Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fel på varvmätare, hastighetsmätarer m.m. Saab 9-5

  1. #1

    Fel på varvmätare, hastighetsmätarer m.m. Saab 9-5

    Har en Saab 9-5 kombi 2,0t -02 som har gått 13.000 mil. Den är precis nyservad. Idag när jag var ute och åkte så stog plötsligt varvmätaren på över 7000 varv trots att jag körde i ca 80 km/h på 5-ans växel. Tempmätaren stog på max och hastighetsmätaren visade ca 30 km för mycket. Bensinmätaren stod också ganska högt upp trots att det bara var strax över halv tank. Motorn är det inget fel på den går hur bra som helst och är inte för varm. När jag stängde av motorn så stod varvrmätaren kvar på ca 5.500 varv och tempmätaren stod på hälften trots att jag tog ur nyckeln. Vad kan vara fel??? Någon som har något tips? Något fel på mjukvaran i bilen?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Fel på varvmätare, hastighetsmätarer m.m. Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Frandy75
    Har en Saab 9-5 kombi 2,0t -02 som har gått 13.000 mil. Den är precis nyservad. Idag när jag var ute och åkte så stog plötsligt varvmätaren på över 7000 varv trots att jag körde i ca 80 km/h på 5-ans växel. Tempmätaren stog på max och hastighetsmätaren visade ca 30 km för mycket. Bensinmätaren stod också ganska högt upp trots att det bara var strax över halv tank. Motorn är det inget fel på den går hur bra som helst och är inte för varm. När jag stängde av motorn så stod varvrmätaren kvar på ca 5.500 varv och tempmätaren stod på hälften trots att jag tog ur nyckeln. Vad kan vara fel??? Någon som har något tips? Något fel på mjukvaran i bilen?

    Ett Jordfel kan ställa till mycket för elektroniken! Du råkar inte ha möjlighet att läsa ur eventuella felkoder?

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3

    Re: Fel på varvmätare, hastighetsmätarer m.m. Saab 9-5

    Nej tyvärr, kan inte läsa av felkoder själv.Bilen är trimmad av BSR (steg1) Kopplade ur trimmet innan service men har inte kopplat i det igen. Det verkar ju som ett jordningsfel. Kan man läsa felkoder med PPC? Antar att man inte kan det.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Fel på varvmätare, hastighetsmätarer m.m. Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Frandy75
    Nej tyvärr, kan inte läsa av felkoder själv.Bilen är trimmad av BSR (steg1) Kopplade ur trimmet innan service men har inte kopplat i det igen. Det verkar ju som ett jordningsfel. Kan man läsa felkoder med PPC? Antar att man inte kan det.

    Det beror på vilken PPC du har. Nya PPC 3 läser, raderar etc...

    http://sv.bsr.se/products/503450/

    Det vore kanske smidigt att åka till din lokala verkstad med rätt utrustning för att kontrollera felkoder.... Säger som en moderator nämde tidigare. Läs ut felkoder om möjligt för att slippa massa gissningar som tar onödig tid av dig då elektronikfel i regel brukar vara en börda att reda ut!..

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5

    Re: Fel på varvmätare, hastighetsmätarer m.m. Saab 9-5

    Pratade med verkstaden innan och bokade en tid. Det sa att det var ovanligt att nästan alla mätarna visade fel. Nåväl, överlåter det till experterna den här gången. Elfel kan ju som sagt vara en börda att reda ut. Tack för engagemanget i alla fall. Återkommer när felet är fixat. God fortsättning.

    Mvh

    /A

  6. #6

    Re: Fel på varvmätare, hastighetsmätarer m.m. Saab 9-5

    Jaha, då var problemet ur världen (för den här gången i alla fall).

    Jag kopplade bort batteriet ca 30 minuter och sen fungerade alla mätare normalt igen.

    /A

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Fel på varvmätare, hastighetsmätarer m.m. Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Frandy75
    Jaha, då var problemet ur världen (för den här gången i alla fall).

    Jag kopplade bort batteriet ca 30 minuter och sen fungerade alla mätare normalt igen.

    /A

    Skönt att det verkar fungera för "stunden" då ja antar att du aldrig hann in på en verkstad? Bara hålla tummarna .

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbo: Varvmätare går ner till noll
    Av RickyRyden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 18:43
  2. Extra Varvmätare
    Av Fredrik^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •