Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Svårstartad 9-3 2.0t M/2008

  1. #1

    Svårstartad 9-3 2.0t M/2008

    Hej!

    Måste se om någon eventuellt kan hjälpa mig med vad problemet är.....

    Hade tidigare problem med att min 9-3 SC 2.0t Biopower ej startade. Fyllde på med bensin i tron att det kanske var etanolen som spökade. Ingenting hjälpte. Lämnade då in bilen, efter bogsering..., till Saab-verkstaden som konstaterade att det ej var spridarna utan tändstiften. Dessa byttes plus att man uppgraderade någon programvara till motorn.

    Allt frid och fröjd - trodde jag!

    Bilen går numera igång, men startmotorn får jobba cirka 3-4 sekunder (vilket känns som en evighet, believe me...) och till slut hoppar motorn igång.

    Tidigare Saabar jag haft, varav en 7-8st 9-3 SC, har aldrig haft detta problem utan startat direkt man vridit om nyckeln oavsett väderlek.

    Frågan är vad som kan vara fel? Börjar startmotorn bli sliten? Bränslefiltret??Batteriet är kanonfriskt så det kan det knappast vara...

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    137

    Re: Svårstartad 9-3 2.0t M/2008

    Hur kunde dom konstatera att det inte är något fel på spridarna?

    Det har bytts enorma mängder spridare senaste tiden på 9-3 SS/SC Biopower pga dålig kvalitè på etanolen(sägs det).

    Symptomen om så är fallet är svårstartad bil speciellt kall och även orolig gång innan motorn kommit upp i lite temp.

    Absolut värt att kolla upp.

    //Tobbe

  3. #3

    Re: Svårstartad 9-3 2.0t M/2008

    Hej Tobbe!

    Tack för dina synpunkter.
    Jag kan bara konstatera att verkstaden inte trodde det var något fel på spridarna - annars hade de väl gärna velat byta dessa antar jag?!

    Skall dock kolla med dem på nytt eftersom den fortfarande är svårstartad som beskrivet. Orolig gång tycker jag dock inte att den har, möjligen första 2-3 sekunderna, precis efter att den gått igång.

    Är bara så jävla less på detta, att inte känna 100% tillförligtlighet till bilen. Visserligen kör vi den som andrabil kortare sträckor men i min värld skall en bil starta och fungera, det är a och o....

    Mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: Svårstartad 9-3 2.0t M/2008

    Citat Ursprungligen postat av autobahnloket
    Hej Tobbe!

    Tack för dina synpunkter.
    Jag kan bara konstatera att verkstaden inte trodde det var något fel på spridarna - annars hade de väl gärna velat byta dessa antar jag?!

    Skall dock kolla med dem på nytt eftersom den fortfarande är svårstartad som beskrivet. Orolig gång tycker jag dock inte att den har, möjligen första 2-3 sekunderna, precis efter att den gått igång.

    Är bara så jävla less på detta, att inte känna 100% tillförligtlighet till bilen. Visserligen kör vi den som andrabil kortare sträckor men i min värld skall en bil starta och fungera, det är a och o....

    Mvh

    Hej !

    Med största sannolikhet är ditt problem dina spridare, det du beskriver med startsvårigheterna är klockrent spridarproblem, tro mig jag vet.

    /Aeroman
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  5. #5

    Re: Svårstartad 9-3 2.0t M/2008

    Aeroman,

    jag tror du har rätt - väldigt konstigt bara att verkstaden inte konstaterat detsamma...

    Nåväl, blir väl att lämna in den på nytt och få det hela åtgärdat.

    Mvh

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •