Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bra textiltvättmedel?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Bra textiltvättmedel?

    Hej,

    Nu har det hänt, det som inte får hända. Grabben behagade kräkas i bilen. Barnstolen och sätesöverdraget tog som tur var den största smällen men det har letat sig in både lite här och var ändå.

    Har halvskinn, så skinnet är väl mest bara att torka av, dock behöver jag någon bra textiltvätt. Har kört turtle wax skum förut med variande resultat. Någon som kan tipsa om något bättre?

    Införskaffade även i rena skrämseln en flaska Turtle Wax, Odeor-X luktbortagare på närmsta macken på vägen hem. Någon som testat om det är något att ha?


    MVH
    - Styrman_Jansson
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bra textiltvättmedel?

    Ring och fråga Taxi vad de brukar använda när kunderna kräkts i bilen.

    För många år sedan fick jag tipset av en som körde taxi att han använde grönsåpa då det var det enda som fick bort lukten men det är möjligt att det finns bättre produkter nu?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Bra textiltvättmedel?

    Kärscher Puzzi (maskin) och medlet Kärscher 760.

    Alternativt eller kombinerat med Albright Rug and Upholstery 1:5 i blomspruta.

    Kan garantera att all skit försvinner.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Bra textiltvättmedel?

    Biltema Micro-avfetting. Funkar jätteknall!
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Bra textiltvättmedel?

    Jag glömde en detalj i mitt förra inlägg, om du inte har tillgång till en Puzzi så är en våtdammsugare kanonbra för att kunna suga upp all smuts som du löst upp med rengöringsmedel, då är det bara att blaska på rejält med medel och sedan suga bort det, avsluta med rent vatten om rengöringsmedlet har gjort så att luggen på klädseln ser klibbig/hopkladdad ut. En mjuk nagelborste är bra att arbeta in medel/vatten med.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Bra textiltvättmedel?

    Hej Igen,

    Tack för alla tips. Har inte haft tid att åka till stan att köpa något så jag körde en omgång med turtlewax grejorna ikväll och jag tror jag fått bort det. Dock tog det väl någon timme och upprepade behandlingar. Får se om man upplever någon lukt i baksätet nästa gång jag åker i baksätet.

    MVH
    - Styrman_jansson
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7

    Re: Bra textiltvättmedel?

    När jag jobbade med rekonditionering för några år sedan använde man först vanligt tvättmedel som man borstade ut på tyget. Därefter körde man med våtdammsugare som hade någon slags ångfunktion. Upprepa vid behov.
    Blev för det mesta riktigt bra.
    Saab 9-5 Vector -06

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Kärscher Puzzi (maskin) och medlet Kärscher 760.

    Alternativt eller kombinerat med Albright Rug and Upholstery 1:5 i blomspruta.

    Kan garantera att all skit försvinner.
    Är Puzzi + RM760 de bästa på marknaden? Skall man efterbehandla klädseln med impregneringsmedel (antar att bilarna har det från fabrik)?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm-södra sidan
    Inlägg
    24
    Men varför kör du inte in den på en rekond? Jag fick alla säten kliniskt rena i bilen för 800:- .Alltså 200:- per säte och dom ser ut som när dom var nya! Tror du tjänar på att betala en 200 för att ett proffs tar hand om det!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Är Puzzi + RM760 de bästa på marknaden? Skall man efterbehandla klädseln med impregneringsmedel (antar att bilarna har det från fabrik)?
    Albright Rug är betydligt starkare än Kärchers medel men används bara på problemfläckar då det gör klädseln "klibbig" om man inte spolar ur med vatten eller 760 efteråt.
    (Det blir också mycket skum i maskinen av Rug).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Det hetaste tipset jag har är alltid försöka få bort smutsen/kräket! Hur mycket mirakelmedel man har på så finns smutsen kvar om man inte tar bort det fyskiskt.

    Har man små barn så är en våtdammsugare nästan ett måste för att ta hand om smuts/snor/kräks/pink/bajs osv osv från allehanda tyger,soffan eller bilen eller mattor,dvs överallt där man INTE vill ha sånt.

    En bra nödlösning är en grovdammsugare med funktion att suga upp vatten,då kan man applicera vatten/rengöringsmedel med tex en blomspruta och suga upp det med dammsugaren,mycket billigare än en riktig klädseltvätt.

    /M
    Akta skinnet!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •