Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur stor är chansen att detta händer?

  1. #1
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Hur stor är chansen att detta händer?

    För att försöka förklara för er så att ni förstår hur det ligger till då det är lite komplicerat.

    Min kompis har en bil till salu.

    Min arbetskamrat är intresserad av att köpa bilen.

    Så då bestämde vi att jag ska ta min kompis bil till jobbet , min kompis tar min bil och jag skulle åka arbetskollegans nuvarande bil så länge (Volvo V70N).

    Så jag sätter mig i bilen och börjar åka hemåt , inget konstigt med det , när jag börjar närma mig hem så kommer det upp "låg oljenivå motor , fyll på motorolja"
    Jag stannar bilen direkt , väntar 2min och kollar stickan , strax under minimum , okej då fortsätter jag hem då jag nästan var hemma så fyllde jag på när jag kom till garaget.

    Då var oljan avklarad , på kvällen vid 8 tiden åker jag och några polare och lirar en runda biljard , när vi ska åka därifrån så får jag upp i displayen "Låg nivå kylvätska , stanna motorn" , jag tänker jaha måste jag fylla på några deciliter där också då ...suck , kliver ur bilen och kliver rakt i en glykolpöl från bilen, jag tänkte att detta är fan inte sant.

    Jaha vad fan gör jag nu`? Jag började kolla i motorrummet och såg inga jävla läckage , så då fick jag hissa upp bilen med den där jävla orginaldomkraften , ligga i snön och lossa täckplasten under motorn med endast en gammal rostig polygrip till hjälp , och kika vad fan det är som har hänt , då när jag får bort motorplasten så är det slangjäveln till oljekylaren som har hoppat loss för det fanns inga spår efter en slangklämma där!

    Jaha det vara bara gå till närmsta mack 1 mil bort , köpa slangklämma , köpa en skruvmejsel och köpa glykol , ligga i den där jävla snön och skruva fast slangjäveln och sedan fylla på glykol.

    Jag var klar med detta strax efter 23 tiden , jaja nu har jag fått skriva av mig lite , hyssat irriterande att detta händer just när jag "lånat" bilen av honom..

    Hoppas ni har haft en bättre kväll
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Inte mycket hjälp, men du har mitt medlidande. Jag kände hur blött och kallt det var där i snön. Dock imponerande att du fick loss skyddsplasten, där hade jag gett upp...

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Går inte varningsklockorna redan här för att köpa en Volvo?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Starkt jobbat! Jag hade blivit redigt irriterad, ringt och väckt kollega och bett honom hämta sin bil omedelbart

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Jag började kolla i motorrummet och såg inga jävla läckage , så då fick jag hissa upp bilen med den där jävla orginaldomkraften , ligga i snön och lossa täckplasten under motorn med endast en gammal rostig polygrip till hjälp
    Ja, det är för jävligt vad dålig markfri gång traktorerna har nu för tiden.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Du har min sympati

    ligga i snön o mecka fyfan

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Vet hur det är. Har varit ute i snön idag i timmar och bytt packningsbrickor på bromsoken på polarens Golf -99 i snön utomhus.
    Luftat bromsarna och håll på och frusit Men är ju för snäll ibland kanske..

    Men det där lät mindre kul!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Slang till oljekylaren loss, köpte och fyllde glykol.
    Hur går denna ekvation ihop?

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Citat Ursprungligen postat av Bojzan
    Slang till oljekylaren loss, köpte och fyllde glykol.
    Hur går denna ekvation ihop?
    Oljan kyls/värms med hjälp av kylvätskan på dessa bilar , sitter en extern enhet på oljetråget med kylvätska.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Denna helgen byter ja motor på min 9-5 -02. Verkstaden missade dra åt ett vevöverfall, när dom kollade lagerna efter ett turbohaveri, som lossnade och naturligtvis la sig emellan och spräckte block+tråg.

    JIPPI va sugen ja är asså...........................................

    Verkstadens kommentar: "nääääää vi lossar aldrig några ramöverfall vi kollar bara vevstakslagret närmast växellådan för det är alltid det lagret som skär först när en 9-5 går tom på olja"

    Ok, så bilen har gått 28000 mil och helt plötsligt nu lossnar överfall nr 3?????
    9-5 2.3 2007

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    Denna helgen byter ja motor på min 9-5 -02. Verkstaden missade dra åt ett vevöverfall, när dom kollade lagerna efter ett turbohaveri, som lossnade och naturligtvis la sig emellan och spräckte block+tråg.

    JIPPI va sugen ja är asså...........................................

    Verkstadens kommentar: "nääääää vi lossar aldrig några ramöverfall vi kollar bara vevstakslagret närmast växellådan för det är alltid det lagret som skär först när en 9-5 går tom på olja"

    Ok, så bilen har gått 28000 mil och helt plötsligt nu lossnar överfall nr 3?????
    Dom blånekar alltså?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Dom blånekar alltså?

    Korrekt. Dessutom sa dom till mig på tel att motorn va skrot inuti men till förra ägaren sa dom att allt va ok bara byta turbon så går den igen.
    Ett annat problem är dessutom att dom skruvade me bilen i aug, ja köpte den me trasig turbo i nov och den rasa i dec...
    Ja hade inga förhoppningar när ja ringde verkstaden, ville mest höra deras reaktion. En sån här episod stärker ju inte direkt förtroendet för verkstäder
    Så de är ju bara skruva på....................
    9-5 2.3 2007

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Dom blånekar alltså?

    Korrekt. Dessutom sa dom till mig på tel att motorn va skrot inuti men till förra ägaren sa dom att allt va ok bara byta turbon så går den igen.
    Ett annat problem är dessutom att dom skruvade me bilen i aug, ja köpte den me trasig turbo i nov och den rasa i dec...
    Ja hade inga förhoppningar när ja ringde verkstaden, ville mest höra deras reaktion. En sån här episod stärker ju inte direkt förtroendet för verkstäder
    Så de är ju bara skruva på....................
    Gud va trist. Var det en auktoriserad verkstad?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Hur stor är chansen att detta händer?

    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Citat Ursprungligen postat av Lorenz


    Korrekt. Dessutom sa dom till mig på tel att motorn va skrot inuti men till förra ägaren sa dom att allt va ok bara byta turbon så går den igen.
    Ett annat problem är dessutom att dom skruvade me bilen i aug, ja köpte den me trasig turbo i nov och den rasa i dec...
    Ja hade inga förhoppningar när ja ringde verkstaden, ville mest höra deras reaktion. En sån här episod stärker ju inte direkt förtroendet för verkstäder
    Så de är ju bara skruva på....................
    Gud va trist. Var det en auktoriserad verkstad?
    Ja, det va Saab i Visby - antar dom är aukt. iomed Saabskyltarna.
    Kortfattat så köpte jag "Lorenz" bil i somras på semestern, stod på saab-visby med turboras. Dåvarande ägare hade bett de kolla upp skicket på motorn, så den inte tagit skada = motor superfin hade dom sagt efter kollat lager.

    Ovan beställda jobb betalade han även för när ja hämtade bilen, samt att jag växlade några ord med kundmottagaren. Då sas de att de kollat lager, lager va okej och att de limmat tråget m.m.. Dvs färdigt för att byta turbo - vilket dåvarande ägare avstod då han beställt en ny bil. (saab såklart).

    Ja drog hem bilen, den stod ett tag.. Lorenz monterade aero-turbo inkl rör, funkade fint. Sen nu small skiten.

    Nu har vi rivit motorn och håller på att bygga ny maskin, följande har noterats;
    -Bakre/Nedre vevhusslang ej monterad (efter tråg demontering)
    -Minst 2 bultar till vevstake nr4 är så hårt dragna att de minskat kanske 3mm i diameter i mitten
    -Ett ramlageröverfall lossnade som sagt, även där fel åtdraget kanske?

    Och som sagt, vem tackar vi för detta? Jo..

    Saab-verkstaden på Gotland/Visby!

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Liknande ämnen

  1. Sista chansen inför inköp av en 9-5 Vector -06
    Av imported_Björnfot i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 22:57
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 22:15
  3. Läckande ic hur stor effekt gör detta?
    Av HenkeB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 13:13
  4. på väg till bilprovningen så händer detta
    Av M frändberg i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-04, 05:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •