Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Hej!

    Jag ska köpa ny dator och behöver hjälp.

    Mina krav är att kvaliten ska vara relativt bra, prestandan ska vara bra, bra upplösning på skärmen och gärna klara utomhusmiljö.

    Mindre viktiga saker är hårdiskstorlek och kamera bl a.

    Jag har kikat på denna ASUS G51JX 15.6" Full HD och undra om den uppfyller mina krav?

    Jag vet att den har onödigt bra kamera och hårdisk men hittar ingen billigare med den prestandan, kom gärna med tips på andra med liknande eller bättre prestanda utan lulllullet jag inte behöver.

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Är den datorn vad du behöver?

    Vad ska du använda datorn till? Eftersom du skriver att den ska klara utomhusmiljö får jag anta att du kommer använda den som en bärbar dator ganska mycket? Är det då inte viktigt att den är smidig? Den du valt är ju en riktig klump och inget jag skulle vilja bära runt på eller använda i mindre ergonomiska miljöer.

    Eftersom hårddiskstorlek är oviktigt antar jag att du inte kommer jobba med några stora tunga program eller massor spelande på den? Då förstår jag inte ditt val av prestandamonster heller

    Sedan kan man tyvärr säga att kvalité och monsterprestanda på laptops sällan går ihop, hög prestanda = hög värmeutveckling och således ganska mycket mer som kan jävlas.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Hej!

    Jag är inte ute och resor med datorn utan flyttar omkring den hemma och nångång på semester osv, så klump och vikt av mindre betydelse, idag har jag dell inspiron 9400 med 17 skärm, den är tung men helt ok ändå. Med utomhusmiljö menar jag att skärmen ska klara att sitta ute på sommaren när solen skiner, på baksidan utanför husvagnen etc. Upplösningen 1920 1080 är ett önskemål så man får plats med lite saker.


    Jag spelar mycket men har aldrig varit i närheten att utnyttja den 320-hårdisken jag har i dell:en, därav trodde jag den prestandan var oviktig.

    Så skärm och prestanda verkar var det viktigaste för mig och den används mest privat i hemmet och ibland på sommaren i den sköna solen!

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Det är ju roligt att se vad folk tycker är "OK" när det gäller datorstorlek. Jag byter kontinuerligt ner mig för att få en så liten dator som möjligt. Nya MBA 11" tycker jag är super. Fortfarande fullstort tangentbord, duglig prestanda och en storlek som gör att man nästan kan ha den i innerfickan.
    17"-dator? Njae, det är inte bärbart längre, på något vis. Möjligen då en desktop replacement som man lätt kan flytta bort.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Bollman> underskatta inte logiken.

    Om jag har min stationära dator på kontoret och min bärbara vid soffan, eller på baksidan när solen skiner och på semstern i husvagnen, alltså mestadels privat hemma. Och oftast på samma ställe vid soffan, få ggr på semester i bilen och ut på baksidan i solen. Då jag spelar mycket föredrar jag en större jag kan utnyttja spelmässigt än en liten och nätt som säkert är jättebra i innerfickan eller en som reser mycket i jobbet eller likannde, rätt logiskt.

    Så ofta har man ju en dator som passar ens ändamål, och man kan tycka att jag som mest har den i hemmet kan lika gärna ha en stationär. Men det har jag ju på kontoret men det blir för klumpigt att ha vid soffan, den här kan jag vika ihop och stoppa in under soffan när det är klart och vips är den borta...

    Nu återgår vi till min fråga: Är denna datorn bra för mina önskemål?

    Mvh
    Matte klump

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    den var ju rejält tung 3,3kg är ju inte direkt bärbar dator, men den diskutionen har vi ju redan haft.

    Verkar ju rätt vettig frånset att det inte är SSD disk i datorn.
    Komplett.se hade ju även kampanjpris på den 8990.

    Sen är ju frågan vad det är du spelar egentligen på den när hårddiskutrymmet inte spelar någon roll, moderna spel tar ju en sjuhelsikes massa utrymme mot vad spelen gjorde för 5-6 år sedan.
    Om den är äldre spel som inte tar någon plats så hade iaf jag slängt ut den där 500gb disken och satt i en ssd disk.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Vad är det för klenisar som är Saabägare!!!

    Min nuvarande Dell inspiron 9400 med 17 tum skärm väger närmare 5kg och jag har aldrig upplevt den som tung och har haft med den på upp emot 15 flygresor. Visst hade jag fått samma upplevelse och funktion med en 11" på 1,5kg så hade jag givetvis tagit de, men det är inte så att vikten är så avgörande att jag tullar på prestandan.

    Det är den jag kollat på Pumba, så får nog bli den om inga andra utropar något bättre och billigare.

    Jag skulle vilja ha mer fakta om skärmen då min nuvarande Dell är omöjlig att ha utomhus när solen skiner, ser ingenting då, har läst att vissa skärmar är bättre i solen. Vet någon vilka skärmar detta är?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Alt över 2kg är ju ett rent helvete att bära runt på några längre sträckor.

    Ser bara när jag själv bodde ett tag i Australien, den resan ner och sådär 18 timmar på flygplatsen med min dell latitude på ryggen med extra batteri, jag har nog aldrig någonsin haft så jäkla ont i ryggen som efter den resan, just för att datorn var ok att bära sådär 1 timme, allt efter som tiden gick blev den ju tyngre och tyngre.

    Nästa resa så komemr jag helt klart införskaffa mig en sånn där lite 1kg historia.

    Gällande skärmar så har iaf inte jag stött på några som varit någon direkt höjdare utomhus i solljus, mest mer elelr mindre dåliga skärmar, skulle nog gissa på att en dator i den prisklassen inte har en superskärm för utomhusbruk.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Vad är det för klenisar som är Saabägare!!!
    Det undrar jag också... gnälla för att man bär en liten dator på ryggen osv! När jag fjällvandrade senast hade jag 18kg på ryggen vid start, visst, det var en bra ryggsäck, men vikten fanns där ändå!

    Jag håller med om att ska man mest ha datorn hemma så skiter man i vikten, prestandan är viktigare, & dom få gångerna man bär iväg den orkar man ju... annars är det illa!

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Vad är det för klenisar som är Saabägare!!!
    Det undrar jag också... gnälla för att man bär en liten dator på ryggen osv! När jag fjällvandrade senast hade jag 18kg på ryggen vid start, visst, det var en bra ryggsäck, men vikten fanns där ändå!

    Jag håller med om att ska man mest ha datorn hemma så skiter man i vikten, prestandan är viktigare, & dom få gångerna man bär iväg den orkar man ju... annars är det illa!

    Men vad ska man ha en bärbar dator till att sitta hemma med?

    Jag har en vanlig dator och en liten lätt dator som jag använder om jag behöver en bärbar.
    köpa ett stort otymligt as till bärbar dator, vad är poängen, då kan man ju lika väl köpa sig en vanlig dator.

    En bärbar dator har man ju för att den är bärbar, väger den en jäkla massa kg så är den ju i mitt tycke inte bärbar utan bara otymplig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    jag hade köpt en hp för att jag tycker byggkvaliten på deras bärbara är en eller några nivåer högre än dom flesta andra tillverkare.
    Som dom tidigare har sagt så 17" i största laget. Själv gillar dom som är kring 15,6". Går man på mindre saknar dom ofta DVD-spelare vilket är irriterande.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Ni vet att HP gör en bärbar med 18" skärm va? Jag menar, är inte vikt eller batteritid några faktorer så måste det ju vara den ultimata bärbara.
    http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho ... 50051.html
    Tyvärr är deras "Dragon" med 20"-skärm inte i produktion längre. Kanske leta beg?
    En sån här:
    http://www.blocket.se/stockholm/HP_Pavi ... ?ca=22&w=3

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ni vet att HP gör en bärbar med 18" skärm va? Jag menar, är inte vikt eller batteritid några faktorer så måste det ju vara den ultimata bärbara.
    http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho ... 50051.html
    Tyvärr är deras "Dragon" med 20"-skärm i produktion längre. Kanske leta beg?
    En sån här:
    http://www.blocket.se/stockholm/HP_Pavi ... ?ca=22&w=3
    Härligt att ha med en sånn på resan.

    Jag har dock aldrig fatta det där, vill man ha bra prestanda och rejäl skärm så är ju en vanlig stationär dator bättre i de alra flesta hänsenden, inte minst om man spelar då man kan byta ut grejer i datorn när den inte längre pallar med spelen.

    En bärbar dator har iaf jag alltid sett som nått litet lätt och smidigt redskap att bära med sig och jag förväntar mig inte monsterprestanda och behöver det inte heller.

    En dator med 20" skärm är ju knappast nått man sätter sig med i knät i soffan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Jag glömde troligen va?
    Bärbar=den skall kunna vara med jämnt.
    Prestanda=ställ skiten på ett bord, prova en iMac, den ser ju nästan ut som en sån där HP Fast den har bra prestanda och ergonomi och tar inte upp ett helt rum.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Kul att ni förstör min tråd med just era behov.

    Om jag ska svara er:

    Bollman> varför har du bärbar när det finns iphone, tänkte först nämna IPAD men den är ju större och det går ju absolut inte så Bollis, om du har en stööre än Iphone så försvinner alla dina argument för alla som behöver något i dataväg att bära med sig, för alla har ju samma behov

    Det där kändes skönt, alla ha inte en bärbar i stället för stationär eller reser varje dag eller eller, en del kanske bara vill ha den i stället för en stationär, lite mer portabel i hemmet i stället för att flytta runt den stationära eller ha en stationär i varje rum.

    Jag sitter just nu med min 17 tummare i knät trots att min stationära är en trappa upp med dubbla 24 tumsskärmar, men det går ju inte, eller, jo, jag har hellre det än en jobbig 13" i mitt hem, det passar mitt behov!

    Men det behovet har ju inte du, så förlåt, det går ju inte!

    Mvh
    Matte

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Njae, nu ska vi nog lugna ner oss lite!

    Själv har jag en salig blandning (HP8510W, Macbook Pro Unibody 15", HP 2530p 12", iPad)

    Alla med sina olika fördelar, 8510w som det är dags att byta ut är arbetsstationen på jobbet och gav bra med kräm och möjlighet att köra VMware. Macbook som huvudmaskin, HP 2530p som resemaskin, speciellt innan jag köpte iPaden.

    Nu dags att byta maskin på jobbet och jag velar rätt mycket. Behöver kraften men gillar inte riktigt storleken när man behöver springa på möten, däremot behöver man kraften ifall man ska arbeta. Men nog förstår jag att man vill köra stort ifall man inte behöver ha den med på resor eller frakta den till och från jobbet varje dag.

    Många leverantörer's pre-sale gubbar släpar ju oftast på de stora Dell XPS maskinerna eller andra monster med dubbla diskar och rejält med kräm i för att kunna köra hela demo-miljöer. Omöjligt på en stationär så det är ju bra att dessa maskiner kommit för att fylla en lucka.

    12" tycker jag precis är på gränsen, tyvärr så blir oftast upplösningen lidande, det är inge vidare roligt att sitta på 1280 x 800 eller lägre och arbeta dag ut och dag in. Ungefär som att ersätta en iPad med en Galaxy Tab Prestandamässigt duger de dock gott och väl.

    Men till trådskaparen, gå in i en butik och titta dig för. Helst på Macbook alternativet!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Jag har en MBA 11" som huvudmaskin, med 128GB, för extra lagring, som inte behöver vara online hela tiden har jag en 1,5TB-disk.
    Behöver man mer portabilitet så använder man iPadden, eller om det också är för tungt så blir det iPhonen.

    Men, för att svara mer på trådskaparen så tycker jag att man kan titta på MBP17, den är ju marginellt större än MBP15 men med 17-skärm. Den är nog bland de minsta och lättaste 17"-laptopparna och dessutom med bra prestanda.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Ny bärbar dator ska inköpas och behöver hjälp?

    Hej igen!

    Jag kollade på MBP17, den var inte riktigt i samma prisklass som den jag hittat och 15,6 är fullt ok, så den jag redan hittat då för 8990 för halva priset leder än!

    Bättre bud!

Liknande ämnen

  1. Behöver tips/hjälp vid köp av dator
    Av MrDanger i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 15:36
  2. Bärbar dator?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 16:08
  3. Bärbar dator?
    Av Canada2000 i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 21:43
  4. Hur formatera HDD på bärbar dator?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 23:51
  5. Hjälp med val av bärbar dator!
    Av Börne i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •