Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

  1. #1

    Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

    16 ventilare och olja. Kamkedjan verkar var ett problem på 16-v. Varit med om kedjebrott vid 22.000mil. Fler som har de problemet?

  2. #2

    Re: Olja

    Dagens rubrik

    välkommen
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 045

    Re: Olja

    Haha vilket underbart slut på det nya året

    Det händer att kamkedjan går sönder ifall man slarvar med service, om det var det du undrade.
    Saablös dåre

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    4156

    Re: Olja

    Dålig rubrik, konstig tråd överlag (vad frågar du egentligen om?) och mycket knapphändig information.

    Läs igenom reglerna du godkände när du reggade dig och prova ändra inlägget så att det överensstämmer med reglerna så får du säkerligen en roligare vistelse på forumet...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Olja

    Om en moderator inte förstår min fråga de bryr jag mig inte om. Kamkedja i förhållande till olja (smörjmedel) verkar vara känsligt på en 16v-motor jämfört med gamla 8v-motorn. Finns de nån 16v åkare som har erfarenhet av att kedjor går av? Som jag ser de kan de bara vara smörjningen av motorn de hänger på. Vad för olja rekommenderas? Jag kör på delsyntet. Dels då den mineraliska oljan har bättre smörjegenskaper kall o den syntetiska har bättre varmegenskaper. Kör bilen lugnt utan höga varv. Kör nu min andra 900 S , det var på den första skadan hände. Den bara hosta till o stannade. Blev ett litet hål i ventilkåpan där kedjan slog upp.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    464
    Medlem#
    12559

    Re: Olja

    Citat Ursprungligen postat av S-Turbo
    Om en moderator inte förstår min fråga de bryr jag mig inte om.
    Okeeeej.... om det inte är intressant vad en moderator har att säga, som vanligtvis har lååååång erfarenhet av saab-motorer, vad vill du då ha för svar?
    Om man inte sköter service, och inte använder rätt (se instruktionsbok) olja, så håller inte kamkedjan. Eller?
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 730

    Re: Olja

    Jag förstår inte heller frågan tillräckligt bra för att kunna ge tråden en vettig rubrik så det kanske inte enbart är mottagarna av budskapet det är fel på?

    Oavsett vilken samlad teknisk kompetens som finns på forumet bör du betänka att vi inte är några spåmän som kan gissa oss till vara sig vilken bilmodell du har eller vad du vill ha svar på när du skriver så otydligt.

    Handlar det om att du vill ha rekommendationer av vilken motorolja du bör använda till en OG900?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8

    Re: Olja

    Det står i texten att det är en SABB 900 S med 16v-motor. Och att jag använder delsynteolja. Kan jag va tydligare. Byter olja o filter samtidigt. Helst varje 1000 mil. Finns det en begränsad tid för kamkedjorna , ska de bytas efter en viss tid. Jämfört med en kamrem.

  9. #9

    Re: Olja

    Finns ingen bestämd tid för en kamkedja.
    Det du kan göra är att mäta spännaren å se hur mycket den är ute.
    för att få ett hum om det är dax snart,
    Annars så kan man försöka hör om det rasslar mer än normalt.
    Eller åka till en saabmek å be dom lyssna även om det inte är någon garanti för hur kedjan mår så kan man ju få en hint.
    Ta med en trevlig ton så,

    Eller så byter man kedja och vet att den är ny och fin.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    262

    Re: Olja

    Citat Ursprungligen postat av S-Turbo
    Det står i texten att det är en SABB 900 S med 16v-motor. Och att jag använder delsynteolja. Kan jag va tydligare. Byter olja o filter samtidigt. Helst varje 1000 mil. Finns det en begränsad tid för kamkedjorna , ska de bytas efter en viss tid. Jämfört med en kamrem.
    Du hade kunnat spalta upp det för att förtydliga, tänk pedagogiskt likt lärobok.
    T ex:

    "Detta gäller en saab OG900S ltt årsmodell*, alltså 16v.
    Jag undrar om det finns ett bytesintervall för kamkedjan och dreven samt om detta i så fall skiljer sig från det för 8v-motorerna?"

    Så tror jag du fått bättre respons.

    För att svara på din fråga så ja, det finns ett bytesintervall även för kedjor (vad jag kan komma ihåg), dessa slits också - precis som släpskenor, kamkedjesträckare och kamdreven. Exakt bytesintervall kan jag inte, men de brukar ge ett ganska typiskt ljud (kedjerassel) då det varit dags för byte ett tag.

  11. #11

    Re: Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

    PÅ den som gick sönder hördes inget rassel. Inga varningstecken! Kan ju dock inte avgöra vilken olja förra ägaren hade använt. Finns det nån olja som inte får användas? Det finns ju bra kvaliteter bland mineralerna som är gjorda för turbomotorer. Vad är den svagaste punkten på en 16v-motor. Man borde ju tycka att turbon borde vara de, men min erfarenhet säger kedjan.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    770
    Medlem#
    7119

    Re: Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

    Det är ju lätt att mäta sig till om kedjan behöver bytas eller inte. Så mitt tips är mät så vet du.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

    16V är ju inget speciellt, är ju snarare 8V som är undantaget idag, alla fyrcylindriga saabmotorer konstruerade efter 1984 är ju 16V.

    Håller man sig till oljan som är rekommenderad för bilen så är man ju säkrast, men oavsett olja så är det otur om kedjan går av redan vid 22.000, måste nästan vara fabrikationsfel. Minst 30.000 ska de gå tycker jag.

    Den svaga punkten på motorerna efter 1984 är ju turbon till dess att de redde ut kylningen av den, det som nu brukar ge upp på motorerna från 80- och 90-talet är väl snarare topplockspackningar och ramlager, men vet inte om det finns någon tillförlitlig statistik på orsaken till motorhaverier. Kedjor är ju rätt förutsägbara (utom din) då de som sagt brukar rassla ett tag innan de går av.

  14. #14
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 109
    Medlem#
    6234

    Re: Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

    Citat Ursprungligen postat av torake
    alla fyrcylindriga saabmotorer konstruerade efter 1984 är ju 16V.
    8 Ventilaren fortsattes att tillverkas fram till 1989.

    Sen angående kamkedjan så slits dom olika på hur bra service bilen har fått. Byter man oljan var 1000mil så skall den inte slitas något nämndvärt. Visst allting slits men sköter man oljebytena så får man inget onormalt slitage. Om jag inte minns fel så skall saabs alla turbo motorer har syntetolja. Men om man tar och läser den minst lästa boken som finns i bilen(instruktions boken) så finner man vad för olja som Saab har rekommenderat.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    170

    Re: Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

    Citat Ursprungligen postat av torake
    16V är ju inget speciellt, är ju snarare 8V som är undantaget idag, alla fyrcylindriga saabmotorer konstruerade efter 1984 är ju 16V.
    8 Ventilare var nog det vanligaste på Saab 900 fram till 1988/1989.

    En kamkedja kan gå sönder när som helst precis som allt annat.

    Byter man olja var 1000 mil så bör den hålla bilens livslängd om man inte har otur.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 045

    Re: Olja

    Citat Ursprungligen postat av S-Turbo
    Det står i texten att det är en SABB 900 S med 16v-motor. Och att jag använder delsynteolja. Kan jag va tydligare. Byter olja o filter samtidigt. Helst varje 1000 mil. Finns det en begränsad tid för kamkedjorna , ska de bytas efter en viss tid. Jämfört med en kamrem.
    Saab 900S finns som OG900 och NG900, var inte spydig för då kommer man inte långt.

    Jag har aldrig hört talas om att kedjorna i våra Saabar skulle ha någon livslängd, sköter man servicen brukar de hålla livet ut. Akilleshälen på og900 är växellådan, den bör du byta olja i Går åt ca 2.9l, jag rekommenderar QS 75w i växellådan.

    Jag kör aldrig på mineral, ALLTID när jag har hällt i mineral olja i en bil som rullat över 20.000mil så har det alltid börjat låta mer från motorn och packningarna har börjat svettas.

    Haft 7st og900, alltid kört med antingen Castrol Edge Helsyntet eller Mobile1 10w-40 delsyntet (En gång körde jag på ELF Racing). Sålänge oljan uppfyller kraven så bör det vara lugnt, men vi har alla våra favorit märken. Jag är inne på Castrol, trots de är dyrast. Men alltid varit nöjd med Castrol och det blir ingen större summa när man räknar hur mkt mer bilen kostar på alla andra punkter
    Saablös dåre

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av torake
    alla fyrcylindriga saabmotorer konstruerade efter 1984 är ju 16V.
    8 Ventilaren fortsattes att tillverkas fram till 1989.
    Citat Ursprungligen postat av granberg85
    Citat Ursprungligen postat av torake
    16V är ju inget speciellt, är ju snarare 8V som är undantaget idag, alla fyrcylindriga saabmotorer konstruerade efter 1984 är ju 16V.
    8 Ventilare var nog det vanligaste på Saab 900 fram till 1988/1989.
    Ni har båda rätt i det ni säger, men 8-ventilaren är konstruerad före 1984 (1981 enligt Wikipedia), allt som konstruerades därefter var 16V.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

    Enligt min far som en gång i tiden va inhyrd som konsult så är beräknad livslängd på kamkedjan 40000 mil.
    Allt därutöver är slarv med service, eller taskig vevhusventilation ihop med diverse andra missar som redan diskuterats.

    Att en enkel sak som att kolla olja och kylarvätskenivån inför sommarresan ofta glöms bort i stressen ökar på drifttempen och även den bästa helsyntetoljan förlorar lite i smörjegenskaper när det går varmt i semesterköerna.

    T.ex.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    262

    Re: Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Enligt min far som en gång i tiden va inhyrd som konsult så är beräknad livslängd på kamkedjan 40000 mil.
    Allt därutöver är slarv med service, eller taskig vevhusventilation ihop med diverse andra missar som redan diskuterats.

    Att en enkel sak som att kolla olja och kylarvätskenivån inför sommarresan ofta glöms bort i stressen ökar på drifttempen och även den bästa helsyntetoljan förlorar lite i smörjegenskaper när det går varmt i semesterköerna.

    T.ex.
    du som verkar ha lite inside-info kanske kan förtydliga lite ang. livslängd; menas bytesintervall eller när kedjan går sönder?

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Finns bytesintervall för kamkedjan, OG900S 16V (Olja)

    Finns inga bytesintervall, eller snarare fanns inga rekommenderade intervall. Man hör eller märker när den börjar bli sleten. Därför bör man alltid köra helsyntet på 16V motorer från saab. Börjar man blanda för mycket olika kvalisorter så ökar det inte livslängden.
    Får erkänna att jag kör delsyntet i frugans 2,3i men det är ingen turbo och går lite kortare sträckor. Placebo kanske, men jag har fått för mig att de e okej på den.

    Fråga en saabverkstad om detta och du får samma svar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Bytte olja i lådan på og900s..
    Av J Bilstrup i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 11:40
  2. finns og900s som 2dörrars sedan?
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •