Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Uppdelning av forumet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Uppdelning av forumet

    Vissa kategorier har flera hundra trådar.

    Det är svåröverskådligt så jag tycker det är dags att dela upp kategorierna i underkategorier nu.

    Alltså en del för ng900/og9-3, en för SS/SC osv.
    9-3 Aero -00

  2. #2

    Re: Uppdelning av forumet

    Blir nog en större oreda om man gör som du föreslår...
    Merparten av dom som postar kan ju knappt skriva en vettig rubrik och att då ha olika delar gör ju att moderatorerna får ett hästjobb med att flytta runt allt.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    758

    Re: Uppdelning av forumet

    Jag tycker också att det ska vara modellindelat under grupperna.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Uppdelning av forumet

    Eftersom det idag är stora problem med att placera trådar i rätt forumsavdelning + skapa en vettig rubrik är det nog allt för mycket begärt.

    Hur ska du sedan göra för frågor som tex rör B205 motorn?

    För att vända på det lite, vad är det som blir svårt att hitta i dagens läge om vettiga rubriker skapades?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Uppdelning av forumet

    Utan att leta speciellt länge hittade jag följande trådar där i stort sett samma sak avhandlas:
    För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Modell-uppdelade mappar/trådar?

    Träduppbyggnad av forumet

    Utöka "Motor och motorstyrning"

    Vad jag anser om frågan som ställs i denna tråd framgår i flera av trådarna jag länkat till.


    Dessutom jag tycker det ligger en del i
    Citat Ursprungligen postat av Forumreglerna
    §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.


    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Blir nog en större oreda om man gör som du föreslår...
    Merparten av dom som postar kan ju knappt skriva en vettig rubrik och att då ha olika delar gör ju att moderatorerna får ett hästjobb med att flytta runt allt.
    Riktigt så illa som "merparten" handlar det nog inte om men trots detta beklämmande många som skiter i att skriva både tydliga trådrubriker och inlägg vilket som Hamilton påpekar leder till en massa tidskrävande städjobb helt i onödan.

    Dessutom har ju den som postar med ett otydligt inlägg, kass trådrubrik och/eller i fel forumavdelning betydligt mindre chans att få svar på sina frågor men inte ens det verkar vara något fungerande incitament.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Uppdelning av forumet

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Blir nog en större oreda om man gör som du föreslår...
    Merparten av dom som postar kan ju knappt skriva en vettig rubrik och att då ha olika delar gör ju att moderatorerna får ett hästjobb med att flytta runt allt.
    Det där med vettiga informativa rubriker är ett problem som finns på många forum.

    Det är ju moderatorernas sak att styra upp dåliga rubriker eller flytta felplacerade trådar/inlägg.

    HUR de väljer att göra detta varierar så klart men om de väljer att lägga en massa tid på att sitta och förtydliga rubriker och flytta trådar/inlägg så lär det väl aldrig förbättras?

    Väljer de att helt enkelt radera sådant så förstår folk kanske det till slut?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Eftersom det idag är stora problem med att placera trådar i rätt forumsavdelning + skapa en vettig rubrik är det nog allt för mycket begärt.

    Hur ska du sedan göra för frågor som tex rör B205 motorn?

    För att vända på det lite, vad är det som blir svårt att hitta i dagens läge om vettiga rubriker skapades?
    Om det gäller en motor som du nämner, så kan man väl placera tråden under den modellen frågan gäller?

    Rubrikerna är ju som sagt moderatorernas sak att se till att de är informativa!

    Sökfunktionen som din moderatorkollega hänvisar till hittar den ju oavsett var den ligger?

    Det blir ju i allafall inte mindre oöverskådligt än nu för en majoritet kommer säkert att placera sin tråd i rätt underkategori!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Utan att leta speciellt länge hittade jag följande trådar där i stort sett samma sak avhandlas:
    För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Modell-uppdelade mappar/trådar?

    Träduppbyggnad av forumet

    Utöka "Motor och motorstyrning"

    Vad jag anser om frågan som ställs i denna tråd framgår i flera av trådarna jag länkat till.


    Dessutom jag tycker det ligger en del i
    Citat Ursprungligen postat av Forumreglerna
    §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.


    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Blir nog en större oreda om man gör som du föreslår...
    Merparten av dom som postar kan ju knappt skriva en vettig rubrik och att då ha olika delar gör ju att moderatorerna får ett hästjobb med att flytta runt allt.
    Riktigt så illa som "merparten" handlar det nog inte om men trots detta beklämmande många som skiter i att skriva både tydliga trådrubriker och inlägg vilket som Hamilton påpekar leder till en massa tidskrävande städjobb helt i onödan.

    Dessutom har ju den som postar med ett otydligt inlägg, kass trådrubrik och/eller i fel forumavdelning betydligt mindre chans att få svar på sina frågor men inte ens det verkar vara något fungerande incitament.
    Precis som denna tråden finns det många trådar som behandlar samma sak på forumet.

    Kanske kommer det fram något nytt, kanske beror det på dåliga rubriker eller helt enkelt slarv genom att inte söka

    Jag vidhåller att det skulle bli mer lättöverskådligt med underforum!
    9-3 Aero -00

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Uppdelning av forumet

    Att radera hela trådar som innehåller flera svar från andra än en slarvig trådskapare känn definitivt inte juste mot de som försökt hjälpa TROTS en kass trådrubrik.

    Fetknopp>>VAD konkret är det du hade svårt att hitta som föranledde denna tråd?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Uppdelning av forumet

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att radera hela trådar som innehåller flera svar från andra än en slarvig trådskapare känn definitivt inte juste mot de som försökt hjälpa TROTS en kass trådrubrik.

    Fetknopp>>VAD konkret är det du hade svårt att hitta som föranledde denna tråd?
    Nej, att radera trådar som har hunnit växa blir inte bra det håller jag med om..

    Jag sökte efter info om flera saker angående min 9-3 -00 och en kompis SS -04. På vissa saker får man massor av träffar som gäller alla Saabs olika modeller. Det var väl det och att om man t.ex kollar i ljud-tråden så består den av flera hundra inlägg om alla modeller, vilket jag tycker blir svåröverskådligt.
    9-3 Aero -00

  9. #9

    Re: Uppdelning av forumet

    Citat Ursprungligen postat av Fetknopp
    Rubrikerna är ju som sagt moderatorernas sak att se till att de är informativa!
    Som medlem är det ditt ansvar att skriva tydliga rubriker och även veta vilka regler som gäller, att en moderator ska skriva rubriker åt dig ja då kan man ju skippa rubriksreglerna helt.
    Det här fenomenet finns på många forum och det är ren lathet att inte bemöda sig med att skriva en vettig rubrik än mindre att man läst vilka regler som gäller utan man förlitar sig på att andra fixar det.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Uppdelning av forumet

    Citat Ursprungligen postat av Fetknopp
    Jag sökte efter info om flera saker angående min 9-3 -00 och en kompis SS -04. På vissa saker får man massor av träffar som gäller alla Saabs olika modeller. Det var väl det och att om man t.ex kollar i ljud-tråden så består den av flera hundra inlägg om alla modeller, vilket jag tycker blir svåröverskådligt.
    Varför svarar du inte mer specifikt på frågan VAD du söker?
    Jag kanske kan lära dig lättare hitta även utifrån hur forumet är uppbyggt nu?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Uppdelning av forumet

    Citat Ursprungligen postat av Fetknopp
    Det är ju moderatorernas sak att styra upp dåliga rubriker eller flytta felplacerade trådar/inlägg.
    Tycker det är lite väl att häva ur sig att det är "moderatorernas sak" blablabla! Det är ju inte så att det sköts på betald tid utan detta görs på deras lediga tid, tycker inte man ska vara så snabb med att klaga om man inte själv hjälper till! Man kan ju gärna tycka si eller så, men när du skriver att det är "moderatorernas sak" känns det som att du kräver det från dom!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Uppdelning av forumet

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Fetknopp
    Rubrikerna är ju som sagt moderatorernas sak att se till att de är informativa!
    Som medlem är det ditt ansvar att skriva tydliga rubriker och även veta vilka regler som gäller, att en moderator ska skriva rubriker åt dig ja då kan man ju skippa rubriksreglerna helt.
    Det här fenomenet finns på många forum och det är ren lathet att inte bemöda sig med att skriva en vettig rubrik än mindre att man läst vilka regler som gäller utan man förlitar sig på att andra fixar det.
    Jo, JAG vet det!

    Det jag menade var att det är moderatorernas sak att se till att det efterlevs! INTE att de skall sitta och rätta rubriker!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Fetknopp
    Det är ju moderatorernas sak att styra upp dåliga rubriker eller flytta felplacerade trådar/inlägg.
    Tycker det är lite väl att häva ur sig att det är "moderatorernas sak" blablabla! Det är ju inte så att det sköts på betald tid utan detta görs på deras lediga tid, tycker inte man ska vara så snabb med att klaga om man inte själv hjälper till! Man kan ju gärna tycka si eller så, men när du skriver att det är "moderatorernas sak" känns det som att du kräver det från dom!
    Som sagt!

    Jo, JAG vet det!

    Det jag menade var att det är moderatorernas sak att se till att det efterlevs! INTE att de skall sitta och rätta rubriker!

    Du missförstod mig. Jag vet att de inte är avlönade utan att de gör det av intresse!
    Att inte hjälpa till är inget man kan välja själv, för alla kan ju inte bli moderatorer?

    Jag "kräver" ingenting. Bara kommer med förslag och synpunkter..
    9-3 Aero -00

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Uppdelning av forumet

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Fetknopp
    Jag sökte efter info om flera saker angående min 9-3 -00 och en kompis SS -04. På vissa saker får man massor av träffar som gäller alla Saabs olika modeller. Det var väl det och att om man t.ex kollar i ljud-tråden så består den av flera hundra inlägg om alla modeller, vilket jag tycker blir svåröverskådligt.
    Varför svarar du inte mer specifikt på frågan VAD du söker?
    Jag kanske kan lära dig lättare hitta även utifrån hur forumet är uppbyggt nu?
    Tack för din hjälp!

    Jag hittade det jag letade efter, eller iaf hittade jag en massa trådar om det men ingen som löste problemet.

    Använder som sagt sökfunktionen men ibland är det svårt att hitta det man söker till en viss bilmodell.

    Jag är sån att jag t.ex bara öppnar underforumet "ljud" och sen tittar på rubrikerna och läser en del trådar utan att leta efter något speciellt. Alltid hittar man något intressant.

    MEN, om man då har t.ex en OG 9-3 så skulle det vara lättare att bara skumma bland säg 100 trådar än när det är 500 st. Tycker jag.

    Märker att motståndet är massivt angående detta så det lär ju inte förändras?
    9-3 Aero -00

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Uppdelning av forumet

    skulle ju ge ett jäkla lyft om man kunde indexera orden "9-3" "900" "99" 9-5"

    Idag går det ju inte att söka på trestaviga ord.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Uppdelning av forumet

    Citat Ursprungligen postat av perr
    skulle ju ge ett jäkla lyft om man kunde indexera orden "9-3" "900" "99" 9-5"

    Idag går det ju inte att söka på trestaviga ord.
    Det är däremot något jag håller med om och något som det kollas på!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    758

    Re: Uppdelning av forumet

    Citat Ursprungligen postat av perr
    skulle ju ge ett jäkla lyft om man kunde indexera orden "9-3" "900" "99" 9-5"

    Idag går det ju inte att söka på trestaviga ord.
    Tänkte på en bättre sökfunktion generellt men det du skrev är ju exakt vad man vill kunna använda 8 av 10 ggr typ.
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Uppdelning av forumet

    Gränsen för hur korta ord man vill ha är satt till 4 tecken (inte stavelser ), tror jag. Indexerar man kortare ord får man med en massa småord som gör sökningen segare än vad den redan är.

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Re: Uppdelning av forumet

    Patrik, jag är helt med på vad du menar. Men jag har också i någon tråd föreslagit att man kanske gör undantag på vissa korta ord, som t.ex vanliga modellbeteckningar och liknande. Det är säkert inget som kan ändras i inställningar för forumet, men däremot borde det vara ganska enkelt i forumkoden att undanta vissa utvalda ord enligt en liten tabell. Detta skulle ge himmelskt mycket bättre sökningar på just modellspecifika saker, men ändå inte ge alls lika mycket indexeringsdata som en generell förkortning av ordlängden.

    Jag är själv utvecklare och gör iallafall den bedömningen lite amatörmässigt. Däremot är jag inte tillräckligt bevandrad i forumkod för att kunna göra en sådan förändring, men det borde finnas andra som är.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Uppdelning av forumet

    Jag har för mig att sökningen är stendum, den gör bara en select. Att den går att begränsa till ordlängd har nog mest att göra med forumprestanda, en sökning på ett tecken kan ju innebära oändliga söktider med hög last på servern. Det bästa tipset är nog att inkorporera Google-sökning istället och låta söklänken peka till en förifylld Google-sökning.
    Eller skriva om sökfunktionen

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Uppdelning av forumet

    Finns färdiga sökmotorer man kan installera t.ex. Solr som bygger på lucene och är mkt kompetent.

Liknande ämnen

  1. Ny på forumet
    Av Jonas A i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •