Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Bot mot trasiga pendelstag OG9-5

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av blinksan Visa inlägg
    Tack!!!


    Nej det är sant!
    Körde upp på en smått profilerad kantsten på infarten för ett tag sedan å de small till.. Det var det originalstaget, hela staget mellan kullederna va borta!! :O... Därför valde jag att införskaffa de lite grövre. (mapco lämnar ju två års garanti mot rost å allt möjligt!)

    Återkommer under kvällen/imorgon med utlåtande.

    Nu pyser jag iväg till garaget!
    Säker på att det var original, jag har aldrig sett ett pendelstag gå av.
    Jag förstår heller inte hur det skulle kunna skada gummidamasken om det dras för hårt.
    Det vanligaste felet är att man inte håller emot kullededen när muttern dras åt, då skadas damasken.
    Original pendelstag håller mellan 15000-25000 mil beroende på körning, och ett byte räcker innan bilen går till skrotnisse.
    Signaturlös

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 147
    Citat Ursprungligen postat av blinksan Visa inlägg
    Körde upp på en smått profilerad kantsten på infarten för ett tag sedan å de small till.. Det var det originalstaget, hela staget mellan kullederna va borta!!
    Då kanske det är bra att den inte är grövre för då kanske du krökt sjäva krängaren eller dess fäste istället?
    Och du är det första jag hör talas om som lyckas med detta på en 9-5, på NG900 har jag sett att de rostat av och det är inget katastrofalt utan det blir lite svajigare och bilprovaren blir skitglad över något att hacka på...

    En P-ände däremot vill man absoult inte att den går av, det hände en bekant under Göteborg City Race i år i Clio Cup i ca 100 knyck i en tvär kurva....
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Säker på att det var original, jag har aldrig sett ett pendelstag gå av.
    Jag förstår heller inte hur det skulle kunna skada gummidamasken om det dras för hårt.
    Det vanligaste felet är att man inte håller emot kullededen när muttern dras åt, då skadas damasken.
    Original pendelstag håller mellan 15000-25000 mil beroende på körning, och ett byte räcker innan bilen går till skrotnisse.
    Är ju inte hundra men...
    Läser man innan e de tydligen lite känsligt just när man skall dra åt dem.
    Jaha.
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    För mig har ett stabstag gått rakt av på en 9-5a -05a 2,0BP som var knappt 3år gammal vid tillfället och den hade gått cirka 12000mil.

    Har förresten aldrig haft någon 9-5a som klarat 15000mil utan att börja klappra i stagen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Då kanske det är bra att den inte är grövre för då kanske du krökt sjäva krängaren eller dess fäste istället?
    Och du är det första jag hör talas om som lyckas med detta på en 9-5, på NG900 har jag sett att de rostat av och det är inget katastrofalt utan det blir lite svajigare och bilprovaren blir skitglad över något att hacka på...

    En P-ände däremot vill man absoult inte att den går av, det hände en bekant under Göteborg City Race i år i Clio Cup i ca 100 knyck i en tvär kurva....

    Tydligen hade det ena staget lossnat från kullederna eller något..
    Jaha, någon gång skall det ju vara den första?!

    Ja det är ju lite surt att den går sönder i en tvär kurva. Speciellt i 100..
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  6. #26
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 147
    Att de börjar glappa är ju standard, det är väl därför den kallas "knarrpinne"

    Lite otäckt om den kan gå av, då kanske den kan tippa ut och nå däcket med punka eller värre följder.
    Så det är därför man skall inspektera diverse prylar som leder och bromsar varje gång man skiftar hjul!
    Jag brukar dra i staget men det kanske är dags för en lättare knack med hammarn också nästa gång. Nya stag finns alltid i garaget
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    På min så hoppade själva kulleden ut ur skålen så pinnen började skramla mot övriga delar i framvagnen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915
    jag tycker man ska se dessa stag som slitagegrejer som med all säkerhet lär bytas flera gånger. Heavy duty tar jag med en nypa salt. Det finns ju bilar i samma storlek som 9-5 som har grövre stag som original och de håller lika dåligt på dem så jag har svårt att tro att en lite kraftigare konstruktion ska råda bot på problemet.

    Hur hårt de ska dras har nog väldigt lite med saken att göra. Det är ju bara dra fast dem så de sitter fast, damasken påverkas ju inte av detta.

  9. #29
    Det är en väsentlig skillnad på att ett stag går av och att kulleden går isär.
    Signaturlös

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153
    Efter lite provkörning kan ja konstatera att det är stor skillnad nu när stagen är bytta. Helnöjd!!

    Bjussar på en bild på hur de gamla vs nya såg ut.

    Senast redigerat av blinksan den 2015-03-17 klockan 17:44.
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    29
    Medlem#
    9374
    Jag funderar på dessa. Någon som testat om de är värda sitt pris?
    http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=4015

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Tror inte du kommer bli missnöjd med prylarna från Mapco..
    Jag e riktigt nöjd och det är en markant skillnad må jag säga!

    Att dem har snabb frakt och bra förpackat är ingen nackdel heller!
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941
    Ja för att ha beställt i onsdags eftermiddag från Tyskland & få dem levererade till dörren för en liten stund sedan, så kan man inte klaga på frakt tiden. Det är Svenska leverantörer som har bra mycket sämre leveranser (och högre priser).

  15. #35
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 030
    Medlem#
    6220
    Byte mina till några ja köpte på speedparts när ja slängde på nya dämpare och fjädrar 2013-07-22
    Dröjde inte länge förän ja såg att gummit var sprucket, tog kontakt med SP och fick nya hem skickade.
    Och ja har inte bytt än
    Gummit är trasigt på båda men än så länge har dom vart tysta.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #36
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941
    Jo jag har ScanTech från Speedparts på 9-5:an. De gick inte länge innan de började knäppa. Men jag orkade inte ta tag i det då, sen blev de tysta igen efter ett tag, så de har fått sitta kvar. Men nu blir det till synes rejäla doningar (Håller på att byta fjäderben fram & bak, så det är lika bra att även montera nya krängstag). Undrar just om den där 8mm till 12mm diameterökningen gör någon skillnad?

  17. #37
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 030
    Medlem#
    6220
    Bilden som Blinksan la upp ser man ju att den gamla är böjd, så min teori är att tunna stag lär böjas när bilen kränger.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Bilden som Blinksan la upp ser man ju att den gamla är böjd, så min teori är att tunna stag lär böjas när bilen kränger.
    Fick faktiskt bruka lätt våld när den gamla skulle ut (pga att vissa verktyg lyste med sin frånvaro och andra var lite stora :P) därav denna bananform
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  19. #39
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 147
    Citat Ursprungligen postat av bersa Visa inlägg
    Jag funderar på dessa. Någon som testat om de är värda sitt pris?
    http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=4015
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Men nu blir det till synes rejäla doningar (Håller på att byta fjäderben fram & bak, så det är lika bra att även montera nya krängstag). Undrar just om den där 8mm till 12mm diameterökningen gör någon skillnad?

    Säkert inte bara jag som undrar, stagen från partsforsaab diverse påstådda förbättringar och MAPCO 53600HPS Anti-roll Bar Stabiliser Kit ser ut att ha lite grövre diameter mitt på 'pinnen' så frågan är är dessa bättre än OEM och märker man någon skillnad om man inte har monterat annan styvare krängningshämmare?

    Svagheten idag ligger väl i att orignial slits ut och börjar knarra/plonka eller glappa! Inte att de flexar?

    Själv köper jag alltid OEM efter att ha haft stag en kortare tid från SP och OEM är ju dyrare men håller tämligen länge.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    På min superfräscha 9-5 Aero som gått 14k mil så bytte jag knakstagen till Mekonomens variant (vet ej namnet längre) för ca 1 år sen. Då hade det börjat gnälla över fartguppen. Det försvann direkt ljudet. Nu upplever jag allt att det börjar knaka igen? Visst, det kan vara nåt annat, men har känslan det är samma grejor igen. Uselt isåfall... Ska nog också beställa dessa grövre, verkar ju lovande. Dom är lätta att byta visserliggen, men 1 år? Blä.....
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Vilka pendelstag? OEM eller ej OG9-5
    Av Ralleballe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2023-06-06, 18:17
  2. Saaboriginal sämre än piratdelar? Pendelstag OG9-5
    Av Mr.O i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2017-10-01, 15:56
  3. Trasiga flashminnen T5.5 box?
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 22:24
  4. Pinnbultar som är trasiga
    Av Verre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 04:27
  5. Vad står det i min trasiga SID?
    Av gurenius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •