Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    148

    Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning

    För ett par veckor sedan renoverade jag toppen och i samband med detta byttes såklart topplockspackning,grenrörspackning och insugspackning på min 9-5 2,0t från 99.

    Efter att ha satt tillbaka detta tycker jag att min bil är seg/svag i varvregistret mellan 1000-2200 varv.
    Vid 2200+ varv är det helt okay drag i den.

    Jag vet inte om bilen var såhär direkt vid återmontering eller om det smugit sig på nu på senare tid.

    Till saken bör tilläggas att den drar mycket bensin (1l/milen) landsväg typ.

    Någon som har tips på i vilken ände man kan börja felsöka?
    Hur hårt ska man behöva blåsa i den "vita" backventilen som sitter på slangen som går från ventilkåpans nippel till spjällhuset. Nu måste man blåsa "rätt så rejält" och det tjuter i den...

    Läste någonstans att om man lagt på kamkedjan en kugge fel skulle man kunna få dessa problem. Hur kontrollerar jag att kamaxlen (?) står rätt? Tar jag av ventilkåpan och kontrollerar markeringarna på kamaxlarna och att de står mot markeringarna samtidigt som remskivan står i rätt läge? För i sådana fall står kamaxeln rätt.

    Ps. Jag har byt dom blå backventilerna ds.

    All hjälp mottages tacksamt.. Står rådvill!! Blir väll till att lämna in bilen.. Onödigt :'(

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning

    Kolla detta först; lyft locket över insuget och spruta på med startgas med motorn på tomgång. Om det hostar till och ev dör så har du läckage på minst ett ställe.

    En enkel sak tror jag. Dump/avlastningsventil som inte håller tätt alt vacuumslangen dit eller som sagt nån annan vacuumslang.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning

    Känns lite som att kamkedjan sitter ett kugg fel, här har du en bild som visar hur det ska sitta:

    viewtopic.php?p=1806889#p1806889

    Lycka till!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning

    Men sitter det inte markeringar som på ex. ng900/9000 på kammarna, mot överfallen också. Har det kommit ett kugg fel på båda så hjälper inte den bilden mer än att det blivit rätt avstånd där.

    Lite långsökt men då borde kanske inte motorn starta alls eller bryr den sig om ett kugg. Förutom den kommer gå skitdåligt?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234

    Re: Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning

    Har råkat ut för detta på en 9000 efter topplockspackningsbyte. Hade inte kollat att motorn stod i noll. Dvs kammarna hamnade en kugge fel. Felsymtomen var dålig effekt på låga varv.

    Så det enklaste är att ställa motorn i noll och kolla kamaxlarna så att de står riktigt. Om de inte inte står rätt så är de bara att fixa så att de står rätt.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning

    Satte ett hack fel framåt på ng900;an och den vart rejält svårstartad. Som tur var ingen skada skedd men ändå. hade nollat med lyckats rubba detta på nåt sätt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    148

    Re: Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning

    Prövade att spruta startgas över insuget. Ingen antydan till varvtalsförändring.

    Prövade även att spruta lite startgas kring intercooler/ lmm ingen antydan till varvtalsförändring.

    Drar mig lite för att lyfta av ventilkåpan (Kallt som fan att göra något mitt i vintern..). Är dessutom nästan säker på att kamkedjan sitter rätt..

    Några fler tips..?

    Jag köpte nya tändstift från speedpart (7:or såsom min trimmare sa att det skulle vara). Jag antog att man inte behövde mäta tändavståndet. Kan detta vara en anledning till förbrukningen. Brukar man behöva korrigera avståndet??

    (Kommer inte ihåg vad man kallar avståndet man mäter på tändstiften )

    MVH

    John

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234

    Re: Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning

    Citat Ursprungligen postat av Fp730a

    Drar mig lite för att lyfta av ventilkåpan (Kallt som fan att göra något mitt i vintern..). Är dessutom nästan säker på att kamkedjan sitter rätt..
    Nästan säker. När det gäller kammar så skall man vara helt säker på att de står rätt. Jag tror fortfarande på att dina kammar står fel.

    Citat Ursprungligen postat av Fp730a
    (Kommer inte ihåg vad man kallar avståndet man mäter på tändstiften )
    Tändstiftsgapet eller elektrodavståndet kallas det för.


    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning

    Du kunde ha nämnt i första inlägget att den va trimmad. Jag förutsatte att den va original.

    Är det från en känd leverantör eller hemmefix ala T7-suite?
    Inte alls säkert att hårdvaran lirar med mjukvaran då.
    Har du originalboxen med originalmjukvaran kvar. Eller har ni programmerat om originalboxen?

    Gällande elektrodavståndet så va det på de äldre T5/LH-DI motorerna gällande 1,0 +0,1-,02 mm på alla bilar med turbo och tändkassett. Alltså tändkassetten bestämmer vilket elektrodavstånd du ska ha. Hoppas ni fattar vad jag menar.
    T7 är jag lite osäker på men då de svarta har något högre tändspänning än de röda borde 1,1mm vara det optimala.
    Rätte mig om ja har fel uppfattning.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. 900 -95 går ryckigt och riktigt dåligt på låga varv
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 19:45
  2. Bästa sätt att få mer vrid på låga/lägre varv?
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 17:56
  3. 9-3 går dåligt på låga varv
    Av RobbanH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 19:25
  4. NG900t går dåligt på låga varv.
    Av Robin_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •