Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dagen då allt gick snett

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Dagen då allt gick snett

    Hopppas följande kan glädja någon

    Efter att träffat släkt och vänner i parti och minut, de få lediga dagar denna jul hade att erbjuda, hade jag dagen till ära lyckats förhandla mig till ett par timmar i garaget innan kvällens begivenheter börjar.

    Vad som står på agendan är att bygga om grenrör och nytt avgassystem till bilen.

    Detta meckande har jag sett fram emot några veckor sedan jag var och handlade ett par lådor glänsande rostfritt.
    Suttit och spanat på bilder på internet och planerat design.
    Så nu var det äntligen dags att starta.

    På med fulkläderna och ut i garaget.
    Och därvid började kavalkaden...
    Först ser jag att bilen inte står rakt och på passagerarsidan saknas det ca 20cm för att garagedomkraften skall få plats. (Bilen går inte att köra ur garaget)
    Inga problem tänker jag, bara att lyfta under subframen fram och dra bilen rätt.
    Tror du domkraften går under bilen? Nä givetvis inte. (Hade väll dock mina föraningar om detta)
    Lyckas hitta en gammal "orginal" vevare och får upp den tillräckligt på ena framhörnet för att få in garagedomkraften.
    Kikar under för att hitta "pucken" på mitten där jag skall ställa den.
    Allright, var är den
    Så, där kom nästa nederlag.
    Antagligen har tidigare ägare antingen kört av den, alt. skruvat bort den på tidigare försikommen anledning, bilen är jävligt låg.
    Kalas, ingenstans att lyfta. Skyddsplast överallt. Dvs helt omöjligt att se om man placerar domkraften rätt eller fel.
    Har vare sig lust att trycka hål o oljetråget, eller för den delen stoppa in huvudet under bilen utan ordentlig förankring med pallbockar.
    Röv!
    Inser att detta inte kommer bli bra, bilen går inte lyfta centralt eller på resp sida.
    Bara att åka till BMW och köpa ny puck för en 50:-, men är det öppet på nyårsafton? Givetvis inte.....

    Går nu över till plan B, för att inte ge upp fullständigt
    Lyft på en sida och mäta för lite bordstillverkning av X-Pipe och placering för resonansdämpare.
    Väl gjort och in under med tumstocken blir jag lite förbryllad.
    Vad är nu detta, framrören mellan grenrör och sekundärkattar ser redigt fett ut.
    Jag har ju tidigare varit under och mätt innan jag köpte rörstumparna. 2.5" var orginalsystemet. Men detta ser jag med blotta ögat är något annat.
    Jag har ju ålat under bilen bakifrån och mått på rören mellan slutdämparna och sekundärkattar.

    Fram med skjutmått, YES! Dr Fritz och Dr Franz har gjort sin hemläxa, Orginalsystemet är 3" vid framröret.
    Har jag köpt några 3" rör? NÄ, givetvis inte
    Dock kan ju fortsätta med rören efter sekundärkattarna vilket är 2.5".
    Tar upp några stumpar och böjjar för att sätta i bandsågen.
    Vad nu, inget blad i sågen.....
    Kommer på att jag fått hjälp av en bekant som köpt nytt blad till mig och hittar det i hyllan.
    Skruva isär sågen och i med nytt blad. (Bara som en parentes, någon som tror att jag satte bladet åt rätt håll första gången?? Isär med skiten igen för att vända bladet)

    Så, då var det dags att börja såga, men vad nu, ingen avverkning på röret när jag sågar, bara en lätt polering i snittytan.
    Kikar på bladet och ser att det är tandlöst.
    Bladet jag fått hjälp att köpa var väll tänkt att såga bröd med, och inte rostfritt
    Hittar det gamla bladet efter lite letande i gamla sophögar, och spänner ihop det för att svetsa det. Kan ju hålla en liten stund i alla fall.
    På med svetsen och missar givetvis att jag kört med hög ström tidigare, trycker på knappen och sprak, det som en gång var ett blad är nu två bollar metall med 1cm distans, vilket inte är så konstigt om svetsen står på 90A och man skall svetsa en 0.2mm blad.
    14-15 könsord senare, där gav jag upp.

    Så, det var min avslutning på 2010, nu kan 2011 bara bli bättre
    Gott nytt år på er!!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 974

    Re: Dagen då allt gick snett

    låter som att det går gött

    Gott nytt år nicke !!
    [ Porsche 996 Turbo X50 -03 ] [ SAAB 9-5 2.3t vector combi -08 Hirsch ]
    [ SAAB 9-3 SS TTID aero -10 ]

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Dagen då allt gick snett

    I stridens hetta är man ju så sjukt sne, men i efterhand är sånt här faktiskt ganska kul

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Dagen då allt gick snett

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    I stridens hetta är man ju så sjukt sne, men i efterhand är sånt här faktiskt ganska kul
    +1 då jag inte hittar smileyn med skylten
    Saablös dåre

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Dagen då allt gick snett

    Jahadu - så även du har fått besök av "Murhpy" - en nyttig erfarenhet. Lycka till i framtiden
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Dagen då allt gick snett

    Avpoletera denna bekant som oduglig omedelbart.
    Jag tycker du hoppar över den enda fråga med substans.
    Behöver bilen redan ett nytt avgassystem?
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Dagen då allt gick snett

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Avpoletera denna bekant som oduglig omedelbart.
    Samma kille som försökte övertyga om Skoda Superb, han är redan "dömd". Mitt misstag var att lita på att han kunde handtera en såpass enkel uppgift, men tydligen inte.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag tycker du hoppar över den enda fråga med substans.
    Behöver bilen redan ett nytt avgassystem?
    På fråga B svarar vi, självklart,
    Primärt för att orginalsystemet glänser alledes för lite, ingen elpolering alls , budgetsystem.
    Sekundärt och långt senare på listan är att den trevliga V10an får väsnas lite till, och de 50hk som går att trolla fram därefter.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Dagen då allt gick snett

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Primärt för att orginalsystemet glänser alledes för lite, ingen elpolering alls , budgetsystem.
    Det blir ju också lite lättare att polera på...
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Dagen då allt gick snett

    Hej!

    Usch... de va inget vidare.
    Shit happens...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Dagen då allt gick snett

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Usch... de va inget vidare.
    Shit happens...
    Precis, inget att ge sig för. Behövde bara lite tid för att hämta mig från det. Är inte van att misslyckas

    Btw, pucken kostade 60spänn, och för de som tyckte att Saabs motorrum är trånga är välkommna till mig för att försöka släppa på muttrarna till grenröret.
    Nu har jag snart skruvat isär hela motorn, det är bara grenrören som hänger kvar

    Sedan tog jag lite mått för "steg2" trimmet.

    Kan ju bli bra med ett par sniglar i motorrummet
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Dagen då allt gick snett

    Måste du egentligen ha grenrör? Jag menar, vad fyller de egentligen för funktion mer än är i vägen?
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Dagen då allt gick snett

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Måste du egentligen ha grenrör? Jag menar, vad fyller de egentligen för funktion mer än är i vägen?
    Jag tror det är ett försäljningsknep för att lura på kunder reservdelar.
    Jag kapar helt sonika bort dem med tigersågen.

    (Sitter nu och skriver inköpslista för morgondagens tur till Biltema. 37 olika ledförlängningar och flexibla extra långa mejselskaft skall inhandlas)
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228

    Re: Dagen då allt gick snett

    Hoppsan kerstin. Grym bil Första som bygger turbo i en M6:a som jag hört talas om Cooool!!

    Nog om det. Sådana där kvällar är lika bra tt bara ge upp och se glad ut över att man inte gjorde sönder nåt på bilen
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  14. #14
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Dagen då allt gick snett

    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Hoppsan kerstin. Grym bil Första som bygger turbo i en M6:a som jag hört talas om Cooool!!

    Nog om det. Sådana där kvällar är lika bra tt bara ge upp och se glad ut över att man inte gjorde sönder nåt på bilen
    Nja, några turbos lär dröjja, tänkte bara det kunde vara kul att se om de får plats Det är grenrören som skall ut.
    Men om någon vill vara snäll så kommer nu önskelistan
    Pectel SQ6M-12, kolvar, stakar, fodrat block, bränslesystem, uppgraderad drivlina, och lite kringpyssel så skall jag nog se till att det rullar en pysande M6 på 45an.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Dagen då allt gick snett

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Pectel SQ6M-12, kolvar, stakar, fodrat block, bränslesystem, uppgraderad drivlina, och lite kringpyssel så skall jag nog se till att det rullar en pysande M6 på 45an.
    Dumpventilen. Du glömde dumpventilen. Och dom där blå slangarna...
    Fredrik J

  16. #16
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Dagen då allt gick snett

    VS plockade ut drygt 1800hk ur en sådan motor läste jag i någon tidning. Kanske hade varit något?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"
    Av benis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 02:08
  2. [LÖST] Stendog på väg här om dagen ng900 T
    Av adnoctum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •