Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Vill ha grön rattknappsbelysning OG9-5

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 835
    Yes, men tänk på att jag inte testat det ihop med SID, jag styr stereon med ett Arduino interface.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    264
    Hur gick det för dig timpa? Fungerade din setup med SID?
    Försökte på mig att koppla in 4 dioder på varje sida. Så sammanlagt 8st för hela ratten.
    Men noterade att SID inte fungerar nu (samt open-SID) och sen hittade jag denna tråden..

    Förstod jag dig rätt att du endast satte 2st på varje reglage, alltså 4st för hela ratten?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-15 klockan 11:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 835
    Stämmer 2 dioder på vardera sida.
    Jag har inte orginal stereon inkopplad men den bör fungera iochmed att den går via CANbus.
    och övrigt fungerar Automatväxelådan och SET knappen för att bläddra i SIU(SID).
    Får testa det när jag kopplar in den nästagång.
    https://saab9000vector.blogspot.com/...belysning.html
    Senast redigerat av Timpa den 2022-01-18 klockan 07:43.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Rattknapparna efter 2006 så är dom genomlysnings bara.
    Kopplade in 4 dioder 2,5v/20mA 2 i serie och 2 parallella totalströmmen skulle
    då bli 80mA och det är frågan om det påverkar pullup motståndet i SIDen och övriga knappfunktioner.
    Försökt att bara nyttja 2 dioder per sida men det blir torftigt.

    Ingen som har info om spänningsnivåerna och motstånden för ng9-3ans rattknappar ?
    Okej okej! Så det blev aldrig att du testade med denna variant som du hade här?
    Minns du vilka dioder körde du med, ser att du skippade 2,5v/20mA/18000mcd dioderna. Krävs inte motstånd?

    Såhär blev mitt, valde vitt. Men ja, fungerade ju inte, så..
    Plockade telefonknapparna från 9-3an. Planen är att sätta in en android-enhet och programmera in dessa till samtal.
    Screenshot 2022-01-15 at 10.34.31.jpg
    Senast redigerat av kitqeb den 2022-01-15 klockan 10:49.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 448
    Medlem#
    8758
    Ok, själva tricket med att använda strömförsörjning direkt från SID:en är att inte lasta ner den under c:a 4,5V, se här: https://web.archive.org/web/20160601...#wheel_buttons

    Med två stycken gröna 2,5V-dioder i serie drivna via c:a 500 ohm kommer man inte ner till den spänningen som SID:en ser. Om du väljer någon annat än två (gröna) 2.5V-dioder i serie så får du alltså problem med att den antingen inte lyser eller stör SID:ens funktion.

    Det behövs titta igenom LED:ens datablad för att säkerställa att just den LED du tittar på hamnar på en knäspänning ovanför vad SID:en bryr sig om. Med fel dioder kan man alltså inte lösa det med seriemotstånd - i princip kan man koppla in dioder i serie men det riskerar att sluta fungera när det är kallt (inget ljus) eller varmt (stör SID).

    Man kan alltså koppla in motstånd för att dämpa ljuset, men det måste fungera utan seriemotstånd först (om man inte här väldigt högeffektiva dioder och kan använda löjligt höga seriemotstånd så lasten blir helt försumbar, uppåt 100k eller så).
    Senast redigerat av Långmilare den 2022-01-16 klockan 00:36.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    264
    Intressant. Så max 2st 2,5v dioder med vilken mA? Får se om Timpa minns vilka han kör med. Hade helst kört med vita, men kanske inte går att få till.

    Vad menar du med ”drivna via 500ohm”? En resistor på 500ohm?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-16 klockan 10:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  7. #27
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    ja
    Om det befintliga pull-up motståndet inte klarar dioderna oxo kan man kanske byta det eller parallelkoppla ett motstånd. Om nu knapp-logiken klarar det. En idé bara...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 448
    Medlem#
    8758
    Det existerande pull-up-motståndet i SID är 500 ohm (eller något i den stilen, värdena i länken till mitt-eget.com ovan behandlar SID:arna upp till 2005 - jag har antagit att de är lika). Eftersom SID:ens avläsning bygger på förhållandet mellan det motståndet och vad som finns i knappsatsen kan du inte ändra dessa utan att ställa till det.

    Så 20mA betecknar vilken sorts LED det är, inte vilken ström man använder här.

    Eftersom man kan ta maximalt drygt 1mA innan spänningsfallet blir för stort över SID:ens 500 ohm så är det vad man kan locka ut ur SID:en för att driva LED:arna i den existerande kopplingen. Det betyder att om man ska ha mer är man tvungen att bygga om en hel del annars, vilket är helt poänglöst eftersom man utan svårighet kan få det att fungera med 1mA och högintensiva LED:ar.

    Titta på Timpa:s schema några inlägg upp.
    Senast redigerat av Långmilare den 2022-01-16 klockan 11:08.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 835
    Jag tog några gröna dioder som klarade 2,5 volt, vet inte specen på dom.
    Bara att dom lyser lagom med 2,5 volt

    Det skulle vara snyggt om man kunde använda ng93 knappar men jag
    tror att det saknas den extra kabeln i rattrullen för strömförsörjningen till
    dioderna.

  10. #30
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 753
    Medlem#
    12120
    Inte för att komma för off topic, men den angivna spänningen på lysdioder är INTE vad dom klarar, det är deras framspänning (Vf, framspänningsfall), lysdioder är strömstyrda.

    Anledningen att framspänningen är viktig som långmilare är inne på är att om du inte kommer upp i den lyser den inte alls, sen kan den vara vad som helst över detta, det räs trömmen som måste begränsas.

    Vad olika lysdioder har för framspänning varierar och får kollas i databladen, men rent generellt har vita lysdioder mycket högre Vf än gröna.

    Man kan enkelt sett se det som att vF är vad lysdioden "tar", har du 12V tillgängligt och vF är 2.1V kan du alltså max ha 5 lysdioder i serie (5x2,1V=10,5V), i detta fallet är det betydligt lägre spänning (5V ?) och därför funkar
    inte två vita, men däremot gröna.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 448
    Medlem#
    8758
    Men i det här fallet bygger det också på att SID inte belastas av lysdioderna när man trycker ner någon knapp eftersom man då kommer under den spänning som lysdioderna behöver för att lysa (knäspänningen) - effektivt kopplar de ur sig själva när man trycker på någon knapp.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 753
    Medlem#
    12120
    Att dom slocknar om man trycker på dom ser jag iofs som ett mindre problem isåfall, när man trycker vet man ju redan var man satt fingret
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 835
    Stämmer dioderna slocknar när man trycker.
    Trodde att automat växelknapparna kunde strula iochmed att det är låg spännings nivå på dom.
    Men dom funkar de få gånger jag testat.
    500 ohm motståndet är väl den strömbegränsande faktorn för fler parallell kopplade dioder.

Liknande ämnen

  1. Grön ACC/ SID2?
    Av djiviak i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-09-14, 21:43
  2. Blå och grön glykol
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 08:52
  3. projet opal grön
    Av turbo niklas i forum Projekt
    Svar: 166
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 22:01
  4. Grön belysning i SID och AC
    Av 93t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 22:35
  5. nya 9-3SC i grön färg.. omg!
    Av thec i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 19:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •