Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Oljetryck och temp - normalt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Oljetryck och temp - normalt?

    Gäller bilen i signaturen.

    Fick tummen ur och installerade extramätare för oljetryck-&temp och laddtryck. Oljemätarnas givare/sensorer sitter i en sandwichadapter vid oljefiltret.

    Oljetryck
    2bar på tomgång både kall och varm motor. Höjs väldigt snabbt när man gasar, ungefär lika snabbt som rpm höjs. vid 3000 rpm har jag 4 bars tryck.
    3,5-4.5bar vid körning, höjs mot 4,5 vid högre rpm

    Oljetemp
    65 grader celsius på motorvägen (-1 utomhustemp)
    upp mot 75 när jag kört lite hårdare..

    Är detta normalt? Antar att trycket borde vara samma genom hela systemet så det spelar väl ingen roll var mätaren sitter? Blir verkligen inte oljan varmare än så eller är temperaturförlusten så stor innan oljan når filtret?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Gäller bilen i signaturen.

    Fick tummen ur och installerade extramätare för oljetryck-&temp och laddtryck. Oljemätarnas givare/sensorer sitter i en sandwichadapter vid oljefiltret.

    Oljetryck
    2bar på tomgång både kall och varm motor. Höjs väldigt snabbt när man gasar, ungefär lika snabbt som rpm höjs. vid 3000 rpm har jag 4 bars tryck.
    3,5-4.5bar vid körning, höjs mot 4,5 vid högre rpm

    Oljetemp
    65 grader celsius på motorvägen (-1 utomhustemp)
    upp mot 75 när jag kört lite hårdare..

    Är detta normalt? Antar att trycket borde vara samma genom hela systemet så det spelar väl ingen roll var mätaren sitter? Blir verkligen inte oljan varmare än så eller är temperaturförlusten så stor innan oljan når filtret?
    Hej. trycket tycker jag låter normalt. Dock så skulle jag höjja ett ögonbryn för temperaturen. Har du extra oljekylare? Jag vill tro att en olja arbetar bäst vid en 85-95g i en standardvagn med standard olja. Kompisens cossie låg på runt 110g och min passat med kompressor runt 98-104.

    MVh J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Gäller bilen i signaturen.

    Fick tummen ur och installerade extramätare för oljetryck-&temp och laddtryck. Oljemätarnas givare/sensorer sitter i en sandwichadapter vid oljefiltret.

    Oljetryck
    2bar på tomgång både kall och varm motor. Höjs väldigt snabbt när man gasar, ungefär lika snabbt som rpm höjs. vid 3000 rpm har jag 4 bars tryck.
    3,5-4.5bar vid körning, höjs mot 4,5 vid högre rpm

    Oljetemp
    65 grader celsius på motorvägen (-1 utomhustemp)
    upp mot 75 när jag kört lite hårdare..

    Är detta normalt? Antar att trycket borde vara samma genom hela systemet så det spelar väl ingen roll var mätaren sitter? Blir verkligen inte oljan varmare än så eller är temperaturförlusten så stor innan oljan når filtret?
    Hej. trycket tycker jag låter normalt. Dock så skulle jag höjja ett ögonbryn för temperaturen. Har du extra oljekylare? Jag vill tro att en olja arbetar bäst vid en 85-95g i en standardvagn med standard olja. Kompisens cossie låg på runt 110g och min passat med kompressor runt 98-104.

    MVh J
    Nej jag har bara orginal oljekyl vä fram en 6-7radig eller vad det nu är. Tyckte det kändes lågt.. Går oljan direkt från motorn till oljefiltret eller går den först till oljekylen?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 717

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Antar att trycket borde vara samma genom hela systemet så det spelar väl ingen roll var mätaren sitter?
    Nja, du har väl tryckförluster i stort sett längs hela vägen oljan flödar så att det är samma tryck hela vägen är nog att gena lite i resonemanget.

    Vilket oljetryck som är normalt för B204 ser du här och jag tror inte det skiljer väldigt mycket från B201/201:




    Vilken noggrannhet anges för mätarna och tillhörande givare?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 801

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Hej!

    Oljetrycket känns orimligt , främst på grund av att du har 2 bar på tomgång oavsett varm eller kall motor.
    Förutom det så är trycket "ok".
    Tempen är på tok för låg.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Antar att trycket borde vara samma genom hela systemet så det spelar väl ingen roll var mätaren sitter?
    Nja, du har väl tryckförluster i stort sett längs hela vägen oljan flödar så att det är samma tryck hela vägen är nog att gena lite i resonemanget.

    Vilket oljetryck som är normalt för B204 ser du här och jag tror inte det skiljer väldigt mycket från B201/201:




    Vilken noggrannhet anges för mätarna och tillhörande givare?

    Kan tänka mig att trycket ändras på det vis att rörens/slangarnas dimensioner ändras men flödet genom systemet borde vara konstant och då också trycket?
    - Eller brister mina fysikkunskaper helt nu? :P

    Vet ej angiven mätnoggrannhet för mätarna men det är speedparts stegmotor-mätare, de lite dyrare.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Oljetrycket känns orimligt , främst på grund av att du har 2 bar på tomgång oavsett varm eller kall motor.
    Förutom det så är trycket "ok".
    Tempen är på tok för låg.

    Jag har hört att trycket ska sänkas vid varm motor men det måste vara marginellt, ska kolla på det en gång till senare ikväll.

    Vad kan göra att tempen är låg då? För vattentempen är bra med termostat på 88 grader

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Använder denna olja: BP Visco 5000 5W-40 helsyntet

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 801

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Hej!

    Oljetrycket bör mätas i stamkanalen.
    Oljetempen bör mätas i sumpen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    461

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nja, du har väl tryckförluster i stort sett längs hela vägen oljan flödar så att det är samma tryck hela vägen är nog att gena lite i resonemanget.

    Vilket oljetryck som är normalt för B204 ser du här och jag tror inte det skiljer väldigt mycket från B201/201:




    Vilken noggrannhet anges för mätarna och tillhörande givare?

    Kan tänka mig att trycket ändras på det vis att rörens/slangarnas dimensioner ändras men flödet genom systemet borde vara konstant och då också trycket?
    - Eller brister mina fysikkunskaper helt nu? :P

    Vet ej angiven mätnoggrannhet för mätarna men det är speedparts stegmotor-mätare, de lite dyrare.
    Massflödet detsamma. Det statiska trycket bör vara detsamma i systemet, bortsett från höjdskillnaden.

    Hoppas jag minns rätt... Blir osäker...
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 717

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Massflödet detsamma. Det statiska trycket bör vara detsamma i systemet, bortsett från höjdskillnaden.

    Hoppas jag minns rätt... Blir osäker...
    Eftersom det förhoppningsvis i det här fallet handlar om ett flöde och inte ett statiskt förhållande påverkar detta tryckfallet men då jag är van att räkna på betydligt större såväl flöden som dimensioner kan jag inte bedöma om oljeflödet här påverkar trycket i någon större omfattning så den teoretiska diskussionen om viskositet, flödeshastighet och tryckfall får vi nog ta i en annan forumdel?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Oljetrycket bör mätas i stamkanalen.
    Oljetempen bör mätas i sumpen.
    Ok, men jag har inte möjlighet att mäta där eftersom jag är novis på området. Är tempen något som kräver åtgärd eller är det realistiskt att tempen sjunkit så mycket vid mätplatsen - så att den egentligen är ok? Vad skulle kunna ge låg oljetemp då? Trasig oljetermostat? /telefonen

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    461

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Massflödet detsamma. Det statiska trycket bör vara detsamma i systemet, bortsett från höjdskillnaden.

    Hoppas jag minns rätt... Blir osäker...
    Eftersom det förhoppningsvis i det här fallet handlar om ett flöde och inte ett statiskt förhållande påverkar detta tryckfallet men då jag är van att räkna på betydligt större såväl flöden som dimensioner kan jag inte bedöma om oljeflödet här påverkar trycket i någon större omfattning så den teoretiska diskussionen om viskositet, flödeshastighet och tryckfall får vi nog ta i en annan forumdel?
    Edit:
    Gjorde en tankevurpa. Sorry.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Gör som Ingemar!
    Dé é bare åka.
    -Det har du ju gjort innan du visste att tempen var låg..
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Ja men man kan köra med 1 bar i däcken också, jag vill ju ha en bil i bra skick och inte slita onödigt mycket på delarna?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Kontrollerat Oljetrycket och mycket riktigt var det inte 2bar vid kall motor utan närmre 4 bar (ca +15 grader i garaget).

    Undrar dock fortfarande hur det är möjligt att kylarvätskan är 88grader och oljan bara 65 efter ett bra tag på motorvägen?
    - Avkylning på vägen för oljan? Passerar den kanske oljekylen innan den når filtret?

    Alltså:
    1. fel på mätningen och tempen är ok egentligen
    2. fel på oljetempen och mätningen hyffsat korrekt

    Om 2. Vad kan jag göra åt detta?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: Oljetryck och temp - normalt?

    Tänkte mest uppdatera här och undrar fortfarande lite om temperaturen? Har pratat med många andra OG900-ägare som också ligger ungefär där eller tom under mina värden och de mäter på samma ställen, både nyrenoverade och gamla motorer...
    Känns som att det borde vara avkylning på vägen till mätstället vid filtret, eller?

    Min ligger nu på 72 grader vid motorvägskörning och strax under 80 vid stadskörning.. Fått upp den i 85 grader på knutstorp ring nu 2011..



Liknande ämnen

  1. Val av mätare (Boost, Oljetryck, Temp, osv)
    Av Plupp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 21:31
  2. Xenonljus, vad är normalt?
    Av -big kahuna- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 10:43
  3. Min ECC låter, normalt?
    Av ljungström i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 22:33
  4. Koppla in oljetryck o temp?
    Av Gardan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-31, 04:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •