad

    I tillägg har jag möjligheten att välja online eller offline under inställningar -> internet -> anslutning i själva Navigationsprogrammet. Den står på offline men jag lyckades ändå navigera idag när jag var ute och körde?!
    Mvh Timmy

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Olika metoder för GPS på mobiler?

    Assisterad torde ha något att göra med att antigen gpsen får hjälp eller att gpsen hjälper till.
    Integrerad gps är nog den gps-mottagare som är integrerad i telefonen
    Bluetooth-gps är om man använde en extern gps med bluetooth-koppling till telefonen
    Wifi/nätverk är när man använder kända basstationer/ip-adresser för att pejla sig fram till en position, så funkade positioneringpå iphone (första)
    Nätbaserad så kan jsg tänka mig stt den gör något via nätet, men hur den skulle få fram en position då vette sjutton.

    Vissa av dessa kräver ju att du har aktiv nätkoppling (sista) men om den använder den integrerade gpsen så behövs ju ingen koppling till nätet, då får den ju positionen genom triangulering med hjälp av radiosignalen från gps-satelliterna.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Olika metoder för GPS på mobiler?

    Nätbaserad är på min telefon iaf att den navigerar genom sändarna i telenätet, det säger alltså bara vilken sändare/mottagare du är ansluten till för tillfället och anger då en ungefärlig plats.

    har dock en Huawei android.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Olika metoder för GPS på mobiler?

    Var i Norge förra veckan och slog därför av internet uppkopplingen under inställningar i navigationen för att slippa dyra räkningar. Den står som offline fortfarande men navigerade utan problem idag när vi var ute och körde, så frågan är om den bara behöver gå online för att hämta uppdateringar och liknande?
    Mvh Timmy

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Olika metoder för GPS på mobiler?

    Assisterad GPS innebär att uppstarten av GPSen snabbas upp av att man låter telenätet berätta för telefonen var den befinner sig på ett ungefär. Annars kan det ta 5 minuter innan man får en position.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

Liknande ämnen

  1. vilka olika tryckpattor och lameller sitter de i olika 9000?
    Av tummen87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 23:48
  2. Räddningstjänsten i Malmö har ovanliga metoder?
    Av bollman i forum Tidsfördriv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 17:29
  3. Olika däck på olika axel? + Vinande ljud?
    Av hemulenavpjatt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •