Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Med anledning av att det förekommer en del alltför vanliga felstavningar som ställer till det för oss som åtminstone försöker söka bland forumets trådar vill jag nedan göra några klarlägganden som gärna får kompletteras med fler.
    Avsikten är INTE att hänga ut någon som stavar fel utan snarare att försöka få ett tydligare forum som gagnar alla.

    "sterio" /stereo

    "xeon" /xenon

    "konventera" /konvertera


    Dessutom vill jag slå ett slag för svenskans förkärlek att bilda sammansatta ord även om om avstavningar inte ställer till lika stora problem när man skall söka om man tänker till vid sökförfarandet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    "diskution" - diskussion
    Happy Festivus - for the rest of us!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 056

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Orginal - original
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Inte för att vara dryg på något sätt nu LM, men går det inte uppgradera sökmotorn så den även känner igen smärre felstavningar?

    Tror det är större chans än att få folk stava bättre.
    Saablös dåre

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Inte för att vara dryg på något sätt nu LM, men går det inte uppgradera sökmotorn så den även känner igen smärre felstavningar?

    Tror det är större chans än att få folk stava bättre.
    Hur skulle det gå till? Den söker ju på det du skriver in i sökfältet och visst kan jag välja att skriva "sterio" om jag menar stereo men varför det?
    Som sagt handlar det inte om felstavningar utan folk som har fått om bakfoten vad stereo är.

    Alternativet är ju att "tvångsrätta"som i fallet med det sydvenskt dialektala "bytat" vilket forumet ändrar till "bytt" ( i ett testsyfte som verkar blivit permanent?) men det känns mer som språkfascism än den folkbildning i liten skala jag är ute efter.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Inte för att vara dryg på något sätt nu LM, men går det inte uppgradera sökmotorn så den även känner igen smärre felstavningar?

    Tror det är större chans än att få folk stava bättre.
    Hur skulle det gå till?
    Fråga Google?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Inte för att vara dryg på något sätt nu LM, men går det inte uppgradera sökmotorn så den även känner igen smärre felstavningar?

    Tror det är större chans än att få folk stava bättre.
    Hur skulle det gå till? Den söker ju på det du skriver in i sökfältet och visst kan jag välja att skriva "sterio" om jag menar stereo men varför det?
    Som sagt handlar det inte om felstavningar utan folk som har fått om bakfoten vad stereo är.

    Alternativet är ju att "tvångsrätta"som i fallet med det sydvenskt dialektala "bytat" vilket forumet ändrar till "bytt" ( i ett testsyfte som verkar blivit permanent?) men det känns mer som språkfascism än den folkbildning i liten skala jag är ute efter.
    Hur det skulle gå till kan jag tyvärr inte svara på, är inget vidare duktig på datorer.
    Men om google kan så kan väl vi, eller?

    Tror faktiskt folk har svårt för rättstavning, t ex stereo uttalar jag faktiskt just "sterio".
    Nej tycker det inte är fel alls att påpeka felstavningar, stör mig något enormt på just "bytat".
    Men ifall folk kommenterar felstavningar så tar nog folk illa åt sig, men ifall forumet korrigerar till "bytt" från "bytat" så blir det inte lika personligt.
    Saablös dåre

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hur skulle det gå till?
    Fråga Google?
    http://www.google.se/#hl=sv&source=h...70ff9985c9f8e1
    Det blir väl inte mer rätt med "sterio" för att även korrekta alternativ ges av Google?

    Nå ja, vill folk fortsätta att slarva och bli missförstådda och i värsta fall även bli tagna för att vara i det närmaste illiterata inser jag att jag inte kan förhindra detta utan det handlade mer om att uppmärksamma de som inte tycker det är viktigt på att detta slarv kan ställa till med mer bekymmer än att andra inte förstår vad de menar trots inkorrekt stavning.

    Själv vill jag gärna skriva "orginal" om jag inte tänker mig för men just därför anstränger jag mig oftast för att stava rätt även om jag förmodligen inte alltid lyckats.

    Värst är nog trots allt när högutbildade proffs inte ens kan stava till det som de åtminstone delvis har till yrke att utföra utan lyckas få till ordet "interjuva" i såväl tal som skrift.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Automatisk rättstavning känns som ett bättre sätt. Att försöka få folk att bli bättre människor är ofta en utmaning. Rejäl sådan.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    "insektsnyckel" = insexnyckel

    "fläckt" = fläkt
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    "bustningar"-bussningar

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Med anledning av att det förekommer en del alltför vanliga felstavningar som ställer till det för oss som åtminstone försöker söka bland forumets trådar vill jag nedan göra några klarlägganden som gärna får kompletteras med fler.
    Avsikten är INTE att hänga ut någon som stavar fel utan snarare att försöka få ett tydligare forum som gagnar alla.

    "sterio" /stereo

    "xeon" /xenon

    "konventera" /konvertera


    Dessutom vill jag slå ett slag för svenskans förkärlek att bilda sammansatta ord även om om avstavningar inte ställer till lika stora problem när man skall söka om man tänker till vid sökförfarandet.
    d e bra som fn att nån tar tag i d hära, llr hur?!!?!

    Seriöst, man kan ju bli tokig av att läsa inlägg på Garaget. Som ovan men 15 hela rader utan radbrytning, styckeindelning eller punktation. Fy fan säger jag bara, hade jag varit moderator där hade jag omgående utlyst en hel del temporära ban och önskat dom välkomna tillbaka när de kan uttrycka sig någorlunda begripligt och korrekt i skrift (där kan du göra en god gärning Hamilton ).
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    När jag ändå är på gång, peppad av slaktarns inlägg:

    Varför orkar/ids man skriva inlägg med tekniska frågeställningar fyllda med svordomar som inte fyller någon funktion alls?

    Hur resonerar man när i en trådrubrik skriver liknande "Fläkten cp:ar" då det handlar om en elmotor som inte fungerar?

    Har skiljetecknens betydelse helt slutat att läras ut i skolorna?
    Jag tänker då främst på att frågor med fördel avslutas med just frågetecken men även att man knappast får fler och bättre svar på sina frågor genom att strössla med skiljetecken och versaler likt trådrubriken
    "TRASIG FLÄKT?????????!!!!!!!!!!!!!!!???????"

    Jag är förvisso inte någon vän av Jan Björklunds exercispedagogik men finner det ändå tilltalande med att vissa baskrav uppfylls.

    Det tål att upprepas att jag har den största respekt för de som lider av dyslexi eller liknande hinder, det är slarvet och ointresset jag vänder mig mot mer än bristande förmåga.

    Edit: Jag hoppas också verkligen att denna tråd INTE avhåller någon med svårigheter att uttrycka sig från att skriva utan snarare att vi alla åtminstone läser igenom våra egna inlägg innan vi postar för att se om de kan skrivas tydligare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Nu har jag väl inte nått direkt att tillägga för stavningen på forumet, är kanske inte världsmästare på det själv men ändå.

    Nått som iaf jag ser som MYCKET viktigare gällande sökfuntioner, är ju att folk som skapar en tråd om ett problem, sen löser dem problemet och skriver: "problemet löst" i tråden och sen hör man inte ett ord mer om vad personen gjorde för att lösa problemet.

    När jag sedan går in för att söka efter nått så tycker jag var och varannan tråd jag får upp inte avslöjar vad lösningen var, 200 frågor med problem med 0 lösningar, jag har ju svårt att tänka mig att om man haft problem med nått inte har löst detta efter tex 3 år.

    Tycker nog jag hittar trådar om det jag sökte på, däremot så är det ju väldigt dåligt med lösningar på problemen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Just "sterio" har stört mig många gånger när jag läst annonser. Annars tycker jag det är ganska okej att folk stavar som krattor på forum, kommentarsfält o.s.v. då det som regel går ganska fort när man kluddar ner något.
    Det stör mig mer om någon journalist/rubriksättare inte ens fixar att stava rätt i rubriken. Där borde man ha lite högre krav på sig kan jag tycka.

    "Insektsnyckel" tyckte jag var ball. Det borde ersätta originalordet.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Fler automatiskt korrigerade felstavningar tycker jag vore bra! Dels underlättar det för sökande och dels upplyser det skribenten om sina misstag. Tycker inte heller det är elakt mot den som skrivit fel utan snarare att det kanske ger den en chans att i framtiden (om denne lärt sig av misstaget) framstå som lite mer allmänbildad.

    Sen tycker jag inte forumet behöver lägga till en halv uppsatts om att de korrigerat stavningen, så som det är i nuläget, man ser oftast inte ens rubriken utan måste gå in på tråden för att se vad det handlar om. Kanske kan man bara lägga till en upphöjd parentes(parantes). Likt där fast då upphöjd istället...

    http://www.ord.se/meny/Om-oss/Vara-vanl ... vade-ord1/

    Kika här för mer inspiration LM

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Kika här för mer inspiration LM
    Nja, grejen med de orden tilltalar mer av språkfascisten inom mig än ordningsmannen på forumet.

    Jag söker här sällan på vare sig "diskussion" eller "diskution" och inte ens det charmiga "brossan" som använts några gånger stör mig eftersom jag inte behöver söka på det så ofta.

    När man däremot bemödar sig att vilja förstöra sin nyinköpta bil och förpesta tillvaron oss medtrafikanter för att man vill "xeon konventera framm lamperna" men inte ens ids stava rätt till eländet kan jag inte hålla mig längre.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Automatisk rättstavning känns som ett bättre sätt. Att försöka få folk att bli bättre människor är ofta en utmaning. Rejäl sådan.
    Måste nog förtydliga att jag själv inte anser de som stavar fel som "sämre människor", möjligen lite slarvigare men som sagt har de flesta av oss lättare för vissa saker och svårare för andra utan att därför vara så mycket bättre eller sämre som människor.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Bättre människor är naturligtvis skämtsamt uttryckt. Men att få människor att förbättra sig är ofta svårt. Många gånger krävs andra lösningar. Den automatiska korrigeringen är ett exempel på det.

    Jag håller också med dig i din irritation på slöfocksstavning. Jag vill påstå att 99% av de här som skriver som skit inte lider av någon diagnostiserad defekt överhuvudtaget. De skriver bara det första som råkar nå fingrarna.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Vanligt förekommande massuppfi... missuppfattningar

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Kika här för mer inspiration LM
    Nja, grejen med de orden tilltalar mer av språkfascisten inom mig än ordningsmannen på forumet.

    Jag söker här sällan på vare sig "diskussion" eller "diskution" och inte ens det charmiga "brossan" som använts några gånger stör mig eftersom jag inte behöver söka på det så ofta.

    När man däremot bemödar sig att vilja förstöra sin nyinköpta bil och förpesta tillvaron oss medtrafikanter för att man vill "xeon konventera framm lamperna" men inte ens ids stava rätt till eländet kan jag inte hålla mig längre.
    Fair enough.

    Jag läser dock hellre ett inlägg med mycket felstavningar av en bilkunnig än vice versa, så hoppas inte detta prat om felstavningar avskräcker någon att skriva.

    Bäst vore såklart ett sakligt och innehållsrikt svarsinlägg med korrekt stavning och bra pedagogik när man ber om hjälp, precis som frågan också ska vara... men nu börjar jag väl gå lite OT

Liknande ämnen

  1. Coating - Vanligt ?
    Av SaabKillen i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 02:26
  2. Magnetventil, vanligt förekommande orsak till problem?
    Av MaDmAz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 12:48
  3. Hur vanligt med TCS?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •