Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 9-5 -99 Bytt vevaxelgivare, ändå startsvårigheter ibland?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    9-5 -99 Bytt vevaxelgivare, ändå startsvårigheter ibland?

    Hallå!
    i våras tror jag det va så bytte jag vevaxelgivaren på min saab 9-5 års.-99 pga att den va svårstartad ibland o efter det så försvann problemet,men nu har bilen börjat dumma sig igen,fungerade hur bra som helst här om dagen,men när det va 24 minus ute så ville den inte starta eller ens tända....trodde förstås att den hade frusit,men nu är det 5 minus o den startar inte nu heller,så nu undrar jag,kan det vara givaren igen????
    När jag försöker starta så går motorn runt men inte ett tillstymmelse till o vilja tända,läste nåt nånstans om att man kan se på varvräknaren på nåt sätt om givaren var nåt knas på,hur då isåfall,hur ska den bete sig???
    hoppas att nån kan hjälpa mej med detta problem....

    Mvh Jimmy

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: vevaxelgivare???

    Hej, givaren du tänker på brukar oftast knytas samman med svårstartad när motorn är varm, men låter man den svalna så¨går det bättre.

    I ditt fall är motorn kall så den kanske inte är defekt iallafall.....

    Har du provat med startgas för att utesluta tänd eller bränslefel? Går bränslepumpen? Den brukar kunna dö över en natt o även tändkassetten.

    Sitt knäpptyst i bilen och vrid på tändningen så skall du höra ett svagt surrande från baksätet under någon sekund. Be annars någon lyssna åt dig.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Re: vevaxelgivare???

    Hejsan!
    Jag va nyss ute o prova vrida på tändningen några gånger,men det lät bara en gång om pumpen,var exakt sitter pumpen?jag la mig under o tänkte knacka lite på den men jag ser den inte=(den gången när den lät så tände motorn till o startade,men dog lika fort....
    hoppas på snabbt svar..
    Mvh Jimmy

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: vevaxelgivare???

    Hej, pumpen går tills den byggt tryck i systemet, vanligtvis ca: 1sek. Pumpen kommer du lättast åt genom att vika fram baksätet. Då kommer det sitta lite dämpmaterial ivägen som du kan lirka bort. Pumpen sitter under ett cirkelformat lock. Dunka lite där och se om det blir skillnad.

    Startar bilen med startgas?? Du kanske har åkt på en ispropp i systemet?



    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Re: vevaxelgivare???

    Okej,jag ska gå ut o kolla,ja,det där med ispropp tror jag med faktist,men ska knacka lite på pumpen o se hur det går,gör ett inlägg om en stund igen,tusen tack för dina snabba svar
    Jimmy

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Re: vevaxelgivare???

    sitter pumpen vid givaren i tanken???det enda jag ser när jag lyfte sätet o tar bort locket där är givararmaturen som går ner i tanken....
    finns det nåt relä som styr pumpen??

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: vevaxelgivare???

    Pumpen sitter inne i tanken, ja.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Re: vevaxelgivare???

    okej,finns det nåt relä som styr detta??
    Jimmy

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: vevaxelgivare???

    Ja! Det sitter under instrumentpanelen bland övriga säkringar och relär. Tror det sitter på plats 102.

    Här pumpen helt död? Även om du slår på tändningen, kör på starten. Bryter tändningen och sedan slår på tändningen igen?



    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Re: vevaxelgivare???

    Hej!
    Japp,den surrar till nån gång ibland bara,o när den gör det så tänder motorn till men dör lika fort
    Jag kollade säkringen o den va hel iallafall,men ska kolla relät oxå,jag hittade inte det när jag kollade.konstigt att ett fel kan uppstå när bilen gick så bra när jag ställde den........men men,bara o börja felsöka
    Jag ska kolla om jag hittar relät nu,hör av mig om en stund...
    Tack igen/Jimmy

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Re: vevaxelgivare???

    hej igen,nu vet inte jag om det är jag som är dum eller??jag kollade på sidan av instrumentpanelen där säkringarna sitter,men där sitter inga relän???
    det är inte så att det relät sitter i motorrummet bland dom reläna brevid batteriet???

    Jimmy

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: vevaxelgivare???

    Det står i WIS att dessa skall sitta under instrumentpanelen vid ratten.

    En reflektion bara. Du trycker väl inte ner gaspedalen när du provar att starta? Om du gör det så bryts bränslet under startproceduren.
    Insprutningsventilen för start öppnar ju enbart om den känner av rotation från din "nybytta" givare..

    Om du vill tvångsmata pumpen kan du bygla i säkringsdosan mellan t.ex varningsblinkers och säkringen till pumpen! Då skall den gå oavsett om tändningen är på eller inte.

    Du har inte möjlighet att få felkoder lästa? Tänkte om kyltempmätaren är defekt i toppen. För det är värdet från den som avgör bränslemängden vid starten.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: vevaxelgivare???

    Citat Ursprungligen postat av JIMMYS
    ...konstigt att ett fel kan uppstå när bilen gick så bra när jag ställde den...
    Det är detta som är så träligt med dessa bilar. Både tändkasetten och bränslepumpen är kända för att pajja på detta sätt.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Re: vevaxelgivare???

    idag plockade jag bort pumpen men jag hittade inget fel,kopplade den direkt på batterit o då funkade den....sen satte jag ihop den igen o stoppa tillbaka den i bilen o då funkade den fortfarande,MEN sen åkte jag 2 mil o stängde av motorn o då va felet tillbaka,men då lossa jag plastringen som håller givaren o pumpen på plats o skaka lite på det o vips så gick den igen.....så jag åker nog på o byta den antar jag,men iallafall,tusen tack för all hjälp jag fick av er...
    Mvh Jimmy

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: vevaxelgivare???

    Härligt! Ett litet tips, det är värt en slant extra att köpa hela armaturen med givare komplett istället för att mickla isär allt för att bara byta pumpen!


    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: vevaxelgivare???

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Härligt! Ett litet tips, det är värt en slant extra att köpa hela armaturen med givare komplett istället för att mickla isär allt för att bara byta pumpen!
    Det beror väl på om man tycker det är värt en dryg tusenlapp för att slippa 10 minuters "mickel"?
    Fördelen skulle väl i så fall vara att den kompletta armaturen förhoppningsvis levereras med slangar som tål att vara dränkta i bensin vilket kan vara svårt att få tag på på metervara..
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Re: 9-5 -99 Bytt vevaxelgivare, ändå startsvårigheter ibland

    hallå igen!
    Satt o kolla runt lite på nätet efter en ny pump,är det nån som vet om den passar från fler modeller,tyckte nån sa att det finns till 9-5 på biltema,men jag hittar bara till 9-3.......
    Mvh Jimmy

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: 9-5 -99 Bytt vevaxelgivare, ändå startsvårigheter ibland

    Citat Ursprungligen postat av JIMMYS
    hallå igen!
    Satt o kolla runt lite på nätet efter en ny pump,är det nån som vet om den passar från fler modeller,tyckte nån sa att det finns till 9-5 på biltema,men jag hittar bara till 9-3.......
    Mvh Jimmy
    Skall du byta enbart pumpen i befintlig armatur så passar Biltemas 52200 .
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Bytt allt men ändå svårstartad?
    Av tvååtta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-19, 11:22
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 10:07
  3. Slavcylinder och huvudcylinder bytt, ändå fel.
    Av jopen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-23, 09:40
  4. bytt AV men ändå kvitter 9-5
    Av psilopsilo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •