Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Motorn går inte upp i temp og9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Motorn går inte upp i temp og9-3

    Hej!

    Min farfar var på besök under julhelgen och beklagade sig lite över sitt temp problem med sin og9-3.

    Tempen går knappt upp något alls, det blir inte heller jätte varmt i bilen, termostaten har verkstaden bytt men jag tror inte den verkstaden (bekant till farfar) har tillgång till tech2.
    När han startar bilen lyser inte check engine men efter tag (antar när den känner av att bilen inte gått upp i temp) så börjar check engine lysa.

    Är det någon som har några idéer till vad problemet skulle kunna vara?

    /Robin
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Även om termostaten är bytt låter det ändå som problem med denna.

    Någon Tech2 behövs inte annat än för att avläsa vilken motortemp givaren tror att det är i felsökningssyfte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Även om termostaten är bytt låter det ändå som problem med denna.

    Någon Tech2 behövs inte annat än för att avläsa vilken motortemp givaren tror att det är i felsökningssyfte.
    Dock så behövs den för att läsa ut felkoden som han har eftersom att Check Engine lyser efter en stund.

    Jag tror att termostaten har låst sig i öppet läge. Går tempen upp när han står stilla vid t ex ett rödljus?
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Även om termostaten är bytt låter det ändå som problem med denna.

    Någon Tech2 behövs inte annat än för att avläsa vilken motortemp givaren tror att det är i felsökningssyfte.
    Dock så behövs den för att läsa ut felkoden som han har eftersom att Check Engine lyser efter en stund.
    Jag genade nog och tog för givet att felkoden kommer sig av att bilen inte går upp i temperatur?
    Felkoden kan då felaktigt peka på "defekt temperaturgivare" vilket snarare kan vara vilseledande om det inte sätts i samband med att "det blir inte heller jätte varmt i bilen".

    Jag har också för mig att dessa är en av de felorsaker som själv släcker CE när felet väl är åtgärdat så inte heller därför behövs Tech2 även om det som sagt kan vara ett behändigt hjälpmedel vid felsökning.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Jag tror att termostaten har låst sig i öppet läge.
    Det tycker jag också det mesta tyder på.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag genade nog och tog för givet att felkoden kommer sig av att bilen inte går upp i temperatur?
    Felkoden kan då felaktigt peka på "defekt temperaturgivare" vilket snarare kan vara vilseledande om det inte sätts i samband med att "det blir inte heller jätte varmt i bilen".
    Nog gör den så. Med felsökningsproceduren går igenom alla tänkbara fel. Man kommer att få mäta upp kablar och givare mm. Så den kommer inte garanterat visa att det är fel på tempgivaren.

    Men som sagt så behöver det inte vara tempgivaren utan det kan vara som vi redan har skrivit att termostaten är har låst sig i öppet läge.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    En till röst på att termostaten står öppen hela tiden. Jag hade så på min ng900, med CE-lampa och felkod "Adaptionstid för lång" eller något sådant samt en tempmätare som låg strax över blått i bästa fall. Löstes med en ny termostat för ~100 spänn. Då kan man ju passa på att byta kylvätska samtidigt.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Vad jag förstod så var termostaten redan bytt, eller hur.
    Men det kan ju vara fel även på en ny. Har själv under året som gått bytt termostat på ng900;an samt båda 9000. Och på 900;an och min nuvarande 9000-97 har jag fått byta tempgivare på strax efter.
    Slump eller? Efter givarbytet så har det funkat igen. Och värmen i kupén har jag aldrig klagat på i dessa 3 exemplar iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Vad jag förstod så var termostaten redan bytt, eller hur.
    Men det kan ju vara fel även på en ny. Har själv under året som gått bytt termostat på ng900;an samt båda 9000. Och på 900;an och min nuvarande 9000-97 har jag fått byta tempgivare på strax efter.
    Slump eller? Efter givarbytet så har det funkat igen. Och värmen i kupén har jag aldrig klagat på i dessa 3 exemplar iaf.
    Nu när du säger det så råkade jag ut för öppen termostat på ng900'n på vintern, och inte frös jag i kupén fastän motorn inte blev varm. Efter termostatbytet har bilen gått 3 år utan att det varit något konstigt med tempmätaren.

    Har TS redan bytt termostat kanske man borde prova med tempgivaren, det håller jag med om

    Vad händer om man stoppar i termostaten åt fel håll? Går det överhuvudtaget att få ihop termostathuset då?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Nej det tar emot. Men om man vrider termostaten fel så kan det bli lite knas. Finns ett litet hål i ringen som ska vara uppåt. Och som låter lite vatten cirkulera under uppvärmning.
    Står den vriden för långt åt ena hållet eller nedåt, blir det högtryck och termostaten kan inte täta som den ska. Den orkar inte hålla emot liksom.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Om tempgivaren inte funkar eller om det är avbrott i kretsen så sätter styrdonet en ersättningstemperatur på 26grader och tänder Check Engine.

    Insprutningstiden vid förinsprutning samt för kallstart, varmkörningsuppriktning, lambdareglering och tomgångsvarvtalet är beroende utav att veta kylvätske temperaturen.

    Men som sagt så är det mest en massa spekulationer och gissningar om va det kan vara. Är inte så mycket att gå på av det som trådskaparen har skrivit. Visst han har skrivit att att tempen inte går upp och att det inte blir jättevarmt i bilen.
    Men om tempen stiger när han står stilla med bilen, det står inte. Det brukar det göra när termostaten är dålig.

    /Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Om tempgivaren inte funkar eller om det är avbrott i kretsen så sätter styrdonet en ersättningstemperatur på 26grader och tänder Check Engine.

    Insprutningstiden vid förinsprutning samt för kallstart, varmkörningsuppriktning, lambdareglering och tomgångsvarvtalet är beroende utav att veta kylvätske temperaturen.

    Men som sagt så är det mest en massa spekulationer och gissningar om va det kan vara. Är inte så mycket att gå på av det som trådskaparen har skrivit. Visst han har skrivit att att tempen inte går upp och att det inte blir jättevarmt i bilen.
    Men om tempen stiger när han står stilla med bilen, det står inte. Det brukar det göra när termostaten är dålig.

    /Mr_Lööf
    Får jag ställa en liknande fråga nu när det verkar finnas många kunniga i tråden?

    Min 9000 har samma fel som så många andra, tempvisaren går inte upp till mer än klockan 8 men jag har ändå värme i kupén. Har jag fattat det rätt att detta bara är ett kosmetiskt fel och att styrdonet får rätt mätdata men att värdena inte visas korrekt i instrumentet pga dåliga lödningar?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Har jag fattat det rätt att detta bara är ett kosmetiskt fel och att styrdonet får rätt mätdata men att värdena inte visas korrekt i instrumentet pga dåliga lödningar?
    Inte ens dåliga lödningar utan bara att dra åt några muttrar: http://kjelectronic.com/saabtemp.html

    OBS! Detta gäller enbart 9000, INTE trådskaparens morfars OG9-3.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Jo ofta. Familjens båda har just den saken som e dum.

    Men ja har inte orkat ta isär o fixa ännu. Allt funkar, och 97;an kollad med techII att den har värme som den ska ha.

    Om det inte försvinner kylvatten samt allt annat e okej så kör o se glad ut.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Tack, då låter jag det vara så länge. Jag såg någon beskrivning på 9000.se för hur man löser detta, och arbetsinsatsen som behövdes för att få tempvisaren att lägga sig klockan 9 var för mig helt omotiverad
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    tack för alla svar! jag ska prata med farfar om vad ni skrivit och återkommer med svar från honom, ex om den går upp i temp om den står stilla etc. kan ju vara en ny trasig termostat eller monterad på fel sätt (?)
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  16. #16
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Motorn går inte upp i temp og9-3

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    om den går upp i temp om den står stilla etc. kan ju vara en ny trasig termostat eller monterad på fel sätt (?)
    Ja det är ju en symptom på att termostaten står öppen hela tiden. Skulle den nu inte gå upp i temp när han står t ex vid ett rödljus, så åk och få felkoden/erna utlästa.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. motor går inte upp i temp!
    Av markus21 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 20:11
  2. 9000 går inte upp i temp
    Av fredrikeriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 14:02
  3. Motorn kommer inte upp i temp?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-26, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •