Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: laddtrycket skenar?! saab 9-5 2.0t. FELET HITTAT!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    laddtrycket skenar?! saab 9-5 2.0t. FELET HITTAT!

    Hej!

    har ett litet bekymmer med min 9-5a, fyller i lathunden här så det blir lättare för er att svara

    • Bilmodell
    saab 9-5 2.0t
    B205e

    • Årsmodell
    2000

    • Miltal
    motor: ca 1000mil
    kaross: ca 21000

    • Modifikationer på bilen
    insatsfilter och dieselsnorkel


    • Hur yttrar sig felet?
    laddtrycket skenar till 1bar ibland. ligger stadigt på 0.5 som det ska för det mesta men ibland skjuter det i höjden och går upp till 1bar.

    • Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
    uppstår som sagt bara ibland. har bara upplevt det på 1an, 2an och 3ans växel.
    har även en känsla av att det bara uppstår när jag har kört lungt på låga varv en stund innan utan att belasta bilen.

    • Vilken felsökning har redan gjorts?
    ingen felsökning har gjorts.


    hade vart kanon om någon kunde ge lite tips på vad detta kan bero på, visst jag klagar inte på att bilen går bättre än vad den ska men det kanske kan vara skadligt för maskinen? ja menar original programvara är väl inte anpassad för laddtryck på 1bar? bränslemängden måste ju anpassas efter mängden luft och de kanske den inte klarar när laddet ökar såpass mycket?

    tackar på förhand!

    MVH Fredrik
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Har du laddtrycksmätare på den. Har inte haft nån 9-5 lättryckare själv.

    Hur vet man att man har 0,5, när det ska vara 0,45 t.ex.

    Läckage i slang till magnetventil så det blir ofrivilligt "pystrim"?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har du laddtrycksmätare på den. Har inte haft nån 9-5 lättryckare själv.

    Hur vet man att man har 0,5, när det ska vara 0,45 t.ex.

    Läckage i slang till magnetventil så det blir ofrivilligt "pystrim"?
    Ja jag har laddtrycksmätare. För det mesta ligger den på 0,5. Jag har För mig att originalladd är 0,5 bar på 9-5 2,0t.

    Jo den tanken har med slagit mig, men varför bara ibland då? Slangarna var fräscha sist jag kollade.

    Mvh
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    GLT är om jag fatta rätt 0,45 även på 9-5. Eller?

    Instrumenttavlan i bilar med B205E ska sakna laddtrycksmätare. Har du en lös dito?

    Fått lära mig hårda vägen att det finns bara Grund Ladd Tryck på en lättrycksturbo=GLT.

    Därför ja frågade. Annars borde bilen vara en 185hk fulltryckare om den har original laddtrycksmätare i instrumentpanelen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    GLT är om jag fatta rätt 0,45 även på 9-5. Eller?

    Instrumenttavlan i bilar med B205E ska sakna laddtrycksmätare. Har du en lös dito?

    Fått lära mig hårda vägen att det finns bara Grund Ladd Tryck på en lättrycksturbo=GLT.

    Därför ja frågade. Annars borde bilen vara en 185hk fulltryckare om den har original laddtrycksmätare i instrumentpanelen.
    angående att GLT är 0.45 på 9-5 så är det vad jag har hört också.

    ja jag har en eftermonterad laddtrycksmätare med graderad skala så jag ser precis hur mycket den laddar.

    däremot så finns det inget som heter lätttrycksturbo när det kommer till 9-5orna. av den årsmodell som jag har (-00) finns det följande.

    2.0t: 2liters motor med turbo och 150hk
    2.3t: 2.3liters motor med turbo och 180hk (tror de är 180 kan skilja något)

    2.3t AERO: 2.3liters motor med turbo och 230hk.

    dom 2 förstnämnda har samma turbo (garret GT17) medans aeron har mitsubishi TD04 turbo.

    dom 2 förstnämnda har även samma laddtryck vad jag vet, är PGA cylindervolymen som effekten skiljer sig.

    men det finns väl ett sätt att kolla om bilen går på GLT? rycka någon slang på magnetventilen så att WG alltid är öppen?


    har även fått tips om att det kan vara LMM som är trasig. vad tror du om det?

    MVH
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Freddeli
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    GLT är om jag fatta rätt 0,45 även på 9-5. Eller?

    Instrumenttavlan i bilar med B205E ska sakna laddtrycksmätare. Har du en lös dito?

    Fått lära mig hårda vägen att det finns bara Grund Ladd Tryck på en lättrycksturbo=GLT.

    Därför ja frågade. Annars borde bilen vara en 185hk fulltryckare om den har original laddtrycksmätare i instrumentpanelen.
    angående att GLT är 0.45 på 9-5 så är det vad jag har hört också.

    ja jag har en eftermonterad laddtrycksmätare med graderad skala så jag ser precis hur mycket den laddar.

    däremot så finns det inget som heter lätttrycksturbo när det kommer till 9-5orna. av den årsmodell som jag har (-00) finns det följande.

    2.0t: 2liters motor med turbo och 150hk
    2.3t: 2.3liters motor med turbo och 180hk (tror de är 180 kan skilja något)

    2.3t AERO: 2.3liters motor med turbo och 230hk.

    dom 2 förstnämnda har samma turbo (garret GT17) medans aeron har mitsubishi TD04 turbo.

    dom 2 förstnämnda har även samma laddtryck vad jag vet, är PGA cylindervolymen som effekten skiljer sig.

    men det finns väl ett sätt att kolla om bilen går på GLT? rycka någon slang på magnetventilen så att WG alltid är öppen?


    har även fått tips om att det kan vara LMM som är trasig. vad tror du om det?

    MVH
    99- fanns det 190hk som tillval till 2,0 som medför s.k "ftt". därav går 2,0t 150hk under namnet LTT.

    sen finns det inget bestämt max laddtryck på t7, eftersom den ska hålla samma vridmoment hela tiden så kompenserar den med mer eller mindre laddtryck tex vid olika väderlekar. men att den ska öka till runt 1,0 bar låter mysko.
    jag sett och hört lite oväntat högt laddtryck vid läckage mellan lmm och turbo.
    Har du tittat igen alla vakumslangar till en början?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Enda 9-5 jag ägt va en Aero-02. Sen har jag varit del i ett 10-tal som renoverats.
    Gällande motorstyrningen så har man varit glad att det som satt i funkat, men har ju ändå snappat upp en hel del. Lämnat bort för byte av mjukvara m.m. Och läst mycket här på forumet.

    Så nu kommer en dum fråga; Har alla 9-5 magnetventil? Även 2,0t-150?

    Är nog inte bara jag bland 900/9000-gänget som undrar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Enda 9-5 jag ägt va en Aero-02. Sen har jag varit del i ett 10-tal som renoverats.
    Gällande motorstyrningen så har man varit glad att det som satt i funkat, men har ju ändå snappat upp en hel del. Lämnat bort för byte av mjukvara m.m. Och läst mycket här på forumet.

    Så nu kommer en dum fråga; Har alla 9-5 magnetventil? Även 2,0t-150?

    Är nog inte bara jag bland 900/9000-gänget som undrar.
    japp, alla 9-5 har magnetventil
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Alla 9-5or har elektronisk laddtrycksstyrning ja.

    -00 fanns det 2,0t 150HK ,2,3t 170HK och 2,3T 230HK.

    -01 fick 2,3t andra avgasventiler och 15HK extra samt "turbo" mätare i panelen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Morsans -02 Vector 2,0t-150 har ju ingen turbomätare så därför fattar ja lite mer nu.
    Tack då. Trodde faktiskt det var lättrycksmodell ala 9000 med bara slang mellan WG och inloppssidan.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av Freddeli
    angående att GLT är 0.45 på 9-5 så är det vad jag har hört också.

    ja jag har en eftermonterad laddtrycksmätare med graderad skala så jag ser precis hur mycket den laddar.

    däremot så finns det inget som heter lätttrycksturbo när det kommer till 9-5orna. av den årsmodell som jag har (-00) finns det följande.

    2.0t: 2liters motor med turbo och 150hk
    2.3t: 2.3liters motor med turbo och 180hk (tror de är 180 kan skilja något)

    2.3t AERO: 2.3liters motor med turbo och 230hk.

    dom 2 förstnämnda har samma turbo (garret GT17) medans aeron har mitsubishi TD04 turbo.

    dom 2 förstnämnda har även samma laddtryck vad jag vet, är PGA cylindervolymen som effekten skiljer sig.

    men det finns väl ett sätt att kolla om bilen går på GLT? rycka någon slang på magnetventilen så att WG alltid är öppen?


    har även fått tips om att det kan vara LMM som är trasig. vad tror du om det?

    MVH
    99- fanns det 190hk som tillval till 2,0 som medför s.k "ftt". därav går 2,0t 150hk under namnet LTT.

    sen finns det inget bestämt max laddtryck på t7, eftersom den ska hålla samma vridmoment hela tiden så kompenserar den med mer eller mindre laddtryck tex vid olika väderlekar. men att den ska öka till runt 1,0 bar låter mysko.
    jag sett och hört lite oväntat högt laddtryck vid läckage mellan lmm och turbo.
    Har du tittat igen alla vakumslangar till en början?
    jaha då är jag med dig! antar att du syftar på den "trimsatsen" som fanns att köpa till från fabrik?

    är inte så hemskt längesen jag gick över vakumslangarna och bytte ut dem som var torra. men kan ju kolla ytterligare en gång om det skulle vara så. förstår dock inte riktigt vart det skulle läcka isåfall, för de finns ju inte särskilt många skarvar mellan LMM och turbo väl? bara gummislangen mellan kobran och och LMM?

    MVH
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    50

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Eftersom du säger att felet uppkommer ibland när bilen är varm kan det vara bra att kontrollera wg armen samt klaffen, så någon av dessa inte kärvar.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av ST
    Eftersom du säger att felet uppkommer ibland när bilen är varm kan det vara bra att kontrollera wg armen samt klaffen, så någon av dessa inte kärvar.
    att det uppkommer när den är varm tror jag inte att jag har skrivit. det är väldigt sällan jag accelererar fullt innan motorn nått arbetstemperatur så vet inte om det sker även när motorn är kall.

    kan du beskriva lite enkelt hur jag kontrollerar wg-armen? är det bara att skjuta den fram och tillbaka för handkraft eller hur ska jag gå tillväga?

    MVH
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Bäst om du lägger dig under bilen, lossar WG-staget från armen och vickar på den. Ska gå buslätt i avgashuset. Sätt dit armen från tryckklockan. Man ska kunna trycka lite fram o tillbaka. lite fjädrande.

    Är den stum i WG-klockan borde nåt va knas.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    men har det någon betydelse hur WG är på en ltt?

    T7 kompenserar ju tex om du skruvar på justeringen, då tycker ju iaf jag att det låter konstigt om just WG är orsaken till högt laddtryck om du inte kan ställa upp den utan att mjukvaran kompencerar.

    med tanke på hur ladstryrningen funkar på T7 så skulle jag nog inte dra allt för stora växlar på det hela om det bara uppkommer enstaka gånger.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    turbosug:
    det låter som något som är enkelt nog för att jag ska kunna reda ut det
    tack för hjälpen!

    pumba:
    förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att jag inte behöver bry mig eftersom det uppkommer så sällan?
    det är inte skadligt för motorn då att laddet höjs så mycket ibland? mjukvaran kanske kompenserar med mer bränsle så att det inte innebär några risker att laddet peakar?

    MVH Fredrik
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Det jag menar är att T7 inte jobbar med just trycket utan programvaran vill ha en viss mängd luft och systemet anpassar då laddtrycket för att uppnå det systemet önskar, då skulle jag inte se det som en omöjlighet att det stundtals kan komma dessa så pass högt ladd.

    Skulle bilen få helt fel luftmängd så skulle jag ju iaf gissa på att CE lampan skulle tändas ganska omgående, om det nu inte var så att systemet krävde just den mängden luft.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det jag menar är att T7 inte jobbar med just trycket utan programvaran vill ha en viss mängd luft och systemet anpassar då laddtrycket för att uppnå det systemet önskar, då skulle jag inte se det som en omöjlighet att det stundtals kan komma dessa så pass högt ladd.

    Skulle bilen få helt fel luftmängd så skulle jag ju iaf gissa på att CE lampan skulle tändas ganska omgående, om det nu inte var så att systemet krävde just den mängden luft.
    okej! då är jag med på hur du menar. och någon CE-lampa har jag inte sett tändas någon gång.

    men vad kan det då bero på att systemet önskar så mycket luft just vid vissa tillfällen? med mina mått mätt så går bilen som fan när laddet stiger uppåt 1 bar

    MVH
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Om du har en wg-klaff som kärvar, dvs fastnar i halv-helstängt läge spelar ingen roll vad systemet reglerar på för parametrar. Du åker på överslängar oavsett vad T7 vill eftersom den inte kan öppna wg-klaffen och släppa avgaserna förbi turbinhjulet och därmed sänka trycket.

    Det är nog det de föregående menar när de pratar om att kolla upp wg om jag får gissa.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: laddtrycket ökar till det dubbla ibland?! saab 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Om du har en wg-klaff som kärvar, dvs fastnar i halv-helstängt läge spelar ingen roll vad systemet reglerar på för parametrar. Du åker på överslängar oavsett vad T7 vill eftersom den inte kan öppna wg-klaffen och släppa avgaserna förbi turbinhjulet och därmed sänka trycket.

    Det är nog det de föregående menar när de pratar om att kolla upp wg om jag får gissa.
    med andra ord så är det värt att kontrollera WG för säkerthets skull då så jag kan utesluta det?

    MVH
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bytte tänkdkassett och nu bluddrar den OG9-3 B205R
    Av Komodo89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 18:38
  2. Laddtrycket skenar vid 4000 rpm??
    Av bobba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 22:16
  3. laddtrycket skenar..
    Av saab_tommie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 22:40
  4. Laddtrycket skenar!
    Av Freddan84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 09:15
  5. laddtrycket skenar
    Av R.K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 08:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •