Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Byte av bränslepump, IGEN?

  1. #1

    Byte av bränslepump, IGEN?

    Jag har en 02:ans 9-5 2.0t som stannade på motorvägen på väg hem från Sthlm för en vecka sen.
    Ingen motorlampa och dagen därpå när jag var och hämtade bilen så startade den utan problem.
    Ok, vevaxelgivare kändes som ett vettigt alternativ då den gick igång kall. Jag körde de 8 milen hem utan problem, ställde bilen och startade den dagen därpå och körde in den i garaget. 2 timmar senare så var den tvärdöd.

    Idag var jag iväg och köpte en givare på Mekonomen och bytte den, provstartade men skiten var fortfarande död. Bytte DI-kasett med en jag vet fungerar men fortfarande död.
    Ok, först NU kontrollerade jag om pumpen gick *idiot* och det gjorde den INTE. Letade upp bränslepumpsrelät och det klickade fint. Mätte upp spänningen vid pumpen och det är 12V mellan gul och de övriga 2 *3 kanske?* pinnarna förutom röd. Mellan svart och röd *de feta kablarna* så fanns ingen spänning dock.

    Till saken hör att jag bytte soppapump i somras då den dog för mig vid sommarstugan, köpte då ett kit från Skruvat.se för 895:- och den startade direkt efter bytet.

    Så, hur går jag vidare? Över vilka pinnar på pumpen kan jag tvångsmata den för att se om den lever? Kan jag bygla relät för att se om det är där problemet ligger? Det är väl ett vanligt enkelt relä typ http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:_...%C3%A4.gif&t=1?

    Hur stor är chansen att man får en ny pump av Skruvat.se om det visar sig att pumpen är kass?

    Edit/ Passar pumpen med artikelnummer 52200 från biltema? Det borde den väl göra eftersom de radar upp en jävla massa pumpar på Skruvat.se´s hemsida och listar bland annat annat Saab 900.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Har inte något elshema för din bil, men de 2 lite grövre kablarna i ng900;ans kablage ska vara strömmatningen. Har för mig de är röd o svart även på 9-5.
    2 sladdar är till tankgivaren och 2 till strömmatningen. Har bara bytt en gång på en 9-5. Lättare än på ng900 iaf.

    Har en kompis i uppsala som igår fick samma upplevelse som du. Även där är pumpen köpt på skruvat.
    Nu e de ju lite bök, men garanti finns ju under förutsättning att det ej kommit in skit i pumpen efter bytet.

    Tycker själv att den kompletta med armatur alltid känns lite säkrare samt man får en sprittans ny tankgivare också.

    Lite tips där.

    Återkommer med vad skruvat svarar honom idag gällande garanti. 4 månader sen han köpte sin. Ingen säkring som stuckit heller på hans.

    Inne i pumparmaturen sitter det samma Walbro-pump sen början av 90-talet faktiskt. Har funnits med 2 olika nipplar ut från pumpen men då man sätter dit gummislang så löser sig det oftast.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Ok, det låter vettigt med 2 kablar till styrningen av tankgivaren (som fungerar) och de två grövre till pumpen.
    Men om jag mäter över plus och minus till pumpen så bör jag ju endast ha spänning 2-3 sekunder efter att tändningen vrids på, dvs den stunden man hör pumpen gå innan start. Sedan har jag ju bara spänning när bilen är igång, så mitt sätt att testa det hela säger således ingenting?
    Jag ska ställa multimetern på HOLD och se om jag får något värde alls. Om inte så är det ju fel före pumpen, och då kan jag ju tvångsmata pumpen direkt från batteriet (eller bygla från tankgivaren) för att se om det är något drag i den.

    Återkom gärna när du ha fått något svar angående hans reklamation!

    Varför köpte jag en Saab för

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Du köpte en saab för att Se Allas Avundsjuka Blickar !(Finns en medlem som har detta i sin id.)

    Skämt åsido, mata inte med tankgivarens kablar. Du bränner upp saker på vägen då. Men en vanlig elsladd funkar från batteriet och bak under.

    Man ska inte tvångsköra pumpen under färd. Stor risk för diverse strul. bara så du vet att den pumpar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Skruvat skickar en ny pump som han har imorgon med färdigt returpaket. Det var bra service av dom. Fast han e lite skeptisk om den nya pumpen ska strula också. Så har du kvittot kvar så är det bara att utnyttja garantin. Tråkigt att bilen blir stående bara.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Har det konstaterats att pumpen är död vid tvångsmatning?

    När man byter pumpen, det är inte samma skit med massa extra slangar och skit som på ng900?

    För den där lilla gummislangen man trär på vid pumpbyte i ng900 kan vålla en hel del problem då det måste vara en slang av rätt typ, annars löser den upp sig på ett par månader för att sedan gå sönder och man får massa konstiga fenomen som att bilen inte får tillräckligt med soppa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Ja allt e gjort o polarens pump va död. Slangarna i utmärkt skick också. Har inte gjort de i en 9-5 nån gång, men armaturen är i princip identisk. Flottör och tankgivarmotståndet skiljer.

    Men det är lite bättre plats i en 9000 tycker jag.

    hur går det för TS?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Skruvat har skickat fraktsedel och lovade att ersätta mig om det visar sig att pumpen är död. Jag skrev att jag inte kommer slita bort allt utan bara skicka pumpen och det hade de inget problem med så det är riktigt bra service isåfall!

    Jag har dock inte tvångsmatat pumpen än, detta återstår men kommer tas tag i under dagen. Lite svårt att ha en 10 månaders unge på armen samtidigt som man skruvar bil

  9. #9

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Du köpte en saab för att Se Allas Avundsjuka Blickar !(Finns en medlem som har detta i sin id.)

    Skämt åsido, mata inte med tankgivarens kablar. Du bränner upp saker på vägen då. Men en vanlig elsladd funkar från batteriet och bak under.

    Man ska inte tvångsköra pumpen under färd. Stor risk för diverse strul. bara så du vet att den pumpar.
    Jag kopplade direkt från batteriet nyss och den var tvärdöd. Och det finns spänning fram till pumpen i ca 2 sekunder när man vrider på tändningen.
    Sitter det en konding nere vid pumpen? För spänningen sjunker sakta när man tar bort batteriet...
    Nåja, tjejen skulle köpa med sig en pump hem efter jobbet så har jag tur går det bra att byta skiten ikväll, men det har vi ju inte sett än...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Samma scenario som polarn. Fast det va en 9000 men det är ju samma pump i armaturerna.
    Hör av dig med resultat.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Jag glömde att uppdatera i allt nyårsfirande men bilen går igen.
    Det var soppapumpen som hade gett upp trots att den nyligen hade blivit bytt. Jag fick dock igång den som satt där men jag bytte ändå ut den då jag inte litar på den.
    Varför beter de sig på det viset, man tycker ju att de borde lägga av totalt och inte bara hoppa igång lite på måfå?

    Nåja, jag ska skicka tillbaka pumpen till Skruvat.se och se om jag får tillbaka några stålar men det borde jag ju få tycker man.

    Nu är bara frågan hur fan man får bort bensindoften ur bilen? Förra gången jag bytte så luktade det ett par dagar men denna gång luktar det betydligt längre och mer. Jag spillde förvisso ut lite på mattan men det bör ju dunsta någon gång?
    Kan det vara så illa att jag inte fick dit O-ringen korrekt och att det smiter ut bensinångor från "kransen" över pumpen?

    Nu ska jag bara se till at fixa resterande småfel på skitbilen och sen dumpa den på blocket och satsa på ett bilmärke med lite mindre inbyggda felaktigheter.
    En Toyota kanske?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    37

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Citat Ursprungligen postat av andersw
    Nu är bara frågan hur fan man får bort bensindoften ur bilen? Förra gången jag bytte så luktade det ett par dagar men denna gång luktar det betydligt längre och mer. Jag spillde förvisso ut lite på mattan men det bör ju dunsta någon gång?
    Kan det vara så illa att jag inte fick dit O-ringen korrekt och att det smiter ut bensinångor från "kransen" över pumpen?
    Jag lämnade lite skräp (damm, grus) kvar mellan o-ring och tank när jag bytte pump. Det luktade bara då jag tankade fullt och då var det bensin som läckte ut och lade sig ovanpå armaturen.
    Nu har jag en ng900 men jag skulle tro det funkar lika där.
    Bensinlukten (efter jag tätat läckan) fick jag bort med någon luktborttagare jag köpte på Jula.

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Citat Ursprungligen postat av andersw
    Nu ska jag bara se till at fixa resterande småfel på skitbilen och sen dumpa den på blocket och satsa på ett bilmärke med lite mindre inbyggda felaktigheter.
    En Toyota kanske?
    Skaffa en lite nyare bil för att bli av med småfel kanske? Läs på lite mer om Toyota här:
    http://toyotasludge.com/

    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av andersw
    Nu ska jag bara se till at fixa resterande småfel på skitbilen och sen dumpa den på blocket och satsa på ett bilmärke med lite mindre inbyggda felaktigheter.
    En Toyota kanske?
    Skaffa en lite nyare bil för att bli av med småfel kanske? Läs på lite mer om Toyota här:
    http://toyotasludge.com/

    Sant, en nyare Toyota kanske Japaner kan ju göra bilar, inget snack om saken. Men man kan ju ha otur oavsett bilmärke, dock känner jag mig ganska lyckosam som inte har råkat ut för något allvarligare med min Saab.
    Turbobyte, soppapump två gånger, elmotor till varmluft förarsida, trasig SID, oljeläckage packning på motor, byte av vevhusventilation pga konstruktionsmiss etc. Den har ju bara gått 25 000 mil också

    Billig 9-5:a till salu inom kort kanske, om jag inte rör nåt på den så kanske den säljs för 30k, men det är antagligen för mycket begärt för en 02:ans Vector?

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Citat Ursprungligen postat av andersw
    Billig 9-5:a till salu inom kort kanske, om jag inte rör nåt på den så kanske den säljs för 30k, men det är antagligen för mycket begärt för en 02:ans Vector?
    Låter rimligt!

    Hoppas du blir nöjdare med nästa bil. Själv är jag lycklig med min 24800mils 2,3t Vector -03. Har lärt mig med åren att bränslepumpar från scantech/mekonomen/skruvat inte håller. Biltemas, Henko och Saab original håller desto bättre!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 743

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Lite off topic men jag är mycket orolig för dagens "Kina-delar" och det blir nog värre eftersom kineserna nu har en massa 9-5 prylar att kopiera.
    Jag köper inte kopior på urtrampningslager och vattenpumpar samt turboaggregat.
    Verktyg ännu värre typ Jula biltema ALDRIG i livet att jag köper det.

    Pelle

  17. #17

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Jo Jappsen gör ”bra” bilar, säkra är de också om man råkar krockar exakt som i NCAP testen annars blir det ju bara smulor kvar!

    Jag litar mycket mer på biltillverkare som tittar på verkliga olyckor och bygger bilarna där efter!

    Har flera bekanta med japaner som har stora rostproblem med ganska nya bilar främst Honda verkar suga när det gäller rostskydd.
    /Anders
    ________________________
    SAAB 9³ ss Vector TTid4 -11.

  18. #18

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Ja, det här kan man diskutera i evighet Men eftersom de spottar ur sig ofantliga mängder med bilar årligen så finns där ju en klar misstanke om att de är bäst.
    Och just nu så är Saab ingen höjdare i mina ögon, inte efter att ha ägt en åtminstone. Hade det inte varit för det där med att man måste trycka på en knapp för att öppna bakluckan så hade det kanske inte varit så illa men det var nog droppen som fick bägaren att rinna över...
    Och även om man kan programmera om det så ska man ju inte behöva det tycker man. Jag har varit nära att slå in bakrutan i rent vredesmod för att jag har glömt trycka på den förbannade knappen på dörren

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    685

    Re: Byte av bränslepump, IGEN?

    Biltemapumpen har funkat kanon i 5000 mil nu. Tyvärr verkar det som om armaturen har gjort sitt nu eftersom soppamätaren åker jojo vid full tank.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

Liknande ämnen

  1. Byte bränslepump OG9-3
    Av Engström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-10-19, 22:16
  2. Byte av bränslepump 900 2.0 T 96
    Av Simba1 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 18:21
  3. Byte av bränslepump.
    Av blueman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 20:29
  4. Byte av bränslepump
    Av Tobias9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 23:54
  5. Byte bränslepump OG9-3??
    Av boje82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 15:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •