Hallå!! Vet ni om det går att lyfta motorn på NG900 rätt upp med växellådan kvar på motorn??. Det ser ju rätt trångt ut .
Snabba och korrekta svar uppskattas.
H\\Johnny
Hallå!! Vet ni om det går att lyfta motorn på NG900 rätt upp med växellådan kvar på motorn??. Det ser ju rätt trångt ut .
Snabba och korrekta svar uppskattas.
H\\Johnny
skulle snarare nog lyfta ner istället, lossar hela subframen med fjäderben och lyfter bort karossen.
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
Det borde nog gå ganska bra... Du får vinkla lite ju längre upp du kommer så går han ur utan att repa eller skada nåt..
Vi gjorde i allafall så på en OG900..
Mvh Wirf
Jo men jag tror inte att det blir lika lätt på en NG900??? ingen som vet helt säkert??? PANIK!!!!Ursprungligen postat av Wirf
Du måste släppa ner motorn......
Ta bort framvagnen, sänk ner motorn och lyft karossen...
Mvh Johan!!
det går att lyfta rätt upp pm bajjen på forumet om det är något specielt du undrar över han gjorde det för några månadersen
så han kommer nog fortfarande ihåg
om man inte har till gång till en lyft så känns det som att det är enklast att lyfta motorn istället för att sänka ner den
mvh martin
Som sagt det går att lyfta uppåt men det kan bli
lite trångt.
Du kan tabort remskivan på vevaxeln innan du lyfter
så blir det lite mer plats/Magnus
Ok men om jag tar väck lådan först så är det väl inga probs???. Jag har ju ingen lyft som sagt. H\\Johnny
Hej
Jag undrar om man kan lyfta ut motorn uppåt på en ng900 ? Jag har en ng900 t -95 och jag tänkte lyfta ut motorn nu innan våren för en översyn samt renovering. Anledningen att jag frågar är pga att de i min haynes manual tar ut motorn underifrån neråt. Är det ett måste på ng900. HAr kollat i forum/projekt men inte sett så bra där bilder alltså. Känns liksom lättare att lyfta den uppåt om det nu går.
Sen en sak till ... Det står även i haynes boken att bara de nyare modellerna av ng900 har balansaxel, kan det stämma. Då kanske min -95 inte har nån balansaxel då eller?
Hoppas ni pallar läsa allt såg att det blev lite mycket text nu hehe
Du måste nog i så fall ta loss lådan från motorn innan du lyfter uppåt.
Alla turbomaskiner i NG900 har balansaxlar.
Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual
jo de behövs nog .. men det käns lättare att lyfta uppåt så man slipper att lossa alla stag och sånt under. lådan är rätt lätt att ta bort har gjort det förr, har motorlyft har precis hyrt in mig i en lokal som har rubbet . Men i den **** haynes boken så tar dom ju ut den neråt.
just de hur va det med balansaxlarna, har samtliga ng900 t det då eller?
från 93-10 till 98 eller va det nu e...
Jo det går allt, även med vxl-lådan på. Men det är trångt å jobbigt... Att vara två man är nog ett måste då man får vinkla hela paketet ganska mycket för att det ska funka.
Kan tillägga att jag gjort det själv så ingen tror att jag sitter å hittar på, men som sagt var det är trångt...
"Nä det är inte jag som är Djävulen...
Jag är hans onda tvillingbror."
900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!
då kanske det är lättare att ta ut den underifrån de gör väl det av nån anledning i haynes
Tjenix...
De går att ta den uppåt, men de e XXXggr svårare än att ta neråt.
Om jag inte missminner mig, så e de remskivan som tar i rambenet.
balansaxlar> jappz de sitter på din bil. du kan ta bort kedjan för detta om du känner för de. axlarna har mindre betydelse i din bil. (dvs på T5 maskiner)
mvh
Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
Toyota Mr2 Hybrid B204e
Så jag kan ta bort kedjan till balansaxlarna och låta resten sitta kvar då, dreven och det alltså. Det verkar vara lite jobbit att plocka bort allt och plugga igen osv slipper man det så är det ju bra.
Då tar jag och provar och lyfta motorn rakt upp, går inte det så blir det neråt ! har redan köpt ett biltema stativ
tack för alla råd
Tips,sänk motorn så den vilar på subframen
och ta bort remskivan på vevaxeln
innan du börjar lyfta motorn uppåt.
Det ger lite mer plats,men det är fortfarande trångt.
Lycka till/Magnus.
Hej,
jag fick ta den neråt. var lätt när man väl fått upp bilen på två rejäla pallar.
fick upp fronten bra så at jag kunde köra under ett rullbord med ett däck på
men först tog jag bort subframen och undan med den.(lossade vänster främre motor fäste först tror jag) sen är det lätt att sänka ner motorn.
tror inte att du skall satts på uppåt!
ta den neråt men köp några bra pallar först, min bil stod med dragkroken i backen så då blir det bra med utrymme fram.
/per
SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport
Tack för alla tips.
Hoppas man kan palla den tillräkligt högt bara om man ska ta motorn ner då alltså. Har iof biltemas störrsta pallbockar så det borde räcka.
biltema mig hit o biltema mig dit men de är faktiskt billiga
Om man tagit bort lådan först så är det inga problem att ta den uppåt.
Du kan lämna remskivan på däremot så får du ta loss motorfästet från "blocket" då det går in under ramen. Sen är det bara att ta den rakt upp.
Men å andra sidan så ska man ändå bort med lådan så är det väl lika bra att ta motorn neråt på en gång
Det styrs ju lite av viken tillgång man har till lyft osv...
Lycka till!
mvh Johan H
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!