Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Nyrenoverad motor vilken olja?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Motala
    Inlägg
    109
    Medlem#
    7397

    Nyrenoverad motor vilken olja?

    Hej alla glada forum läsare

    Jag har renoverat min Saab 9000 motor i vinter och det börjar dra ihop sig, uppstarten närmare sig vare dag.
    Finns redan en jungel av trådar men det finns ju hur många svar och olika viljor i dessa trådar. Så låt oss reda ut en gång för alla vilken olja man ska använda vid uppstart en del säger mineralolja andra säger helsyntetisk olja.

    Jag har tänkt att köra på GM motorolja 5W-30 när motorn är färdig men vad ska användas vid uppstart.

    Jag är tacksam för svar men skriv inte bara helsyntetisk eller mineral, skrev en motivering till det du tycker.

    Och om nu någon undrar vilken motor det är, Så är det en långmotorn 2,3T, Det som gjorts under renoveringen är Kolvar, kolvringar, ram- och vevlager samt alla ny packningar överallt. Även mirafräst toppen och nya ventiltätningar.

    MVH
    Johan Kjellander
    Saab 9000 CDE Limited 2,3T 250hk -93
    http://www.garaget.org/?car=84226

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    Sista 2 åren har jag använt Swedols Q8-baserade helsyntet även vid sköljningen efter renovering. Har inte gjort lika mycket som du på mina motorer.
    Jag kör med den oljan hela tiden nu, men byter runt 1500 mil.

    Ska vara bra olja och de 2 9000 vi har just nu drar inte en droppe mellan bytena.
    Min 2,0t är uppgraderad till ca 220 hk och den går så fint så.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    Citerar DrBoost!

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Motor: varierande last o varvtal, undvik hög last vig låga rpm samt riktigt höga rpm den första tiden. Låt säga max 5000 rpm / 50% av momentet de första 1000 km. Behovet av inkörning dikteras mycket av cylinderfinnish, typ av ringar o kolvar. Använd riktig olja från början, helst med tidigt första byte.

    Låda: Oljebyte efter 50 km, sedan 500 km, därefter 5000 km, tillslut var 50000 km.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ ... grp=380582

    Känns som ett bra alternativ såväl som för nyrenoverat som för motorn som gått 20000 mil. Rätt bra pris åxå. (iaf om man ska handla lite mer prylar där)
    Det finns en hel del trådar om olja också. Så sök gärna på dom.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Motala
    Inlägg
    109
    Medlem#
    7397

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    Det känns som ni kommit med vettig svar
    Speedparts har bra pris på oljan, och så är det rabatt kod C med
    Roligt med den olja är att prisen skiljer så fruktansvärt mycket från verkstad till verkstad.
    I Motala ger jag runt 300kr för 5 liter, men bara 2 mil bort i Skänninge ska dem har 750kr för 5 liter
    Saab 9000 CDE Limited 2,3T 250hk -93
    http://www.garaget.org/?car=84226

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    Hej!

    när jag precis hade bytt till nyrenoverad motor i min 9-5a så körde jag inte med någon speciell olja vid uppstart. utan vi körde med BRA olja från början och sen gjordes första bytet redan vid 500mil och nu efter det så hade jag tänkt byta var 1000e mil för att vara säker. motorn har gått klanderfritt sedan dess.

    hoppas det hjälpte dig något

    MVH Fredrik
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Freddeli
    Hej!

    när jag precis hade bytt till nyrenoverad motor i min 9-5a så körde jag inte med någon speciell olja vid uppstart. utan vi körde med BRA olja från början och sen gjordes första bytet redan vid 500mil och nu efter det så hade jag tänkt byta var 1000e mil för att vara säker. motorn har gått klanderfritt sedan dess.

    hoppas det hjälpte dig något

    MVH Fredrik
    Men vad är bra olja då?

    Personligen hade jag som alla övriga tipsat om, kört med GM oljan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    Funkar annars bra med biltemas olja. Otroligt prisvärd som uppfyller alla krav.

    Men om man vill betala några hundra extra för oljedunken så kan man köpa dyrare märke .

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av granberg85
    Funkar annars bra med biltemas olja. Otroligt prisvärd som uppfyller alla krav.

    Men om man vill betala några hundra extra för oljedunken så kan man köpa dyrare märke .
    Hur tänker du då?

    Den oljan på biltema som är GM klassad kostar 399kr för 4 liter och SP tar 395kr + rabatten man får via medlemskapet.
    sen har ju vissa Saab ÅF haft kampanjpriser på oljan för runt 300kr för en dunk.

    Ser ingen vitts med att köra med nått annat än just GM-oljan, billig och är ju den som Saab rekommenderar, så varför välja nått annat?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Freddeli
    Hej!

    när jag precis hade bytt till nyrenoverad motor i min 9-5a så körde jag inte med någon speciell olja vid uppstart. utan vi körde med BRA olja från början och sen gjordes första bytet redan vid 500mil och nu efter det så hade jag tänkt byta var 1000e mil för att vara säker. motorn har gått klanderfritt sedan dess.

    hoppas det hjälpte dig något

    MVH Fredrik
    Men vad är bra olja då?

    Personligen hade jag som alla övriga tipsat om, kört med GM oljan.
    med risk för att dumförklara mig själv så vet jag inte vilken olja dom hälldes i min bil. både motorbytet och första oljebytet gjordes på verkstad. men den kostade lika mycket som castrol-oljan (ca 600:- för den oljemängd som ryms i motorn) som jag hade i den förra motorn så utgår ifrån att det var kvalitetsolja.

    MVH
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    TS har ju en 9000. Inte en 9-5. Och i mina instruktionsböcker ska det möta specen API SJ/CF eller bättre och 10W-40 vid året runtbuk. Allt som är specat bättre går ju att använda.
    Swedololjan jag kör på kostar förresten bara 270 spänn för 4 liter vilket är 67,50 litern. Är en 5W-40 olja som levereras av Q8.

    Billig och bra. Förr sköljde jag första vändan med biltemas billigaste, på den tiden den verkligen var billigast. Sen i med bättre, men idag vill jag inte skölja med mineralolja och sen tömma o hälla i helsyntet.

    Frugans 2,3i har jag hällt i deras delsyntet av samma snitt och den är ännu billigare, 46 kr/liter eller 184 för 4 liter. Fast jag följer ju boken och droppar i 1/2-liter till.

    Kör aldrig längre än 1500 mil med samma olja så jag tycker allt annat är dyrt.
    Men de e ja de.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    36

    Re: Ny renoverad motor vilken olja?

    Jag kör på Mobil 1 ESP Formula 5w-30 i min Aero -02
    Köper den på Sundfrakts Lagerhotell här i Sundsvall
    20 liters dunk för 1663:-
    Blir 83,15/liter

    Kan kännas svettigt att betala just då men sen har man ju olja ett bra tag. Kostnaden över tid blir lägre även om det inte känns så just när man betalar.

    Har även för mig att under inkörning ska man inte välja bästa oljan om man vill att en nyrenoverad motor ska slitas in korrekt, under inkörning belastar man ju inte heller motorn fullt ut. Fritt för analys
    Kanske är OT varning nu men när jag köpte ny timmerbil och började köra så drog den 70 liter olja på 2000 mil.. och ändå låg den inom normerna enligt verkstan? På Tunga Mercedes körde dom som dom sa en "vassare olja" som tillät motorn att slitas in och hade tydligen mycket mindre problem med oljeförbrukningen.
    Hur som helst sjönk min oljeförbrukning till 10 liter på 1500 mil efter att motorn gått 7000 mil, glädjande men inte bra ändå.

    Sen vilken olja man kör eller hur/när man byter.. ja här finns det många olika uppfattningar..
    2 st Saab 96 2T -64. Saab 96 V4 -70 -73 -76. Saab 900i -91. Saab 900 LTT -90. Saab 9-5 Aero Kombi Aut -02.
    http://www.garaget.org/saab96-64

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Inkörning av nyrenoverad motor?
    Av Magnus Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 21:24
  2. köra in nyrenoverad motor bilig olja ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 17:15
  3. Snabb fråga om vilken motor olja 9-5 2,3t
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12
  4. Oljeförbrukning på nyrenoverad motor (2,3i)
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •