Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad innebär "oil sludge"? (OljeSludge)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Vad innebär "oil sludge"? (OljeSludge)

    Som blivande Saab ägare har jag ett par frågor ang. något som verkar kallas "OljeSludge" eller "oilsludge" Jag har försökt använda sökfunktionen på forumet för att hitta ett inlägg som förklarar vad det handlar om men inte lyckats. det verkar som alla här vet vad det är så därför förklaras det inte, kan det vara så?

    Sludge betyder ju Slam eller sörja så jag har räknat ut att det handlar om skit i oljan eller något åt det hållet. Som den lekman jag är ställer jag mig frågan, varför inte bara byta oljan varje 500 mil och sen är man happy camper utan sörja och sorger. Jag förstår att det inte är så enkelt för då hade väl inte frågan ens diskuterats, antar jag.

    Som tillägg på detta undrar jag vad det kan ha med T5 och T7 att göra, för om jag fattar det hela rätt så är T5 och T7 styrsystemet till motorn. Kan det vara så att motorstyrning är knasig och att den gör att oljan piskas runt på något sätt så det blir skum/sörja/gägga/klägg eller något åt det hållet, en vild gissning bara från en som är helt obekant med fenomenet.
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: OljeSludge

    Citat Ursprungligen postat av Macaholic
    Som tillägg på detta undrar jag vad det kan ha med T5 och T7 att göra, för om jag fattar det hela rätt så är T5 och T7 styrsystemet till motorn. Kan det vara så att motorstyrning är knasig och att den gör att oljan piskas runt på något sätt så det blir skum/sörja/gägga/klägg eller något åt det hållet, en vild gissning bara från en som är helt obekant med fenomenet.
    För att lura fienden använder de initierade T7 som beteckningen på de motorer då oilsludgeproblematiken började dyka upp men det kommer inte av själva styrsystemet utan pga de övriga förändringar som infördes samtidig.
    Motorer from 2004 har också de T7 motorstyr men övriga åtgärder som skall motverka oilsludge.

    Mest sammanfattande info om detta hittar du nog fortfarande på Göran Larssons site:
    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    Edit: Fortfarande tycker jag du skriver alldeles för torftiga trådrubriker. Tänk gärna på det i fortsättningen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Vad innebär oilsludge? (OljeSludge)

    Kort beskrivet så som jag uppfattat det hela:

    På motorer från '00(?) och fram till '04(?) på og9-3 och og9-5 laborerade Saab med så kallade lågfriktionsmotorer. Kolvarna i motorerna hade endast en kolvring. Detta ställde högre krav på vevhusventilationen vilken man tyvärr inte dimensionerade upp tillräckligt.

    Resultatet blev att vevhusgaser som inte ventilerades ut gjorde så att oljan koksade/kletade/sludgade ihop sig och tappade smörjförmågan. Kolvringen brukar även hindras från att expandera ut mot cylinderväggen pga detta koks vilket förvärrar saken ännu mer och resulterar i oljeförbrukning och så småningom motorhaveri eller haveri på andra oljesmörjda saker såsom turbon t ex.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Vad innebär oilsludge? (OljeSludge)

    Tack bagarn, Kanonbra förklaring, nu fattar jag!
    Jag fick inte det heller att stämma med snacket om att det skulle bero på styrboxen till elektroniken, men nu förstår jag att det egentligen inte har med den att göra men att det är det yttre kännetecken på att det är en motor i riskzonen
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vad innebär oilsludge? (OljeSludge)

    Jag tycker fortfarande det är såväl enkelt, tydligt som utförligt beskrivet på Görans Larssons site vilken jag länkade till i inlägget ovan så för ytterligare info tipsar jag om denna igen:
    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Vad innebär oilsludge? (OljeSludge)

    Enig, den var och är bra den sidan också.
    Jag hade faktiskt en bil en gång som "dog" av just denna åkomma, fast på en tiden var man ju inte så intresserad av varför utan såg snarare till verkan än orsak men nu för tiden, när man blivit mogen och fin, så är det inte utan att man är en smula nyfiken på sakernas tillstånd.

    Tack för hjälpen alla
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Vad innebär oilsludge? (OljeSludge)

    Jag brukar som den lekman i ämnet jag är förkorta det med att Saab micklade med tätningen mellan kolv och oljesump för att minska friktionen och ändrade på saker som funkat fint i 100 år. Det straffade sig.... If it works, dont fix it.

    Tycker för övrigt också att LM var onödigt brysk i sitt påpekande om rubriken.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Delat ur "Vad innebär oilsludge? (OljeSludge)"
    Av Macaholic i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 20:50
  2. Vad innebar egentligen "launch" på 9-5
    Av Jimmy2626 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 19:38
  3. Vad innebär "Service stöldlarm" på 9-5?
    Av WannabeeGBG i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 18:57
  4. Många som haft problem med "Oil sludge"....?
    Av AERO_chrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 23:30
  5. Kamaxelrassel och "Sludge" Problem 9-5 (Tidsfråga)
    Av Mr_99GL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •