Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Detaljistnummer, vilken ÅF?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Detaljistnummer, vilken ÅF?

    hallå.
    Jagar lite historik på min 9-5a, dock så fastnar det på att bilen är servad på 2 olika Saabverkstäder, den ena svenska bil i GBG, men den andra kan jag inte utläsa vilken verkstad/Åf det är, vilket gör att det blir svårt att kontakta någon för att fråga om de kan få fram nått.

    Finns det någon lista på vilka Detaljistnummer ÅF har?

    Bilen är servad på 2 olika nr 1270 (Svenska bil GBG) och 1274 som jag inte vet vilken åf/verkstad det är.

    Hittar inte mycket på nätet men nått som dyker up mellanåt när man söker på 1274 är Mechanum i gbg?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Bengt Jönsson har tidigare kunnat varar behjälplig med att svara på liknande frågor så PM:a honom är ett tips.



    (Passade på att flytta tråden till avdelningen med det passande namnet "Verkstäder, försäkringar och köpråd". )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Hej

    Jag kan kolla upp det på jobbet på måndag.

    Om 1270 är Svenska Bil i Gbg så är 1274 en filial/underverkstad.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Kan ju vara så att nått ändrats under tiden, jag vet inte.

    Första sidan i serviceboken så anges ju säljade företag och det är Svenska bil i Göteborg, vilka bara har en anläggning på Otto Elandersgata 4, under där står även Detaljistnummer angivet som 1270, vilket även är stämplat på 4 servicepunkter Leveansservice, Nr1, Nr8 och Nr9.
    På nr 2-7 så är det 1274 som servat.

    har som sagt inte mycket papper på det mer än det som är kryssat i boken, så vill ju helt enkelt kunna kontakta serviceverkstaden för att se om de ev har nått i datorn de kan tänkas lämna ut.

    På service 10 så har mekonomen utfört detta och dem har jag redan kontaktat så dem skulle se vad de kunde göra, svenska bil i GBG har jag mailat till och inväntar svar därifrån, så nu är det bara 1274 kvar att kontakta, förhoppningsvis kanske man kan få ut nått papper, vilket kan vara guld värt den dagen man vill byta bil, även om nu boken är korrekt stämplad så ger ju alla papper man kan få fram ett bättre intryck.

    Dock så är inte tanken att sälja bilen, men det är ju lika bra att reda i sånt nu när man precis köpt bilen än att stå där om 3-4 år utan något och försöka göra samma arbete då.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Kan ju vara så att nått ändrats under tiden, jag vet inte.

    Första sidan i serviceboken så anges ju säljade företag och det är Svenska bil i Göteborg, vilka bara har en anläggning på Otto Elandersgata 4, under där står även Detaljistnummer angivet som 1270, vilket även är stämplat på 4 servicepunkter Leveansservice, Nr1, Nr8 och Nr9.
    På nr 2-7 så är det 1274 som servat.

    har som sagt inte mycket papper på det mer än det som är kryssat i boken, så vill ju helt enkelt kunna kontakta serviceverkstaden för att se om de ev har nått i datorn de kan tänkas lämna ut.

    På service 10 så har mekonomen utfört detta och dem har jag redan kontaktat så dem skulle se vad de kunde göra, svenska bil i GBG har jag mailat till och inväntar svar därifrån, så nu är det bara 1274 kvar att kontakta, förhoppningsvis kanske man kan få ut nått papper, vilket kan vara guld värt den dagen man vill byta bil, även om nu boken är korrekt stämplad så ger ju alla papper man kan få fram ett bättre intryck.

    Dock så är inte tanken att sälja bilen, men det är ju lika bra att reda i sånt nu när man precis köpt bilen än att stå där om 3-4 år utan något och försöka göra samma arbete då.

    Hej !

    ÅF nummer 1274 var Bekö Bil i Hisings Kärra, vet inte om den verkstaden finns kvar idag eller om det är nuvarande Svenska Bil som har den gamla servicehistoriken.

    /Aeroman.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Bekö finns inte kvar längre.

    /Jonas

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    det var sam fan...

    Har iaf kommit några steg närmre idag till det jag sökt.

    Näst sista service utförd på mekonomen dök kopia på fakturan med allt material osv ganska omgående upp.

    Svenska bil har även ringt och bekräftat att de fixar fram kopior på det dom har, de hade dock lite datorstrul idag så de skulle ta det så fort det var möjligt, rätt kul egentligen det där eftersom man hört så mycket skit om svenska bil och när man har första kontakten med dem så hanterade dom det i mina ögon mycket bra.

    Frågan är ju då hur man gör med Bekö, om man ska se de servicepapprena som förlorade.

    Måste även in till firman jag köpte bilen av, de har även dem servat bilen innan jag fick den, utan att det finns nått mer än en stämpel, förvissor är den stämplad 150mil efter mekonomenservicen men har de stämplat i boken att de servat så måste det ju gå att få fram ett kvitto på vad som har gjorts.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Svenska bil tog över Bekö bil. Servicehistoriken fanns iaf kvar efter att övertagandet gjordes, för i datasystemet gjordes inte så mycket mer än namnbyte + ändringar av lite parametrar om man ska hårddra det hela.

    Dock så verkar ju anläggningen i Sisjön vara nerlagd nu, men Svenska bil bör ju historiken kvar ändå.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Svenska bil tog över Bekö bil. Servicehistoriken fanns iaf kvar efter att övertagandet gjordes, för i datasystemet gjordes inte så mycket mer än namnbyte + ändringar av lite parametrar om man ska hårddra det hela.

    Dock så verkar ju anläggningen i Sisjön vara nerlagd nu, men Svenska bil bör ju historiken kvar ändå.

    mvh
    Jesper
    Får hoppas att han killen som ringde mig då från Svenska bil kan få fram det som finns där, lär ju bli lite papper dock när det är 10 servicar som utförts på S-B/bekö.

    Ska åka till firman jag köpte bilen hos med, de har ju stämplat den sista servicen men inte ett papper med vilket ju måste vara lite dåligt att inte skicka med serviceprotokollet när det är dem själva som säljer bilen, det måste ju vara ett försäljningsargument att de servat bilen.

    Stämpel i boken är ju bra att ha, dock så tycker ju iaf jag personligen att det är minst lika intressant att ha den underliggande dokumentationen på vad som är gjort på servicen, boken säger ju inget om några extragrejer har gjorts, lika så är det slarvat i min bok med att fylla i när tändstift osv är bytt, bevisligen hade ju mekonomen bytt både cupé filter, tändstift och luftfilter utan att kryssa det i boken.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Ja, Svenska bil i Sisjön finns inte kvar. Däremot byggde man en ny anläggning i Högsbo Industriområde, bara några stenkast därifrån. Så företaget i sig finns kvar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Går det med ett registreringsnummer få fram servicehistorik från Saab? Jag har köpt en bil utan bok och är lite nyfiken.
    Det är en 9-5 Aero -00
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Går det med ett registreringsnummer få fram servicehistorik från Saab? Jag har köpt en bil utan bok och är lite nyfiken.
    Det är en 9-5 Aero -00

    Nej.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Ok, tack iaf.
    Mvh
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Edit:
    Ja då kom pappren som de skulle.
    Inte riktigt allt hängde med vid sammanslagningen men det viktiga jag vile ha var med.

    Bla bekräftelse på att automatlådeoljan var bytt och att stårlkastarna fram var utbytte efter en lättare dikesåkning i halkan förra året.

    Inga direkta problemsaker att peka på iaf, alltid bra att ha den dagen man vill byta bil, ju mer dokument man har på att bilen har skötts bra ju bättre är det ju.

    Nu återstår ju bara servicedokumenten från bilfirman jag köpte bilen av, de visste inte ens ATT dom hade stämplat den i boken, då är de ju rätt spännande om de ens har servat den eller de bara stämplat boken och struntat i servicen, oljan så dock bra ut i färgen när jag kollade den när jag kom hem med bilen.

    Nu återstår dock att montera grenledningssatsen, uppgradera stereon lite, göra ett oljebyte till i lådan och lämna bilen på en RIKTIG mellanservice där de iaf kan visa på kvitto att nått är gjort...

    Men rätt spännande ändå vad en servicestämpel kan vara värd...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15

    ÅF/Verkstad 1610

    Lånar denna tråd kring AUKTORISERAD SAAB verkstad.
    Jag söker verkstad 1610 och har via ORIO AB/Customer Support fått reda på att både 1610 och 1270 var kopplade mot Svenska Bil på Otto Elanders Gata 4 i Göteborg.
    Har spårat all historik på min bil via nuvarande ägare av Svenska Bil som fanns från verkstad 1270 men hittar inget från verkstad 1610. Jag misstänker att verkstad 1610 och 1270 låg på/ligger på två geografiskt olika platser. Har pratat med Mekonomenverkstaden Otto Elanders Gata och de hade inget i sina system. Pratar vi om ett speciellt år så gälller det 2011 mina stämplar finns i min bok. Tack för er hjälp! /Niklas

  16. #16
    Eftersom jag inte fått något napp så omformulerar jag frågan,
    Vilka övriga Svenska Bil verkstäder fanns under år 2011 i Göteborg
    Förutom Högsbo (1270) och Tagene (1274)?
    /Niklas

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Jag undrar även jag om 1610 samt även 2290?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371
    Någon som vet svaret vilken verkstad som var 1610 ?
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Ledsen om jag kapar tråden men jag letar efter 1150 och 1780. Nån som kan kolla upp?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Detaljistnummer, vilken ÅF?

    Hej


    Jag skulle behöva hjälp med att hitta auktoriserad saab verkstad 2293, då jag vill kolla upp historiken på min 9-3:a

    Någon som vet vilken verkstad det är eller var man kan får reda på det?


    MVH
    Alandril

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilken sorts automat i vilken modell av NG900/OG9-3?
    Av Robban_C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 18:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •