Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bastu + isvak = farligt??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    590

    Bastu + isvak = farligt??

    Tjena på er!

    Jag så häromdagen ett inslag på TV där man visade några tappra (?) vinterbadare som på juldagsmorgonen badade bastu, för att sen kliva ner i en isvak och doppa sig ett par gånger. Sen gjorde man om proceduren ett par gånger till med motiveringen att det var skönt och väldigt uppiggande.

    Vad som är skönt är ju väldigt olika från person till person, jag själv har en gång badat bastu för att sen snabbt som f*n doppa mig i 12-gradigt vatten. Kan inte på nått sätt säga att det var skönt. Pigg blev jag dock, men huvudvärken kom rätt fort oxå..fötterna fick jag inte upp värmen i på ett helt dygn..

    Frågan som jag ställer mig är dock, är det verkligen bra för kroppen och då kanske hjärtat i synnerhet, att först värma upp sig i en bastu för att sen hoppa ner i en isvak? Sjuka och hjärtsvaga kan vi nog räkna bort, men hur är det för en frisk person? De flesta man pratar med som utövar detta, säger att det är ingen fara, det är så kort stund man kyler ner sig, osv,osv..

    Jag är ju ingen läkare, men rent spontant känns det som en farlig grej att utsätta kroppen för, även om man är frisk och stark.

    Badar ni själva bastu + isvak?
    Tror ni det är farligt för kroppen?


    Sen kan det vara farligt av andra anledningar, tex att man glömmer göra hål i i isen innan man hoppar i...
    http://www.youtube.com/watch?v=9x1lv5QcEa0

    MvH E.
    Rattar diesel...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Såvitt jag vet så får den typen av extrema temperaturskillnader hjärtat att jobba extremt hårt. Har man hjärtproblem kan det alltså vara farligt. För friska individer ska det inte vara jättehemskt så länge man inte gör det för ofta.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Mitt första bastu dop skedde redan när jag var 8-9år gammal.
    Min mor är från Finland, och isbad är inget speciellt enligt finnarna. Naturlig grej helt enkelt

    Jag är sådan person som älskar att basta länge och varmt! Jag är inte förtjust i björkriset, men en tvättsvamp med långt skaft att klia sig med på ryggen är härligt
    Saablös dåre

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Det enda farliga är väl om man ligger i vaken för länge.
    Då fryser man ju fast till slut...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    262

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Det som kan vara farligt för hjärtat är väl att små blodkärl minskar i diameter för att inte kyla av blodet och därmed kroppen för mycket. Detta leder till ett kraftigt ökat motstånd i blodbanan och ett höjt blodtryck om jag fattat det rätt. - "Blodet rusar tillbaka till hjärtat" och det får då jobba hårdare. Sen tror jag inte det är speciellt hälsovådligt om man inte har hjärtsvikt eller annat otrevligt - typ instabil angina pectoris...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    162

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Har aldrig badat i en isvak men jag har kutat ut och rullat mig i snön några gånger när jag badat bastu. Det farligaste med det var väl att jag har halkat när jag sprang plus att jag även skurit mig på skaren som bildats på snön. Ibland skojjar ju någon till det med att låsa en ute en stund också.

    Förutom faktorer som extrem värme och kyla bör man även väga in alkohol i bilden. Det är väl kanske inte helt otänkbart att man blivigt törstig i den varma bastun.

    Ingen jag känner har dött av detta. Däremot har jag hört om folk som dött av hjärtattacker när de skottar snö.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Har aldrig badat i en isvak men jag har kutat ut och rullat mig i snön några gånger när jag badat bastu. Det farligaste med det var väl att jag har halkat när jag sprang plus att jag även skurit mig på skaren som bildats på snön. Ibland skojjar ju någon till det med att låsa en ute en stund också.

    Förutom faktorer som extrem värme och kyla bör man även väga in alkohol i bilden. Det är väl kanske inte helt otänkbart att man blivigt törstig i den varma bastun.

    Ingen jag känner har dött av detta. Däremot har jag hört om folk som dött av hjärtattacker när de skottar snö.
    Rulla runt i snö är ju bara tortyr, särskilt när det finns is inblandat :P
    Saablös dåre

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    778

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Finns en annan populär aktivitet som jag skulle vilja hävda anstränger hjärtat mycket hårdare - pippa - klarar man det klarar man bastu+isvak.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    262

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Finns en annan populär aktivitet som jag skulle vilja hävda anstränger hjärtat mycket hårdare - pippa - klarar man det klarar man bastu+isvak.
    fast för killen sänker det blodtrycket då det parasympatiska nervsystemet slår på... hur det är för tjejen vet jag inte..

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    590

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Nu blir det offtopic på off topicen, men på tal om att "pippa" osv... Att idka sexuellt umgänge i en bastu är inget jag rekommenderar. I mina yngre dar så badade jag vid ett tillfälle bastu med en dåvarande flickvän. Lusten smög sig på och det blev som det blev. Dock så gav vi båda upp efter ett par minuter, för ingen av oss orkade med älskogen i den värmen. Det kändes som hjärtat skulle ramla ut ur bröstkorgen på mig.

    Nåväl, bastu och isvak var topic...
    Rattar diesel...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    39

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Badat bastu med tillhörande isvak sedan barnsben då man e knäpp finne
    Farligt eller ej tvistas det om överallt men man lär använda sunt förnuft tycker jag, känner man att man inte mår någe vidare efter det så bör man undvika att hoppa i vaken i framtiden. Men visst...i botten så grundas det i vem som e mest macho
    __________________________________
    Saab 9-5 2.0T -02
    Saab 900T Coupé -97

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 801

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Citat Ursprungligen postat av VikingAero
    Nu blir det offtopic på off topicen, men på tal om att "pippa" osv... Att idka sexuellt umgänge i en bastu är inget jag rekommenderar. I mina yngre dar så badade jag vid ett tillfälle bastu med en dåvarande flickvän. Lusten smög sig på och det blev som det blev. Dock så gav vi båda upp efter ett par minuter, för ingen av oss orkade med älskogen i den värmen. Det kändes som hjärtat skulle ramla ut ur bröstkorgen på mig.

    Nåväl, bastu och isvak var topic...
    Tunnis!
    Hade du klarat att göra det i ens några minuter i en isvak hade jag varit mer imponerad.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av VikingAero
    Nu blir det offtopic på off topicen, men på tal om att "pippa" osv... Att idka sexuellt umgänge i en bastu är inget jag rekommenderar. I mina yngre dar så badade jag vid ett tillfälle bastu med en dåvarande flickvän. Lusten smög sig på och det blev som det blev. Dock så gav vi båda upp efter ett par minuter, för ingen av oss orkade med älskogen i den värmen. Det kändes som hjärtat skulle ramla ut ur bröstkorgen på mig.

    Nåväl, bastu och isvak var topic...
    Tunnis!
    Hade du klarat att göra det i ens några minuter i en isvak hade jag varit mer imponerad.
    Åh helsike, du är ingen lätt man att imponera på LM
    Saablös dåre

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    590

    Re: Bastu + isvak = farligt??

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tunnis!
    Hade du klarat att göra det i ens några minuter i en isvak hade jag varit mer imponerad.
    Åh helsike, du är ingen lätt man att imponera på LM

    Rattar diesel...

Liknande ämnen

  1. Är det för farligt? :)
    Av XGranis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 15:12
  2. En snabb bastu
    Av LM i forum Tidsfördriv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 12:52
  3. Glasögon VS bastu?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 19:10
  4. Bastu ACC OG 9-3 2001
    Av Sölvpilen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 01:13
  5. Frysbox i framsätet och bastu i baksätet.
    Av Petsimax i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •