Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bygga egen downpipe inkl cat

  1. #1

    Bygga egen downpipe inkl cat

    Ska bygga egen downpipe till min 9-3 -98 2,0T.
    Skall även svetsa på en racecat.
    Men spelar det någon större roll vart jag sätter katten?
    Långt fram eller långt bak?
    Många pluggar ju igen lambda hålet i katten o sätter lambdan precis i början på downpipen. Varför? vart är bäst att sätta den?
    Även tacksam för andra tips och förslag.

    MVH//Gamen

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    514

    Re: Bygga egen downpipe inkl cat

    Tjena!

    Lambdan sitter väl där original på din bil? På min (en OG9-3 -02) sitter det två stycken lambdasonder. En precis innan första kröken och en direkt efter katten.

    Jag tror att det är så det ska vara, har man en lambdasond ska den sitta innan katten och om två så ska det vara en innan och en efter.

    Var du ska sätta katten vet jag inte riktigt men det är inte jättegott om plats där så jag föreslår där den får plats..

  3. #3

    Re: Bygga egen downpipe inkl cat

    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Tjena!

    Lambdan sitter väl där original på din bil? På min (en OG9-3 -02) sitter det två stycken lambdasonder. En precis innan första kröken och en direkt efter katten.

    Jag tror att det är så det ska vara, har man en lambdasond ska den sitta innan katten och om två så ska det vara en innan och en efter.

    Var du ska sätta katten vet jag inte riktigt men det är inte jättegott om plats där så jag föreslår där den får plats..
    Asså du det sitter 2st lambda på vissa modeller, ja i så fall så säger ju det sig självt. Då va ju det "problemet löst iallafall.
    Men det har ingen betydelse för avgasväden eller effektmässigt om man sätter katten för långt fram eller för långt bak då? Jag vet ju själv att det är väldigt trångt därför jag ställde frågan. Så det har ingen betydelse om jag sätter den 50cm längre fram eller 50cm längre bak än original då?

    MVH

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    514

    Re: Bygga egen downpipe inkl cat

    hehe ja du. Hur avgasvårdena skiljer sig vet ja inte om de för gör de överhuvud taget.. Kommer säkert svar på detta!

    Mvh Alex

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Åkersberga, Sth
    Inlägg
    14

    Re: Bygga egen downpipe inkl cat

    För långt avstånd kan medföra att katten "slocknar" vid låg last och därmed får du dåliga värden eftersom den inte renar...
    Sitter den istället för varmt så riskerar innehållet smälta... dock gäller ju det i högre grad keramiska originalkattar än metalliska eftermarknadsgrejor.

    Tändlägen på bensin resp. etanol är valda så originalgrejorna skall trivas. Steg1 som söker effekt genom höjd tändning kan i vissa låga laster medföra att det blir för "kallt"... Har själv detta problem på en BMW 320i sugis som går på E85 och har katten halvvägs bak under bilen.. Är till och med så illa att lambdan (som ej har förvärmning) ger tokiga värden eftersom även den blir för kall vid låg last.

    Summa sumarum, prova! En decimeter eller 2 längre bak än original borde inte medföra problem hoppas jag. I värsta fall kan man backa tändning i låglast/tomgång för att hålla den i arbetstemp.
    * Saab 9-5 SC BioPower 2006, Egen mappning med T7Suite
    * BMW 320i E36 1991, Civinco-sprut (BC1000S G3v3), VAG-spolar, 6*350cc, E85.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Åkersberga, Sth
    Inlägg
    14

    Re: Bygga egen downpipe inkl cat

    Lambdan sitter framför katten!

    Den som sitter efter sitter där för att styrsystemet skall se att katten fungerar och ger förväntad fördröjning av ändringar i lambdavärdet relativt den första/främre katten
    * Saab 9-5 SC BioPower 2006, Egen mappning med T7Suite
    * BMW 320i E36 1991, Civinco-sprut (BC1000S G3v3), VAG-spolar, 6*350cc, E85.

  7. #7

    Re: Bygga egen downpipe inkl cat

    Citat Ursprungligen postat av macadam
    För långt avstånd kan medföra att katten "slocknar" vid låg last och därmed får du dåliga värden eftersom den inte renar...
    Sitter den istället för varmt så riskerar innehållet smälta... dock gäller ju det i högre grad keramiska originalkattar än metalliska eftermarknadsgrejor.

    Tändlägen på bensin resp. etanol är valda så originalgrejorna skall trivas. Steg1 som söker effekt genom höjd tändning kan i vissa låga laster medföra att det blir för "kallt"... Har själv detta problem på en BMW 320i sugis som går på E85 och har katten halvvägs bak under bilen.. Är till och med så illa att lambdan (som ej har förvärmning) ger tokiga värden eftersom även den blir för kall vid låg last.

    Summa sumarum, prova! En decimeter eller 2 längre bak än original borde inte medföra problem hoppas jag. I värsta fall kan man backa tändning i låglast/tomgång för att hålla den i arbetstemp.

    Tackar för ett bra utlägg och bra beskrivning. Men som du skriver så borde antagligen inte en dm eller två spela så jätte stor roll. Men jag skall ju försöka få den nya på ungefär samma ställa som originalet. Har en 3" metall så att den bränns upp hoppas jag inte på. Men men, vi får se hur det blir. Kul att testa sig fram o se resultatet.

Liknande ämnen

  1. Bygga egen downpipe saab 900 2.0t 1996
    Av saabejon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 15:08
  2. Bygga egen downpipe till saab 9-3 2.0t, hjälp!
    Av munken92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 18:45
  3. Ni som byggt egen downpipe...9-5
    Av red_line i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •