Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

  1. #1

    larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Tappade mina nycklar idag. Tog reservnyckeln men fjärren funkar inte och går inte att koda om. Hur gör jag for att få tag på en ny? Vad behövs?
    Tacksam för svar...

    Mvh Ove
    9000 2,3t -98 A50 med Aero steg 3

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    På samma sätt som beskrivs här: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=6&t=296798
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Ok. Bilen går att låsa upp med nyckel, larmet går igång men den går att starta. På något sätt har nog startspärren sats ur funktion.
    Går det att koppla bort larmet på ett enkelt sätt?
    9000 2,3t -98 A50 med Aero steg 3

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Det är din A50 vi pratar om väl?
    Steg 3-trimmet har nog med det hela att göra. VSS Disabled.
    Och en 9000 går det att programmera 4 nycklar till. Larmdosan är ju inget problem egentligen. Fanns ett par på blocket eller om det var tradera i helgen.
    Men du måste ta dig till verkstan o programmera via techII.

    Ska du göra så, se till att de rensar larmminnet från nycklar och lägger in de du har på nytt. Frugans -95;a fick ja skaffa 2 beg. dosor till då ena va trasig o den andra tappades i en bålskål. Ingen fungerande. Jo förresten. Lyckades larma av med den doppade direkt efter, sen pajjade den ihop. Låste bilen me nyckel sen o en -95 har inte VSS.

    Att koppla bort det hela är ingen bra lösning. LM påpekar ju helt riktigt att försäkringsbolagen har satt premien efter att bilen är utrustad med startspärr. Kusinen jobbar som skadereglerare på ett av dom så ja rådfrågade efter diskussionen i tråden han hänvisar till. Ska nog se till att få min VSS enabled igen. Mitt trim är också disabled på.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Tack för det snabba svaret :-) ok, programmera om har jag förstått. Tänkte bara att koppla bortglömd man kommer till verkstan. Dummt att köra med tutandebil och varningsblink på och onödiga pengar att ringa bärgare...
    9000 2,3t -98 A50 med Aero steg 3

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Styrenheten sitter längst till höger under handskfacket. Har aldrig prövat vad som händer om man lossar den kontakten. Men att åka med varningsblink? De stänger väl av efter 30 sekunder, eller fortsätter det om man börjar köra?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Hej!

    I korthet:

    a) För att lära in en ny fjärrkontroll KRÄVS att man har kvar minst en som funkar, annars så: lång näsa.

    b) Lossar man larmstyrdonet så händer det i princip följande; ingen fjärröppning av dörrar, immobilisering men inga blinkande blinkers eller tutande tutor.

    c) Det går inte att sno bilen genom att koppla loss larmstyrdonet.

    d) Se till att inlärning av fjärrkontroller gör av en kompetent person, det går att göra fel så att det blir lång näsa med påföljande byte av larmstyrdon.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Jaha. jag hade inte en enda fungerande på frugans 9000-95;a. Men lyckades larma av innan den som tappades i ogynnsam vätska la av helt.

    Saabverkstaden gick sen bara in, rensade inprogrammerade nycklar och programmerade in de 2 beg som kom från skroten.
    ATA-larm iofs. Inte VSS som TS och jag har på hans 98 o min 97;a.

    Är det någon skillnad gällande programmeringen då mellan det lite äldre o det nyare?
    Kan tänka mig att den omtalade armeringen av startspärren kan ställa till detta på VSS-larmet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    det är så klart VSS som gör att man inte kan programera in dosor hur som.

    Hur skulle det se ut om man med hjälp av tech2 kunde programera in dosor lite hejvilt, det är ju just startspärren man häver för att kunna programera in nya dosor. Vore ju inte så bra eftersom det ibland dyker upp tech2or till salu, hur skulle det vara om du hjälp av den lilla handhållna enheten kunde programera in larmdosor till vilken bil som, tech2an borde ju isf betala igen sig ganska fort om man vore biltjuv.

    Dock så blir jag lite fundersam, om VSS är bortprogramerat, borde det inte bara vara att ta bort larmenheten och köra?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Har ja också tänkt på. ATA-larmet har ju inte den funktionen som VSS-larmet, och TS bil har den uppenbarligen avstängd via den som programmerat in trimmet i hans box.

    Nu är det inte så populärt att öppet diskutera sådant, men jag anser att så länge man kan bevisa att man äger bilen så ska man inte bli misstänkliggjord eller tala om öppet att man kan köpa beg techII;or o sno vilken bil som helst. m.m. som nån ovan hävdar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    [quote="

    Dock så blir jag lite fundersam, om VSS är bortprogramerat, borde det inte bara vara att ta bort larmenheten och köra?[/quote]

    Just det undrar jag med. Om min vad är bortkopplat borde jag inte kunna koppla bort styrenheten?
    9000 2,3t -98 A50 med Aero steg 3

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Nu är det inte så populärt att öppet diskutera sådant, men jag anser att så länge man kan bevisa att man äger bilen så ska man inte bli misstänkliggjord eller tala om öppet att man kan köpa beg techII;or o sno vilken bil som helst. m.m. som nån ovan hävdar.
    Men saab skiter fortfarande i om du har körkort och äger bilen, den diskutionen har vi ju haft i den tråden som länkas till av LM, där du inte heller ville förstå detta.
    Om det vore så lätt så köper du ju dig ett fejkID på lämplig hemsida för några 100kr.

    Ingen larmdosa= bilen ej programerbar för nya dosor, så enkelt är det.

    Det går ju inte göra som jag sa, köpa en beg tech2 och programera om larm och dosor hej vilt, det har man ju redan sett till från Saabs sida, vore ju ett rätt kass skydd annars.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Jaha. jag hade inte en enda fungerande på frugans 9000-95;a. Men lyckades larma av innan den som tappades i ogynnsam vätska la av helt.

    Saabverkstaden gick sen bara in, rensade inprogrammerade nycklar och programmerade in de 2 beg som kom från skroten.
    ATA-larm iofs. Inte VSS som TS och jag har på hans 98 o min 97;a.

    Är det någon skillnad gällande programmeringen då mellan det lite äldre o det nyare?
    Kan tänka mig att den omtalade armeringen av startspärren kan ställa till detta på VSS-larmet.
    Helt enligt vad jag skrev, du hade ju en fjärr!
    Bilen var inte immobiliserad.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Inte när den programmerades om. Eller ingen som var inprogrammerad till min bil. 2 fungerande hade jag.
    Hade jag inte lyckats larma av så hade det skitit sig, menar du?
    Har ATA-larm immobilisering?

    Körde olarmat en vecka.
    På 97;an går det ju inte för VSS går ju in efter nån minut även om jag inte låser eller larmar på.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?

    Hej!

    Japp, rätt uppfattat, bilen var "avlarmad" inte immobiliserad, därigenom möjliggjordes inlärning av nya fjärrkontroller.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •