Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Startproblem, startspärr? 9000

  1. #1

    Startproblem, startspärr? 9000

    hej.

    har ett problem med min 9000, det var först iförrgår han hade dåligt med ström så han startade inte, bytte sedan till ett annat batteribara så att jag kom hem. men sen stog han strömlös hela natten, bara för att jag laddade batteriet, (hade det inne, bilen stod ute)

    Sen när jag kom ut på morgonen så bytte jag bara batteriklämmor och sedan när jag skulle starta så hände det ingenting, tändningen funkar och så men när man vrider till start så händer det inget inte ens låter som om batteriet skulle vara dåligt, bara stendött!! har mätt på batteriet och det finns ström,(12,75V) har även testat med ett annat batteri, hjälper inte det heller. då märkte jag att bilens fjärr funkar inte, det går inte varken låsa upp eller låsa med fjärren, centrallåset funkar annars. så hur kan man koppla förbi startspärren , eller ngt annat så bilen startat.

    mvh// Fredrik

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    Ska inte tjafsa till nåt, men vilken årsmodell har du?

    Efter batteribyte ska man trycka på fjärren 5 gånger i snabb följd och sen funkar det igen.

    När startspärren går i på min -97;a så snurrar startmotorn men den kommer inte igång. Som det ska vara. Fast lite pinsamt om man glömmer sig utanför hobbygaraget och han med volvon står o flinar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    det är en -93a!

    ska jag ta bort batteriskorna ett tag för att sedan sätta dit dem och trycka snabt 5 gånger?? händer inget när man vred på nyckeln förut, hörde inte ens startmotorn...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    Jaha då har den ju inte samma larm som de från -95 eller nyare.
    Har du CarGard 950S? Sök lite. Jag tror det finns nåt gammalt om dessa och problem efter batteribyten.

    Måste ut me hunden en stund nu.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    hur vet man vad man har för larm? har inte haft bilen så länge så...

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    Står det nåt på fjärren? Det jag nämnde har en gråsvart platt dosa med 3 ljusgrå fyrkantiga knappar. Sen borde det stå på nån dekal vid ex.vis lamrmdioden.

    Fram till -94 fanns inte originallarm med fjärr så det florerar en hel del olika.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    står ingenting på dosan, är bara en heltsvart dosa med två knappar, den ena knappen är det ett sträck på och den andra knappen två sträck på sen är det en lampa emellan. står inget i heller.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    Okej. Larmenheten brukar placeras bakom handskfacket. Eller som på min gamla -90a upphängd ovanför pedalstället.
    Det går normalt 2 lite grövre sladdar som på cargard är gröna, ner till en 4-polig kontakt som sitter lite gömd under instrumentpanelens mitt. Lossa undre förvaringsfacket i panelen och lys in mot höger sida långt ner. Där kopplar man in startmotorspärren. Följ ledningarna så borde du hitta larmenheten.
    Vill du kunna köra med bilen så kan man bygla ihop de sladdarna. Fast jag ryckte en sån kontakt från en donatorbil istället.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    undre förvaringsfacket är det de bredare facket?? och vilka ledningar är det man ska bygla ihop?? svårt att hitta en donator bil i all snö

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    De 2 lite grövre som går ner till den lite gömda fyrkantiga kontakten. Den är typ 3X3 cm och vit.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    om man skulle enbart ta bort kontakten från larmstyrdonet, ska bilen gå att starta då?? vill bara just nu att bilen ska gå att starta, så man kan flytta på den och dylikt.

    MVH//F

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    Citat Ursprungligen postat av FredrikAkesson
    om man skulle enbart ta bort kontakten från larmstyrdonet, ska bilen gå att starta då?? vill bara just nu att bilen ska gå att starta, så man kan flytta på den och dylikt.

    MVH//F
    Hej !

    Nej bilen startar inte om man bara tar bort kontakten till larmsystemet utan du måste göra som turbosug har beskrivit med kablarna till startspärren, det är en korrekt beskrivning.

    /Aeroman.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  13. #13

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    har hittat larmstyrdonet nu och det heter alpha c4, dock har jag inte fått igång det än. är lite halvt med kablar som ska gå till styrdonet men som är avklippta plus lite skarvade med mera, men det är två grova kablar (gul/grön) som går till styrdonet, är det dessa jag ska bygla? kan läggga ut bilder om någon vill se!

    MVH

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    Citat Ursprungligen postat av FredrikAkesson
    har hittat larmstyrdonet nu och det heter alpha c4, dock har jag inte fått igång det än. är lite halvt med kablar som ska gå till styrdonet men som är avklippta plus lite skarvade med mera, men det är två grova kablar (gul/grön) som går till styrdonet, är det dessa jag ska bygla? kan läggga ut bilder om någon vill se!

    MVH
    Hej !

    Bilder underlättar med förklaringen. Det är två grova kablar som går till startspärren och det är dessa du ska bygla ihop, men som sagt bilder fungerar bättre.
    Prova med att följa dom grova kablarna från larmstyrdonet, du ska komma till höger i mittkonsollen och träffa på ett kontaktstycke då vet du att det är rätt kablar.

    /Aeroman.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  15. #15

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    spelar det någon roll vart man byglar dem, eller kan man göra det vart som helst längst kablarna?

    MVH

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    Citat Ursprungligen postat av FredrikAkesson
    spelar det någon roll vart man byglar dem, eller kan man göra det vart som helst längst kablarna?

    MVH
    Hej !

    Spelar ingen roll vart du byglar kablarna.

    /Aeroman
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  17. #17

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    nu går han igen

    tack för alla tips

    MVH// Fredrik

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Grängesberg
    Inlägg
    7

    Re: saab 9000 startar inte! startspärr?

    Jag har ett liknande problem på en 9000 från 1998 Sitter ett saab original stöldskydd på den och fungerar så att den kopplar ifrån motorns styrdon om man inte låst upp bilen med fjärrkontrollen.

    Nu funkar inte detta, när jag trycker på kontrollen händer ingenting, jag har provat byta batterier och även provat reservkontrollen och inget funkar så med andra ord är det inte fjärrisen som strular. Bilen går inte att få igång eftersom stöldskyddet slår av motorn.

Liknande ämnen

  1. Startspärr 9000
    Av grewen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 21:46
  2. ang startspärr 9000
    Av wakeboardmaster i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 00:09
  3. Startproblem (startspärr)
    Av salkin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 11:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •