Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bilen startar ej, 9-3 SS -04, ingen soppa

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Bilen startar ej, 9-3 SS -04, ingen soppa

    Så var det då dags, imorse när jag skulle iväg med bilen så klickade det bara, inte ett flämtande bara klickande... Efter ett par försök så blinkar precis varenda lampa i hela bilen när jag har tändningen på!!

    Har ingen aning om vad det kan vara, det enda som är gjort igår är att jag provmonterat ett Blåtands-handsfree från Parrot, med kablage från ANA.

    Nu står batteriet på laddning, så får vi se om det gör någon skillnad tills i eftermiddag, tveksamt då jag mätte upp spänningen på batteriet innan som gav 11.5 V.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Bilen startar ej, ALLA lampor blinkar.. 9-3 SS -04

    tveksamt då jag mätte upp spänningen på batteriet innan som gav 11.5 V.


    Öhh. Varför tveksamt? Med den spänningen så är det ju uppenbarligen brist på ström. Sedan varför batteriet inte har kräm, är ju en annan sak. Men laddning borde ju åtgärda det direkta problemet. ng9-3 är känsliga på låg batterispänning. Har du t.ex stått och mekat lång tid med bilen och nyckeln sittande i bilen, så är det lätt att man får halvtaskig kräm i batteriet eftersom bilens styrboxar aldrig riktigt får chansen att gå ner i avslaget läge. Dom ligger i standby en tid efter att tändningen är avslagen om nyckeln sitter i.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Re: Bilen startar ej, ALLA lampor blinkar.. 9-3 SS -04

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    tveksamt då jag mätte upp spänningen på batteriet innan som gav 11.5 V.


    Öhh. Varför tveksamt? Med den spänningen så är det ju uppenbarligen brist på ström. Sedan varför batteriet inte har kräm, är ju en annan sak. Men laddning borde ju åtgärda det direkta problemet. ng9-3 är känsliga på låg batterispänning. Har du t.ex stått och mekat lång tid med bilen och nyckeln sittande i bilen, så är det lätt att man får halvtaskig kräm i batteriet eftersom bilens styrboxar aldrig riktigt får chansen att gå ner i avslaget läge. Dom ligger i standby en tid efter att tändningen är avslagen om nyckeln sitter i.
    Har då inte varit med om att en bil inte har startat på 11.5 V, men jag laddar och hoppas att du har rätt 9-3:an kanske är överkänslig..

    //Isaksson

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Bilen startar ej, ALLA lampor blinkar.. 9-3 SS -04

    Hej!

    Har man en vilospänning på 11.5 V så är chansen att bilen startar = NOLL.
    Är det mätt tämligen direkt efter en hög belastning så är det inte vilosänning, men lik förbannat väldigt lågt, chansen ör ett lyckat startförsök är försumbar...

    Att spänningen dippar under 11.5 V vid ett startförsök är däremot en helt annan grejj...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bilen startar ej, ALLA lampor blinkar.. 9-3 SS -04

    Polspänningen 11.5V på ett obelastat batteri säger inte så mycket mer än att det behöver laddas.
    I alla fall inget om hur det klarar att avge ström nog för att dra runt startmotorn.

    Vid belastning har jag varit med om att min 9000 i EDU:n visat under 7V efter start när det gått som trögast.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Re: Bilen startar ej, ALLA lampor blinkar.. 9-3 SS -04

    Antar att det kalla vädret den senaste tiden har sugit ur den sista musten ur batteriet, så startar den i eftermiddag så får det bli ett nytt..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Bilen startar ej, ALLA lampor blinkar.. 9-3 SS -04

    Om inte din nya Parrot stjäler ström på något sätt och drar ur batteriet?

    Eller om man suttit och testat en massa och batteriet blivit mer urladdat än vad det brukar så kan det ju ha svårt och återhämta sig.

    Så ett batteribyte kanske är på sin plats. Men får se hur det går med laddningen.. Lycka till!
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Re: Bilen startar ej, ALLA lampor blinkar.. 9-3 SS -04

    Sådär, det var batteriet som hade dragits ur. En ordentlig laddning löste problemet. Blir ett nytt längre fram.

    //Isaksson

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Re: Bilen startar ej, 9-3 SS -04

    Då var det dags igen, nu startar den inte alls, trots nytt och fulladdat batteri.. Startmotorn går runt, men inget händer..
    Precis innan felet uppstod gick den igång men strax efter att jag släppt crank-läget så stannade motorn.

    Mvh

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Re: Bilen startar ej, 9-3 SS -04

    Uppdatering: Ingen soppa, säkringen är hel..
    Vad kan det vara, pump eller relä?

    Mvh

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    75

    Re: Bilen startar ej, 9-3 SS -04, ingen soppa

    tror mer på soppa pump än relä

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Re: Bilen startar ej, 9-3 SS -04, ingen soppa

    Då är frågan, hur byter jag pumpen?

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Bilen startar ej, 9-3 SS -04, ingen soppa

    Du måste montera ner tanken från undersidan eftersom pumpen sitter uppifrån och inte är åtkomlig inifrån. Misstänker att det kan vara bra med en lyft i det läget. Sedan har jag inte mer tips...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Re: Bilen startar ej, 9-3 SS -04, ingen soppa

    Drygt, jag som precis hade tankat fullt... Går det att få tag på en pump till rimliga pengar, eller är det ny med armatur som gäller?

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Bilen startar ej, 9-3 SS -04, ingen soppa

    Jag fick pumphaveri på min SS när vi var på semester i somras. Det fanns ju givetvis ingen möjlighet att göra något själv i den situationen, så det blev bärgning till Häggkvist i Kramfors. Dom skötte allting väldigt snyggt. Den var också precis nytankad.

    Det blev faktiskt inte så speciellt dyrt, ca 1500kr för material och lika mycket för jobbet. Med tanke på situationen och vår knipa så var det lysande.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Får den ingen soppa?
    Av mike79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 22:41
  2. Det kommer ingen soppa..varför?
    Av al3x i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 18:23
  3. Motorn startar inte. Varvräknare död. Ingen soppa.
    Av RonnyO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •