Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-5 -06. adapter mellan orginalstereon (navi) & FM-modulator

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    9-5 -06. adapter mellan orginalstereon (navi) & FM-modulator

    Hej

    Jag valde för en tid sidan att investera i en FM modulator men när jag i dagarna skulle montera den insåg jag att jag några adaptrar kommer behövas.

    Jag har en 95 -06 med originalstereon som har navigation. På denna modell är antennkabeln som går in i stereon betydligt mycket mindre än standard. Denna ser nästan precis ut som en standard men betydligt mindre. Då fm modulatorn använder sig av en hane och hona av standardstorlek är jag nu i behov av en adapter som gör om den lilla kontakten "hane?" med en pinne på till en stor adapter med pinne på. Samt en adapter från stor "hona?" till liten hona.

    Hoppas någon förstår vad jag menar och har något bra tips på vart jag kan finna denna.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: adapter till orginalstereon

    Är det inte AUX ingång på stereon med navigator?
    eller förberett för att sätta dit det?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: adapter till orginalstereon

    det är inte en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... nnadapter/



    eller kolla med kjell&kompany...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: adapter till orginalstereon

    Om det fanns en AUX ingång eller möjlighet till att köpa en adapter för samma funktion så skulle jag självklart välja det före FM modulator. Så svaret är nej det finns ingen.

    Nej tyvärr är det inte den modellen som du visade en bild på. Antennanslutningen påminner om originalstorleken som på denna bild, dock är den ca 40 mindre och sitter monterad direkt på kabeln. Tilläggas bör kan även att den har en 90 böj vid kabelanslutningen.

    http://www.biltema.se/ProductImages/31/ ... -157_s.jpg

    Tyvärr har inte Kjell O Company det jag söker. Har varit i kontakt med många återförsäljare av bilstereo och HIFI men utan större resultat. Bra Ljud i Bil i Norrköping försöker dock leta reda på vad jag behöver, men detta måste gå via någon återförsäljare i USA och dom kunde inte garantera att det gick att få tag på.
    Men detta kan ju inte vara någon omöjlighet då detta är en originalanslutning i Saab och många har valt att byta stereo. Jag har ju svårt att tänka mig att alla som har bytt stereo har installerat en helt ny antennkabel och antenn!?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: adapter till orginalstereon

    Det var ju märkligt att du inte kan koppla Aux till navigatorn, det finns ju tom på den minsta stereon i 9-5, jag har iaf aux och har bara Premium 150 eller vad det heter.

    Går det inte köra med en sånn Fm modulator som går över radiosändning eller ger det sämre ljud?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: adapter till orginalstereon

    Jag funderar lite över om du över huvudtaget har läst något i tråden när du ställer en sådan fråga!?
    Hela min tråd handlar ju om att jag ska koppla in en FM MODULATROR som går "över/via" antennsignalen. Men då antennanslutningen på Saabs originalstereo inte är standard behöver jag två adaptrar som jag har försökt beskriva tidigare

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: adapter till orginalstereon

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_ff
    Jag funderar lite över om du över huvudtaget har läst något i tråden när du ställer en sådan fråga!?
    Hela min tråd handlar ju om att jag ska koppla in en FM MODULATROR som går "över/via" antennsignalen. Men då antennanslutningen på Saabs originalstereo inte är standard behöver jag två adaptrar som jag har försökt beskriva tidigare

    Och jag tycker att det borde finnas ett BÄTTRE sätt att få en line-in på stereon utan att behöver använda en sånn sak.

    Men om du nu har bestämt att du istället ska använda en fm-modulator till detta så ska jag inte störa mer i tråden.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: adapter till orginalstereon

    Då jag tidigare i tråden förklarade att det inte finns någon annan lösning än FM-modulator på min modell så tycker jag att du gör helt rätt i att hålla dig borta från tråden.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: adapter till orginalstereon

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_ff
    Då jag tidigare i tråden förklarade att det inte finns någon annan lösning än FM-modulator på min modell så tycker jag att du gör helt rätt i att hålla dig borta från tråden.
    Skönt med en så oehört trevlig attetyd när man enbart försöker hjälpa till, lycka till.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: adapter till orginalstereon "löst"

    Då inget av dina inlägg har haft någon relevans till mitt problem eller till de delar som jag eftersöker tycker jag att det är helt onödigt att du kommenterar.

    Om jag eftersökt en annan lösning skulle jag naturligtvis ha framfört detta, men i detta fall var det just en fm-modulator som jag behövde hjälp med.

    Sedan i tråden nämner att det inte finns någon annan lösning än just fm-modulator och trots detta ifrågasätter du möjligheten till att koppla in via AUX-ingång. Du skriver sedan
    "Går det inte köra med en sånn Fm modulator som går över radiosändning eller ger det sämre ljud?"
    Självklart blir man irriterad när du uppenbarligen inte ens har läst igenom tråden och mitt problem.

    Otrevlig attityd är sällan något jag har, men i detta fall är jag beredd att hålla med då det var välgrundat på dina korkade inlägg



    Övrigt så är problemet löst. Hittade de delar jag behövde på MDS i Linköping, En mini GM adapter hette det tydligen.

    Från en hållet en sådan
    http://images.bizrate.com/resize?sq=140&uid=2025615221

    Från andra vägen tvärt om

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: adapter till orginalstereon

    Det finns visst ett sätt att få AUX-ingång på Denso navigatorn. http://www.rindustri.se/cdconnect/

    Har denna installerad på min 9-3 -01 och kan rekomendera den.

    /Jimmy
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  12. #12

    Re: adapter till orginalstereon

    Utan att ha läst hela tråden helt noggrant så är väl en parrot blåtand ett bra alternativ. Iallfall om man ska koppla nånting med blåtand till bilen!

    /Henrik

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: adapter till orginalstereon

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Det finns visst ett sätt att få AUX-ingång på Denso navigatorn. http://www.rindustri.se/cdconnect/

    Har denna installerad på min 9-3 -01 och kan rekomendera den.

    /Jimmy

    Det var precis det här jag hade hört om men inte riktigt visste var jag kunde hitta mer info att länka till, men tydligen är man ju bara dum för det finns ju inga andra lösningar.

    Hade det funnits en line out adapter till 9-5 06-09 med så hade jag blivit ännu mer lyckning, men där verkar det gå trögare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: 9-5 -06. adapter mellan orginalstereon (navi) & FM-modul

    Tråkig attityd i tråden får mig att vilja påminna om
    Citat Ursprungligen postat av Forumreglerna
    §1 Sundhet och "netiketten"

    Som grundregel försöker vi på STCS så långt det är möjligt att följa den s.k. "netiketten" i de fall våra regler inte kan tillämpas direkt. För att forumet ska fungera måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:
    o Var trevlig, respektera andras åsikter. Forumet är här för er skull!
    o Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
    o Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
    o Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet. (Det finns en funktion som heter Private Messages. Använd gärna den!)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: 9-5 -06. adapter mellan orginalstereon (navi) & FM-modul

    Du har möjligtvis ingen bild på denna? Behöver liknanade till ett annat bygge

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: 9-5 -06. adapter mellan orginalstereon (navi) & FM-modul

    Efter samtal med samtliga av de stora aktörerna på marknaden för bilstereo/tillbehör fick jag till svar att det "inte" finns någon bättre lösning än fm-modulator, undantaget kan vara en del som du ersätter cd-växlaren med. Dock så kostar denna 6000:- och har ingen garanti för att fungera. Detta gäller i mitt fall för en 95 -07 och jag kan ju inte utesluta att det kan finnas till andra modeller.
    Parrot är självklart en lösning till många, men då jag inte är intresserad av en ful display i bilen gick även detta bort.

    För att förtydliga ytligare så ville jag enbart ha ett 3,5 mm uttag dolt i bilen och då var det enl mig och de stora aktörerna fmmodulator som gällde förutsatt att man inte ville lägga flera tusen på lösningen.

    Anledningen till att jag startade denna tråd var att jag behövde hjälp att hitta en adapter till en redan införskaffad fmmodulator och inget annat. Självklart blir man irriterad när man behöver hjälp med just det och inget annat och man får förslag på andra grejer man kan köpa.

    Tyvärr har jag redan monterat alla grejer och har dessvärre inga bilder. Då det var kanske ont om plats bakom stereon vill jag inte montera bort allt för att ta en bild. Men ring till Bra ljud i bil i Norrköping 011-182570 och fråga efter Micke så kan han säkert hjälpa dig.


    Tråden kan låsas

Liknande ämnen

  1. Adapter mellan block och v-pump, hur få ur den??
    Av benny900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 21:07
  2. FM-modulator 9-3ss
    Av saab_per4mance i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 22:54
  3. fm modulator vs kassett-adapter?
    Av nejo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 18:37
  4. MP-3 och FM-modulator.
    Av tompathepilot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •