Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fuktar ytterst lite olja i från toppen, farligt eller ej?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västanvik Motala
    Inlägg
    57

    Fuktar ytterst lite olja i från toppen, farligt eller ej?

    Hej
    Har ytterligare en fundering angående min 9-3a fick så bra respons sist på en annan tråd så hoppas på goda råd här igen.
    Har ägt bilen i ca 4 månader bilen jag talar om är en 9-3 2.0t (B204E) sen jag köpte den har jag märkt att det har svettats lite olja, vilket jag från början trodde var läckande grenrörspackning Om man står framme vid kylaren visar det sig i nedre delen på höger sida utav grenröret. Men i dag så tog jag avfettning och tvättade riktigt rent där, sedan körde jag några mil öppnade huven och kikade, kunde då konstatera att det svettas ytterst lite olja i mellan blocket och toppen.
    Farsan var med han trodde inte det var någon fara, men man blir ju ändå lite orolig
    vet att min lillebror som har en 9-3 2.0t (sport edition) 2002 årsmodell, har samma typ utav symtom på sin. Fattat efter jag läst en del om det att det tydligen är ganska vanligt fel. Men det som oroar mig är om läckaget riskerar bli större med tiden tex vid ökning utav effekt och hård körning? Är juh absolut inga mängder han släpper i från sig utan som sagt bara svettas lite där.
    Tacksam för svar

  2. #2

    Re: Fuktar ytterst lite olja i från toppen, farligt eller ej

    om det är samma som på 2,3 vet jag inte men där är ju en packbox som brukar läcka lite lite på vänstersidan av toppen/ventilkopan ioförsig, om man står framför så på höger sida.
    Det är väl mer eller mindre standard.
    Om det nu är lika

    Lånad bild,
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Fuktar ytterst lite olja i från toppen, farligt eller ej

    Det är nog inte där han menar, dock så är det rätt hörn fast nere vid toppackningen, där brukar packningen läcka lite olja, det är typ standard.
    brukar bli bättre om man efterdrar toppen, men annars inget direkt att oroa sig över så länge det bara bli lite lätt fuktigt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västanvik Motala
    Inlägg
    57

    Re: Fuktar ytterst lite olja i från toppen, farligt eller ej

    Pumba du har helt rätt just där det fuktar Svårt att säga om det blivit värre sedan jag köpte bilen, har kört ca 780mil på ca 4a månader Många resor mellan Sverige-Norge bytte olja förra helgen, men var som sagt i dag första gången jag tvättade rent det området. Så låt oss säga att under de 4a månaderna/780 milen, har det svettats ut så pass lite så det hade samlats en mindre mängd olja, där nedanför typ en tredjedels tesked med det menar jag sammanlagda uppskattade totala mängden som läckt. Kanske man inte kan kalla mycket eftersom jag ändå kört en jävla massa mil?!

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Fuktar ytterst lite olja i från toppen, farligt eller ej

    om du inte vet om toppen är efterdragen så kan det ju vara en första åtgärd, jag gjorde det på 2st av de ng900 jag haft och på en slutade det helt läcka och på den andra minskade det ganska mycket.

    Gav 800kr för efterdragning på verkstad inklusive ny ventilkåpspackning, allternativt om man har en momentnyckel själv så finns instruktionen under FAQ här på hemsidan hur man ska göra.

    Dock så är det läckaget inget direkt ovanligt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västanvik Motala
    Inlägg
    57

    Re: Fuktar ytterst lite olja i från toppen, farligt eller ej

    Får tacka för tipset!
    Blir att göra det lämnar hellre i väg bilen än skruvar själv, är inte helt oerfaren har bla bytt blockpackning på en Volvo V70 tdi första generationen. Men i dagsläget så har jag inget eget garage utan endast en rullande plats så går din väg och skickar iväg den. Måste bara fråga dig om du tyckte dina saabar började "fukta" mer och mer olja med tiden innan du lämnade in dem för efterdragning?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Fuktar ytterst lite olja i från toppen, farligt eller ej

    Nja jag lämnade in dem ganska snart efter inköp, den ena hade lite problem som jag trodde kom från toppackningen så det var därför jag lämnade bort den. (visade sig senare snarare vara ett bussträck av en skum granne.
    Rök som fan om bilen, vilket berodde på att någon häll i nått skit bakvägen i sista dämparen, så när systemet blev varmt så låg hela kvarteret i dimma....)

    Men under den lilla tid jag hade det så var väl "flödet" ganska konstant.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Farligt med för mycket olja i motorn 9-5 2.0t -99?
    Av Aleleo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 18:26
  2. Lite olja rinner från grenröret..
    Av darude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 07:49
  3. og900 T8 -89 Startar ej. Ytterst tacksam för lite tips!
    Av JontaK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 16:40
  4. Farligt att köra lite utan den lilla VV-slangen från insug.?
    Av Garmfighter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 17:09
  5. Olja från dumpventilen, normalt eller skadligt?
    Av TriMe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •