Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: starkare turbo till aero-95 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    5

    starkare turbo till aero-95 -04

    Äger en trimmat aero-95 som fick turboras för några dagar sedan på semesterresa
    Har fått veta tidigare att aero-95 har redan en bra turbo som original. Har inte riktigt koll på vilka varianter finns tillgängligt och om det finns ännu starkare att anskaffa?
    Kan någon sakkunning hjälpa till med typbeteckning och inköpställe för eventuellt bättre turbo?
    Prislapp för nya turbon skulle också vara intressant att veta.

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 915

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Det är ju inte så enkelt att man bara byter till en annan turbo, man bör ju då även anpassa bla mjukvaran & i vissa fall en del hårdvara också!

    Berätta gärna vilket trim du har så får du snart hjälp av mer kunnigt folk!

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Jag förstår inte riktigt hur kunde du få ras på en 9-5 Aero 04 turbo,jag vet inte hur många acc repor jag kört och min har gått 17500 mil och den rullar fortfarande utan någon glapp alls eller liknande..

    Jag tror inte att du hittar något starkare faktiskt,det är större risk att en 19 t går sönder förre än en 15T..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    5

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Jag har fått höra från trimmaren att turbon på aero 95 04 borde vara oförstöbar. Hoppas verkstaden har inte gjort bort sig med fellokalisering? Min bil har trimning via Nordic och har steg 3 dvs 300 hk och 420 Nm (automat). Jag har lyckats spränga tidigare både en intercooler och ettans kolv. Lite otur, kanske?. Nu har bilen smidda kolvar. Är samtliga turbovarianter 15t 18t och 19t kompatibla med nuvarande trimningsinställningar utan extra anpassning? Om jag förstår rätt tidigare inläggen så är det inte mycket värt all byta från 15t till en annan t ex 19t?
    Kan någon tipsa vad som skulle kunna spränga turbon även om det verkar inte vara så vanligt med Aero 95 -04. Det kom ut rejält med vit rök och avgaser luktade bränd olja. Kan det ge en indikation om vad som kan ha gått sönder i turbon? Har tänkt att ta med den trasiga och låta någon sakkunning att ta titt på den om det inte kostar alltför mycket.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Okok, du kör alltså steg tre! Då kan ju faktiskt även orginalgrejjer gå sönder
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Det går även rasa en TD04 inte så värst svårt igentligen, stänga av bilen direkt efter några fullgas repor med glödande snurra så lever den inte värst länge till.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Det går även rasa en TD04 inte så värst svårt igentligen, stänga av bilen direkt efter några fullgas repor med glödande snurra så lever den inte värst länge till.

    Mvh
    Hej !

    Sant faktiskt men det är något jag inte tänkte på då jag absolut inte gör med min..
    Min har gått nu 17500 mil 10000 mil med trimmet,ca 30-40000 accrepor har den säkert varit med om och fortfarande ingen glapp eller liknande Tycker att det är imponerande..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 867

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Det går även rasa en TD04 inte så värst svårt igentligen, stänga av bilen direkt efter några fullgas repor med glödande snurra så lever den inte värst länge till.

    Mvh
    Tur den är vattenkyld då Tror TD04's närmsta döden upplevelser kommer ifrån bilar med oljeproblem eller program som begär allt för mycket.

    I trådskaparens fall, är laddtrycket inom kontroll? Har du kollat det innan raset med extern laddtrycksmätare? Känns som du skulle kunna ha problem med LMM:en.

    Original-IC brukar säga upp säg när man går över 1.5bar vilket även brukar förkorta livslängden på snurrorna rätt omgående.

    Tycker det är bra att du försöker utreda varför fel har uppkommit, du har ju trots allt råkat ut för en del. (Kolvras med nya blocket är ju inte allt för vanligt)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Visst är den vattenkyld men stänger du av bilen så slutar ju även vattnet att flöda genom snurran

    Det ja ville komma till var ju att flödet av olja i snurran (även vattnet) stannar som då bränns till koks vilket slutar med väldigt dålig flöde av olja efter ett tag.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Hej!

    Jag skulle tro att övervarv är den primära orsaken till de flesta haverier av TD04HL-15T-5cm2.

    När motorn stängs av så sköter termosifonefekten om kylningen till viss del, men kan inte jämföras med den kylning som fullt olje/vattenflöde ger.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    5

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Har fått tillbaks bilen med ny turbo. Blev ca 13.000 SEK fattigare denna gång ;-(. Det vore ju trevligt att kunna utreda mer vad som kan ha orskat raset. Felet med turbon var att axel till rotor hade gått av på avgassidan. Snurran sitter helt löst inne i turbon. Andra sidan (insug eller intryck ;-) fungerar bra och har ingen klapp. Skall öppna turbon senare när jag är tillbaks från resan och ta närmare titt på innehållet. Jag har en teori om att turbon kan ha bilivit skadat redan när ettans kolv sprack. Kanske småbitar om den trasiga kolven har skadat turbon t ex orsakat obalans?. Bara min egen teori så långt. Svårt att bekräfta efteråt eftersom bladen har skadats vid haveriet. Måste erkänna att jag inte varit specielt snäll mot turbon efter att haft lite "buskörning". Brukar dock inte stressa bilen långa sträckor, men korta "ax" blir det ganska ofta. tanke: "Det vore inte dumt att ha indikator om turbos temp så att man kunde avgöra enkelt när man kunde stänga av den med säkerhetsmarginal".
    Tack för alla råd så långt och om det finns fler tips vad jag kan göra mer för att kolla bilens hälsa så är jag en idel öra. God fortsättning till alla.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Med så pass många trasiga saker du haft, som alla härleder till höga laddtryck och högt luftflöde, så hade jag kollat om inte LMM är trasig.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    5

    Re: starkare turbo till aero-95 -04

    Skall låta undersöka den. Tack för tips!!

Liknande ämnen

  1. är vxl lådan till diesel starkare ?
    Av topline i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-17, 19:26
  2. Starkare generator till 9000
    Av vogge-light i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 22:00
  3. Starkare gasfjädrar till og900.!!
    Av Rallyy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 12:56
  4. finns det någon starkare koppling till 9000 -88 turbo.......
    Av Saabfille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 16:14
  5. Starkare koppling till 9000 2.3T -91
    Av 90002.3power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 13:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •