Tjena!
Ska nu plocka ur motorn ur bilen.. Har aldrig gjort det innan!
Skulle vilja ha lite tips på tillvägagångsätt.. Ska man ta den upp eller ner osv.. Är det mkt jobb..? Hur mkt måste man plocka av mm..
MVH//Krille
Tjena!
Ska nu plocka ur motorn ur bilen.. Har aldrig gjort det innan!
Skulle vilja ha lite tips på tillvägagångsätt.. Ska man ta den upp eller ner osv.. Är det mkt jobb..? Hur mkt måste man plocka av mm..
MVH//Krille
Ursprungligen postat av 900 Viggen
enklast är det nog att ta ner motorn..
börja med att tömma systemet för oljor och vatten.. växellådan, kylaren..
koppla loss motorkabelhärvan m.m
styrservo och eventuellt AC kan man undvika att tömma lossa det från motorn och se till att det inte är ivägen när du sänker sedan.. annars måste du även tömma dessa system. lossa även kopplingsvajer/hydrauliken om du konverterat tidigare. samt gas/farthållarvajern lossa även gummibälgen/kobran samt slangarna till kylaren och ICn.. (har jag missat något? )
efter det lossa spindellederna på båda sidor och centrumbulten.
dra bort drivaxlarna..
sett ditt en motorlyft (block och talja i tak är kanske att rekommendera, då golvmotorlyftar har en begränsad lyft och sänkningsförmåga tänker då på frontplåten och en upplyft bil kan ställa till det för den).. som håller motorn uppe medans du lossar motorfästena.. (du åker nog på att lossa även innerskärmarna för att komma åt vänster och höger motorfäste)
nu är i princip det enda som kvarstår att skruva bort framvagnsbalken
den sitter med 3 bultar på vardera sida..
när den är borta är det bara att sänka ner motorn med lådan på en vagn och dra ut den..
enkelt förklarat.. men tar man det lugnt och tänker före så går det nog bra.. det brukar ge sig rätt logiskt när du ger dig på jobbet
Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737
Här har du med bilder också. Ganska bra förklarat.
http://photo.platonoff.com/Auto/2006051 ... e_Removal/
Inge svårt att ta ovanifrån heller. Jag lossade framskärmarna och motorhuven så att man inte repar dem i onödan. Plocka sedan av så mkt som möjligt från motorn innan urlyftning så går det smidigt
Tackar!
Ja det är väl bara ge sig på det.. som sagt det gör sig nog mkt under resans gång.. hoppas det går fint!
Mvh Krille
kan man lyfta ur motorn utan att demontera växellådan
Det går men det är lite bökigt.Ursprungligen postat av tommie87
Toppen måste av och sen så vinklar man ner hela paketet.
mvh Johan
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Hej !
Vanligtvis släpper man NED motorn+lådan.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Visst gör man det men vill man slippa att demontera subframen samt att man bara har ett vanligt garage att tillgå(utan lyft) så tar man den med fördel uppåttUrsprungligen postat av DrBoost
mvh Johan
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Räcker med en höglyftande domkraft för att ta den neråt, bra mycket enklare än att böka ur den åt andra hållet.
Ska plocka ner motorn på ng900, tänkte ta den nerifrån den hår gången, men hur mycket utrymme i höjd bör jag räkna med att jag behöver? Kan 50-60 cm räcka i höjd, mellan front och golv?
Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
Garaget.org
hej
gjorde det här för ett tag sen och lag tror jag hade c:a 100 cm +-20? har tyvärr glömt lite.
jag hade till gång till en sax lyft typ en sån som däckgubben har, tog ut hela drivpaketet och subframe på en gång ,lade alltihop på en sjpall så att det gick lätt å flytta på grejerna sen
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Jag tänkte plocka subframen först och sedan ta ner motorn, inbillar mig att jag kan lägga den ner för att spara lite utrymme på höjden. Eller tänker jag fel?
Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
Garaget.org
hej
det jobbiga med det är att du måste hänga motorn i något. tror inte heller att det sparas höjd för sumpen är nästan i höjd med subframen
jag gjorde så här c:a
bilen på låg höjd
lossa allt i motorrummet slangar , växellänkage, servopump , bränsleledningar, div el, koppla loss motorhärvan inne i bilen o trä ut och lite annat som du säkert märker
bilen på medelhöjd
lossa hjul, centrum muttrar, kopplings manövrering och lite mer kablar.
bilen högt om möjligt
lossa främre rör/kat, plastbitarna under stötfångarn fram, spindelledsmuttrarna, lossa och ta bort främre o bakre bultar till subframen lossa dom mittre lite.
bilen i mellan höjd
kör in pallen och lägg på några träbitar så att subframen är i normalläget
lossa o ta bort mittenskruvarna ,sänk pallen eller höj bilen lossa spindellederna, knevla ut drivaxlarna, höj eller sänk resten och dra ut hela aggregatet
gör det du ska göra.
sen till det bästa
montering i omvänd ordning
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''