Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nu har skiten träffat fläkten, Check Engine på 9-5 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    60

    Nu har skiten träffat fläkten, Check Engine på 9-5 Aero

    Och att felsöka det via ett forum är inte så lätt. Men det jag vill skaffa mig ett hum om är huruvida jag måste åka till verkstaden omgående eller om jag kan lugna mig ett par dagar (de e mycke nu).

    Drog på på treans växel idag och kom upp strax över 4000 rpm. Då slutar bilen att ladda helt plötligt, känns som om jag släpper gasen. Jag brukar lätta då men ville se vad som hände om jag inte gjorde det så jag höll i gasen i kanske 4 sekunder. Då börjar Check Engine blinka.

    Jag var alldeles för panikslagen för att räkna hur många gånger den blinkade, stannade vid vägkanten, slog av motorn och slog på den igen efter c:a 30 sekunder. Då var blinkningarna borta.

    Så förslag mottages, hur måste jag göra? Har nån en aning om hur stora kostnade jag ska förbereda mig på så tar jag gärna emot det också.

    Bilen är en 9-5 Aero -00, 8500 mil, problem med "oljedrickning" som man får med vevhusmodden, inga andra kända problem innan detta (otrimmad).
    :: SAAB 9-5 Aero ::

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 794
    Går den fortfarande lika dåligt å tänds igen?
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    muster>

    Sätter en slant på "misständningar katalysatorskadliga"

    Stopp i röret, trasig tändkasset eller luftläckage.

    Åk in på Saab och kolla med tech2:an asp

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    851
    Min 9-3 betedde sig precis så, dagen efter gick den bra ända till DI´n gick sönder och drog katten med sig i fallet...
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Går den fortfarande lika dåligt å tänds igen?
    Tja, nej, den går inte dåligt om jag inte maxar ur den. Jag törs inte dra upp den nå mer.
    :: SAAB 9-5 Aero ::

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    60
    Kan uppdatera tråden med lösningen. Lamer hade helt rätt,
    det var tändkassetten som var dålig, och den har dragit med sig katalysatorn i fallet. (Den har gått för varm.)

    Så ett tips från mig, om du misstänker DI-kassetten, räkna inte med att den ska smälla, byt den medans andra grejjer fortfarande är hela.

    (Räkningen landande på kassett 2400:- + katalysator 7403:- + arbete)
    :: SAAB 9-5 Aero ::

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Norrköping/Stockholm
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av muster
    (Räkningen landande på kassett 2400:- + katalysator 7403:- + arbete)

    Ursäkta men betlade du 7403:- för en orgkat
    Jag skulle köpt en katt från t.ex JT eller liknande... t.om. Feritta är ju billigare...
    Så hade du sparat ett antal tusenlappar.....

    Men det är ju jag det....
    Har äntligen tagit mitt förnuft till fånga....SAAB!
    900 2,0T Talladega -97

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Om jag inte är fel ute är det 2 kattar på dom nyare saabarna och inte 1!
    Där av det höga priset.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. check engine 9-3 aero
    Av densvenske i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 10:59
  2. 9-3 aero -01 Slö/check engine
    Av Krakis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 09:26
  3. TCS OFF, CHECK ENGINE 9-3 aero 01a
    Av J.Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 23:21
  4. Check Engine 9-5 aero -00
    Av Folke_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 10:50
  5. Check engine 9-5 Aero-00
    Av Hjudet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 11:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •