Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 2 till 1 fil vägar

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    2 till 1 fil vägar

    Är det någon här som förstår varför folk saktar ner till 60 eller 70 på en 90 väg så fort vägen går från 2 filer till 1 och sedan när det blir 2 filer igen så drar dom på.

    Dom måste uppenbarligen tycka att 1 vägfil inte rymmer deras nissan micra eller vilken bil dom nu har, frågan är då hur lastbilar klarar av det.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Är det någon här som förstår varför folk saktar ner till 60 eller 70 på en 90 väg så fort vägen går från 2 filer till 1 och sedan när det blir 2 filer igen så drar dom på.

    Dom måste uppenbarligen tycka att 1 vägfil inte rymmer deras nissan micra eller vilken bil dom nu har, frågan är då hur lastbilar klarar av det.
    Vet inte har undrat det med,troligen nån psykologisk effekt av något och ibland händer det ju att bilen man ska köra om helt plötsligt vaknar upp och gasar på.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Jag tror dem njuter av att reta oss

    De måste vara osäkra eller något.
    Saablös dåre

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Ja något fel måste det ju vara och jag tror inte det är gubbar o gummor då bilarna gasar på när det blir 2 filer. Gubbar o gummor skulle aldrig hitta gaspedalen så snabbt

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Det där stör mig också, sen måste man gasa som en tok för att komma om när det blir 2 filigt igen.

    Sen stör jag mig på mittfilsraggare (vid 3- el fler filer vägar) why??

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Är det någon här som förstår varför folk saktar ner till 60 eller 70 på en 90 väg så fort vägen går från 2 filer till 1 och sedan när det blir 2 filer igen så drar dom på.

    Dom måste uppenbarligen tycka att 1 vägfil inte rymmer deras nissan micra eller vilken bil dom nu har, frågan är då hur lastbilar klarar av det.
    Håller med! Jag tror att det beror på att de är dåliga förare och tänker som nötter.
    Ligger och såsar i 80 på en 110väg men sen när man vill köra om så ökar de till 100 och gör saken svårare.
    Har helt tappat respekten för de, hamnar jag bakom de igen och de sänker till 80 igen så får de åka med mitt helljus i nacken och tutan ljudandes. Ha ha!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Det handlar om pskologi. Det är trångt, läskigt och kanske farligt, alltså sänker jag farten.
    När man medvetet (av trafiksäkerhetsskäl) vill sänka farten i tätort placerar man tex ut mittrefuger för att göra vägen smalare. Även träd vid sidan av vägen, (en alle) ger samma effekt.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Är det någon här som förstår varför folk saktar ner till 60 eller 70 på en 90 väg så fort vägen går från 2 filer till 1 och sedan när det blir 2 filer igen så drar dom på.

    Dom måste uppenbarligen tycka att 1 vägfil inte rymmer deras nissan micra eller vilken bil dom nu har, frågan är då hur lastbilar klarar av det.
    Vet inte har undrat det med,troligen nån psykologisk effekt av något och ibland händer det ju att bilen man ska köra om helt plötsligt vaknar upp och gasar på.
    Eller så kanske dom tänker: "Oj, jag kör visst för långsamt... Bäst jag gasar på lite." (precis då man börjar köra om). Detta fenomen upptäder då och då när man kör om andra bilar. Inte helt ovanligt att det är gubbar med hatt som kör dessa bilar.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Det är inte helt ovanligt att jag ligger och såsar på en 2+1 väg här utanför stan om det är lite trafik och jag mest sitter och njuter av lite god musik.

    Men jag är väl tvärt om. Ligger jag i 90km/h på 100-vägen och det är två-filigt så gasar jag inte upp när det kommer ikapp en bil.
    Men är det 2-filigt och en bil kommer ikapp så gasar jag snabbt upp till laglig hastighet för att inte sinka honom. Men jag släpper av lika snabbt när det blir 2-filigt igen.
    Kalla mig konstig, men så gör jag. Jag har lärt mig att visa hänsyn i trafiken.

    Jag såsar aldrig om det är mycket trafik, för då är det helt uppenbart att man hindrar.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Om det är mycket trafik så tror jag att det mest beror på flaskhalseffekten som uppstår när 2 filer blir 1 fil. Då måste ju alla börja bromsa för de bilar som svänger in framför dem för att man ska hålla samma avstånd som innan.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Det handlar om pskologi. Det är trångt, läskigt och kanske farligt, alltså sänker jag farten.
    När man medvetet (av trafiksäkerhetsskäl) vill sänka farten i tätort placerar man tex ut mittrefuger för att göra vägen smalare. Även träd vid sidan av vägen, (en alle) ger samma effekt.

    //TB
    Tror också att det är just detta som det handlar om.
    När vägen blir smalare är det många som automatiskt sänker farten. Har kommit på mig själv att också göra det ibland Tror dock det är ganska sällsynt att jag upplevs som en bromskloss

    2-1 vägarna i Jämtland är annars ganska lömska på vintern då det oftast är helt annat väglag i omkörningsfilen. Har hänt mer än en gång att jag varit mycket nära räcket pga att det oftast är uselt plogat i omkörningsfilen och att bilen som blir omkörd inte klarar att hålla sig på sin kant.
    Vid mildväder kan det vara glashalt alt djup snöslask i omkörningsfilen och barmark i den andra. Kan också ge intressanta upplevelser på vägen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Och jag tycker att om man nu skall ha fartkameror, så borde såna stå överallt där det 2-filiga går ihop till 1-filigt igen.

    Herregud vad folk laddar på för att lägga sig bakom långtradaren de inte hann om i kön...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Det är inte helt ovanligt att jag ligger och såsar på en 2+1 väg här utanför stan om det är lite trafik och jag mest sitter och njuter av lite god musik.

    Men jag är väl tvärt om. Ligger jag i 90km/h på 100-vägen och det är två-filigt så gasar jag inte upp när det kommer ikapp en bil.
    Men är det 2-filigt och en bil kommer ikapp så gasar jag snabbt upp till laglig hastighet för att inte sinka honom. Men jag släpper av lika snabbt när det blir 2-filigt igen.
    Kalla mig konstig, men så gör jag. Jag har lärt mig att visa hänsyn i trafiken.

    Jag såsar aldrig om det är mycket trafik, för då är det helt uppenbart att man hindrar.
    Sån är jag med i trafiken, vill liksom inte "vara i vägen" i onödan. Det har hänt att jag saktat ned på krokiga 70-vägar och släppt om lastbilar med släp om jag av någon anledning velat ta det lugnt för tillfället.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: 2 till 1 fil vägar

    Åh! Älskar 2 till 1 fil vägar! Bästa som finns att bränna på utav helvete precis när vägen delar sig från 1 till 2.

    Roligaste var på hemresan från Götelaborg med min 9000 SQR steg många (475hk) som lekte lite med en stylad Volvo och tyckte han var fränast i världen med tjejerna i baksätet. Han gasa på ganska friskt och jag låg bakom och precis när 400m skylten att 2 fält snart blir till 1 stämplade jag på och var flera km före när han kom fram till 1 fältet. (ok lite överdrivet med km kanske men ändå, go känsla!!)

    Mvh Timmy

Liknande ämnen

  1. Vågar jag köra??
    Av Mangeboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 11:43
  2. Vågar man chippa 9-5 2,3T.....
    Av poppo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 16:40
  3. vågar man svättsa?
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 00:06
  4. Olja till T8'an, vågar man ha vanlig mineral?
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •